Gå til innhold

Innkalt til sjøforsvaret


Anbefalte innlegg

EDIT: Btw.. Hva man gjør i Sjøforsvaret, er heeeelt avhengig av hva man velger. De fleste tjenester innenfor Sjøforsvaret er ganske forskjellige.

 

Vet du om det finnes det en tjeneste i Sjøforsvaret som er veldig fysisk krevende?

 

Eh... jegertjenestene for å ta noen eksempler..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT: Btw.. Hva man gjør i Sjøforsvaret, er heeeelt avhengig av hva man velger. De fleste tjenester innenfor Sjøforsvaret er ganske forskjellige.

 

Vet du om det finnes det en tjeneste i Sjøforsvaret som er veldig fysisk krevende?

 

Eh... jegertjenestene for å ta noen eksempler..

 

Jeg tenkte innenfor Sjøforsvaret. Slik jeg har forstått det har de forskjellige jegertjenestene egne avdelinger. Eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar

Trodde opprinnelig at saniteten bare var i hæren, bare jeg som surra xD

Takk for langt og informativt innlegg :)

Hva er forresten forskjellen på Nivå 2 og 3 (og forøvrig 1)?

 

Husker ikke helt, men grovt sett tror jeg det er slik:

Nivå 1: Grunnleggendes førstehjelp som Munn-Til-Munn ol som man har hatt på skolen

Nivå 2: ABCDE-drillen. Man lærer å behandle ytree skader, skuddsår, splintskader, nakkeskader, lærer å bruke diverse verktøy som båre, nakkestøtte og mye bandasje.

Nivå 3: Mer avansert. Der er jeg litt usikker på hva man lærer. Men det er ihvertfall ganske mye nyttig for deg som vil være sykepleier ol.

 

Nivå 4 og 5 er på linje med leger, kirurger osv. Men det får du ikke uansett. Krever utdanning.

 

 

Bare spør viss det er noe annet du lurer på angående rekrutten ol :)

Husker jeg hadde tusenvis av spørsmål før innrykket selv

 

EDIT: Btw.. Hva man gjør i Sjøforsvaret, er heeeelt avhengig av hva man velger. De fleste tjenester innenfor Sjøforsvaret er ganske forskjellige.

 

Vet du om det finnes det en tjeneste i Sjøforsvaret som er veldig fysisk krevende?

 

Ikke som jeg kan komme på. Ihvertfall ikke i førstegangstjenesten. Mange tjenester som er fysisk krevende de første ukene under kurs, men etterhvert blir det mer slækt og mer som arbeid. Du får nok kjørt deg en del viss du kommer på Kongeskipet, da de driver og pusser, vasker og bygger om båten. i tillegg har de FYFO/fyfisk trening flere dager i uken. Men Ellers så er det veldig lite sånn "fysisk militær spenning" i Sjøforsvaret generelt.

Er du glad i idrett, så kan du jo prøve å få en stilling som idrettsassistent på Madla.

Lenke til kommentar

EDIT: Btw.. Hva man gjør i Sjøforsvaret, er heeeelt avhengig av hva man velger. De fleste tjenester innenfor Sjøforsvaret er ganske forskjellige.

 

Vet du om det finnes det en tjeneste i Sjøforsvaret som er veldig fysisk krevende?

Som nevnt tidligere, tjenestene i MJV er fysisk krevende. Ellers er mange kurs veldig tunge, og det er mulig du får brynt deg en del som skipsdykker. Ellers er det sjeldent veldig tungt arbeid.

Lenke til kommentar

På nivå 3 må man studere medisin, sette sprøyter på deg selv og andre, blant annet i mørket om vinteren, samt masse videregående førstehjelp og praksis på skadested. Ellers lærer man å bruke sterile hansker på korrekt måte, sy sammen sår osv. Kurset er hardt og intensivt, så hver enkelt person må ta til seg lærdom veldig raskt.

 

EDIT: Btw.. Hva man gjør i Sjøforsvaret, er heeeelt avhengig av hva man velger. De fleste tjenester innenfor Sjøforsvaret er ganske forskjellige.

 

Vet du om det finnes det en tjeneste i Sjøforsvaret som er veldig fysisk krevende?

 

Eh... jegertjenestene for å ta noen eksempler..

 

Jeg tenkte innenfor Sjøforsvaret. Slik jeg har forstått det har de forskjellige jegertjenestene egne avdelinger. Eller er jeg helt på jordet nå?

 

Du kan søke utskrevet befalskurs i Sjøforsvaret.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er mange muligheter for fartøy.

Fregatt, Kystvakt, MTB/mineryddere, patruljebåter, Kongeskipet.

Kystvakten er nok de som er mest ute på sjøen og seiler regelmessig.

 

Av landtjenester har man brannvern, SSS, sanitet, Vakt&Sikring, velferd, idrettsassistent, sjåfør, samband og mange andre, mindre kjente tjenester som Ops.ass osv,.

Lenke til kommentar

Du får mest sansynlig Sanitet Nivå 2 under rekrutten, så blir du sendt videre til Sessvollmoen for å ta Nivå 3. Der må du henge i og gjøre en innsats ;)

Kjenner en som tok Sanitet Nivå 3 og er nå Sanitetsassistent på HOS og har en veeldig fin 1:1 turnus. Sovevakt om natten ;)

 

Men er litt sånn forvirra her.. Jeg blei innkalt til sjøforsvaret. Er Sessvollmoen direkte forbundet med sjøforsvaret? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale sanitet etter rekrutten. Kurset varer 8 uker og man lærer mye om blant annet førstehjelp, anatomi, evakuering og sykdommer. Det kreves litt selvdisiplin med å lære seg mye stoff på kort tid, men de fleste kommer gjennom.

 

Selv er jeg i Sjøforsvaret (septemberkull 09), og tjenestegjør nå på Kongeskipet Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...