henrikrox Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Hei Fikk meg en imac 27 i helgen, og nå skal jeg skaffe meg nytt digitalt kamera med gps funksjon. jeg trenger litt hjelp dog med å finne et som har innebygd gps. Jeg har 2500-3000 kr å bruke, og bildekvalitet er alfa og omega for meg. Har gått igjennom 500-700 bilder med aperture 3 og manuelt addet geo tagging, men det tar plagsomt lang tid. Så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne et kompakt kamera med gps Lenke til kommentar
DJCrapBag Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Selv har jeg nå bestilt meg Samsung ST5500. Kameraet har GPS, WiFi, BT2.0, 3,7" AMOLED-skjerm (QVGA), 14Mpix osv. men er ikke til salgs enda så hvordan bildekvaliteten blir gjenstår å se. Forhåpentligvis er kvaliteten god for alt annet ved ST5500 virker utrolig tiltrekkende. Satser på at ST5500 er ute i butikkene i løpet av et par ukers tid. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 finner ikke ut om st5500 har gps, den har annet navn i statene (cl80) og står ingenting om gps der. Ser bare gamle nyheter om at det skal ha gps. Men ingen nye. Så går tilbake til mitt opprinnelige spørsmål, noen kameraer å anbefale med gps? fatter ikke hvorfor det er så få kameraer med det, jeg mener, hvordan skal man da få brukt aperture 3 og places funksjonen Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) har nå bestemt meg for å gå for Sony DSC-HX5 noen innvendinger på dette, virker som et godt kamera, står mellom Sony DSC-HX5 Panasonic DMC-TZ10 Samsung ST5500 (hvis det har gps, hvis det ikke har, så står det mellom sony/pansonicen) Noen som har noen å anbefale bare å lese fra speecs, er helt nybegynner, og vet ikke hva jeg skal se etter. Endret 25. mars 2010 av henrikrox Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 finner ikke ut om st5500 har gps, den har annet navn i statene (cl80) og står ingenting om gps der. Ser bare gamle nyheter om at det skal ha gps. Men ingen nye. Så går tilbake til mitt opprinnelige spørsmål, noen kameraer å anbefale med gps? fatter ikke hvorfor det er så få kameraer med det, jeg mener, hvordan skal man da få brukt aperture 3 og places funksjonen Følgende kompaktkameraer på markedet har en GPS funksjon: *Panasonic Lumix DMC-ZS7 (TZ10) (2010) *Samsung HZ35W (2010) *Sony Cyber-shot DSC-HX5 (2010) *Samsung CL65 (2008) *Nikon Coolpix P6000 (2008) GPS-funksjonen spiser elektrisitet til frokost, lunsj, middag og kv... Nei vent, etter frokost var det visst tomt. Eksempel: Panasonic Lumix TZ10, som er regnet for å være et meget godt kompaktkamera, klarer å ta ca. 340 bilder (=middels kapasitet) med GPS-funksjonen slått av, men kun ca. 80 bilder (=elendig kapasitet) med GPS-funksjonen slått på. Ekstra batteri(er) anbefales. Bortsett fra elendig batterikapasitet med GPS-funksjonen på, og noe annet småplukk, høster Panasonic TZ10 jevnt over trampeklapp: PhotographyBlog CameraLabs Imaging-Resource Hvordan GPS-funksjonen fungerer sammen med Aperture 3, aner jeg ikke. PS: Ifølge disse spesifikasjonene har ikke Samsung ST5500 (CL80) en GPS-funksjon. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 har nå bestemt meg for å gå for Sony DSC-HX5 noen innvendinger på dette, virker som et godt kamera, står mellom Sony DSC-HX5 Panasonic DMC-TZ10 Samsung ST5500 (hvis det har gps, hvis det ikke har, så står det mellom sony/pansonicen) Noen som har noen å anbefale bare å lese fra speecs, er helt nybegynner, og vet ikke hva jeg skal se etter. Sony Cyber-shot DSC-HX5 ser ut til å være et veldig fint kamera. Det får veldig god omtale hos CameraLabs. Men om du trenger å stille eksponeringen manuelt; se på Samsung WB650 (HZ35W), eller Panasonic TZ10. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Etter å ha lest mange reviews føler jeg at man egentlig ikke kan ta feil av å kjøpe noen. Panasonic og Sony får omtrent samme poengsum på cameralabs. Det blir en tradeoff. Virker for meg som Pansonic har mer manuelle instillinger, dog er jeg såpass nybegynner at auto holder lenge for meg, panasonicen har en god intelligent auto instilling der, men allikevel så har sony automatisk panoeringsbilder, som etter å ha lest reviews funker kjempe bra. Så jeg la inn en bestilling på Sony sitt kamera. Mitt første ordentlig digitaltkamera. Gleder meg! Dog lurer jeg på om 10mp er godt nok, vet at det med mp ikke er så viktig, men ser jo kamera med 14 og 16 og ja, men det er sikker godt nok Endret 25. mars 2010 av henrikrox Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Jeg har 2500-3000 kr å bruke, og bildekvalitet er alfa og omega for meg. Hvis bildekvalitet er så viktig forstår jeg ikke helt hvorfor du vil begrense deg til kameraer med innebygd GPS. Strengt tatt er det vanskelig å anbefale noe annet enn speilrefleks med en slik prioritering, men du får ikke noe speilrefleks med objektiv så billig i øyeblikket. Det er derimot noen gode tilbud innimellom og da kan du være heldig å få noe til rundt 3000. Lenke til kommentar
dags Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Jeg har Nikon P6000. Har brukt dette et år nå. Gøyalt med GPS, du kan legge bilder ut via ViewNX (Nikon program) og Picasa 3+. Flickr.com støtter også formatet. Lettvint og greit mao. P6000 har helt grei bildekvalitet. Bildestabilisatoren virker bra og objektivet er lyssterkt på vidvinkel. Synes absolutt utskrifter holder mål opp mot iso: 800. Skal du ha noe bedre, bør du satse på speilrefleks. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 forstår jo det at speilrefleks og dlsr og slike ting gir bedre bilde kvalitet, men jeg trenger noe jeg kan ha med på farten, altså som kan få plass i jakkelomma og sånne ting. Etter å ha lest http://www.imaging-resource.com/PRODS/HX5V/HX5VA.HTM så var valget enkelt, får skryt for bilder i dårlig belysning og enkle innstillinger. Og ja, kunne sikkert fått bedre uten gps, men nå er det viktig for meg, da jeg reiser veldig mye Lenke til kommentar
dags Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Denne så jo ikke så dum ut. Du kan lese mer her: http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Cyber-shot_DSC_HX5/verdict.shtml Det å ha et bra kamera i lommeformat er viktig på reise. Jeg kan godt skjønne at du ønsker muligheter for geo-tagging. Lykke til, og gode turer ønsker jeg deg Lenke til kommentar
dags Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Her fant jeg også noe det er bryet hverdt å lese: http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_hx5v-review/print Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå