Gå til innhold

Innkalt til sjøforsvaret


Anbefalte innlegg

Hei, fikk som sagt innkalling til førstegangstjeneste i sjøforsvaret. På sesjon ble jeg skrevet opp som sanitet i hæren, men det er vel sanitet i sjøforsvaret også, hvordan fungerer dette?

Hva er det man gjør i førstegangstjenesten i sjøforsvaret?

Er 91-kull og skal inn i mars neste år

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken tjeneste dreide det seg om?

 

Og hvor i sjøforsvaret er du kalt inn, Kjetil?

 

Følgende stod i brevet:

"Forsvaret har planlagt å kalle deg inn til 12 mnd førstegangstjeneste i Sjøforsvaret, SSK/KNM HH/HH ELEVER/Rekr.skolen i Sjøforsvaret. Tjenesten starter i mars 2011. bla bla bla.."

SSK og det greiene der sier meg ingenting, hva betyr det? :)

Lenke til kommentar

Jeg var i Sjøforsvaret, men var så langt unna havet som det lot seg gjøre. Var faktisk ikke på havet en eneste gang i løpet av hele førstegangstjenesten. Det er sanitet i Sjøforsvaret. Du f.eks tjenestegjøre som sanitetsassistent.

 

Når er det jeg kan si fra om det på en måte? Blir man "sortert" dagen man kommer om hvor man vil i sjøforsvaret, eller er det noe jeg må fylle ut? Jeg er så oppdatert skjønner du :)

Lenke til kommentar

Hvilken tjeneste dreide det seg om?

 

Og hvor i sjøforsvaret er du kalt inn, Kjetil?

 

Følgende stod i brevet:

"Forsvaret har planlagt å kalle deg inn til 12 mnd førstegangstjeneste i Sjøforsvaret, SSK/KNM HH/HH ELEVER/Rekr.skolen i Sjøforsvaret. Tjenesten starter i mars 2011. bla bla bla.."

SSK og det greiene der sier meg ingenting, hva betyr det? :)

 

SSK er vel Sjøforsvarets Skoler, om jeg husker rett. KNM HH er nok selve stedet, altså KNM Harald Haarfagre, som er rekruttskole for Luft- og Sjøforsvaret. Her vil du da være en elev. Ettersom jeg har fått med meg, så vil du også her (i løpet av eller mot slutten av rekrutten) få mulighet til å sette opp 3 ønsker etter hvor du vil tjenestegjøre hen.

 

Men jeg er ikke 100% sikker, så om det er noen som kan bekrefte/avkrefte, ville det vært fint.

Lenke til kommentar

Har nå snoket litt rundt på mil.no og lest om rekruttskolen som varer i 7-8 uker. Det fungerer vel som ungdomsskolen (at det er felles for alle) og når de ukene er slutt så får man beskjed om hvor man havner (som i videregående). Er det da jeg kan havne i saniteten?

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar

Da kan du havne i saniteten, ja. Hvorfor vil i saniteten, egentlig?

Goldshoten: Alle som kalles inn til sjø skal til madla.

 

Fordi planen var å bli lege, men jeg har endret planene til sykepleier grunnet alt for dårlige karakterer. Derfor er vel saniteten det greieste eller hva? :)

Lenke til kommentar

Da kan du havne i saniteten, ja. Hvorfor vil i saniteten, egentlig?

Goldshoten: Alle som kalles inn til sjø skal til madla.

 

Fordi planen var å bli lege, men jeg har endret planene til sykepleier grunnet alt for dårlige karakterer. Derfor er vel saniteten det greieste eller hva? :)

 

Høyrest ut som ein plan det ja. Er greit å bruke førstegangstjenesta til å sjekke ut meir om du faktisk liker å jobbe med sanitet.

 

Etter det eg kan komme på så har ikkje valget ditt ved sesjonen så mykje å seie lengre, etter at du er ferdig med rekrutten så får du sette deg opp på ei liste der du prioriterer vidare tjeneste. Desse listen kan du enten sortere etter fagfelt eller geografisk tjenestested om det er ein spesiel plass i landet du ønsker å havne.

Sanitet er nok eit forholdsvis populært valg, så får å forbetre sjangsane dine for å få plass på førsteprioriteten din er det viktig at du gjer ein god innsatts på førstegangstjenesta. Befalet ditt er med å bestemme kor du havner så då prioriterer dei etter kor bra du utført førstegangstjenesta. Du må i alle fall passe på å ikkje gi eit negativ inntrykk ved å være negativ og lite sammarbeidsvillig under førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

Tror mange, om ikke alle sanitetsassistenter får sanitet nivå 3 kurs hos militæret. Det er et absolutt bra utgangspunkt dersom du skal bli sykepleier eller jobbe i ambulanse. Du kan eventuelt gå 2-årig befalsskole med sanitet som spesialitet. Da vil du samtidig få en solid lederutdanning.

Lenke til kommentar

Jeg kommer bare til å være ett år i militæret siden jeg blir 19 dette året, og når jeg da er ferdig i forsvaret er jeg 20, hvis jeg søker etter fylt 21 år øker karakter snittet for å komme inn på studiene.. 2.grads orientering var det det het?

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar

Jeg kommer bare til å være ett år i militæret siden jeg blir 19 dette året, og når jeg da er ferdig i forsvaret er jeg 20, hvis jeg søker etter fylt 21 år øker karakter snitter for å komme inn på studiene.. 2.grads orientering var det det het?

Førstegangsvitnemålskvote og sekundærvitnemålskvote, heter det. Dessuten kan du søke det året du fyller 21 også. Hvis du er født i 91, betyr det at du kan søke i førstegangsvitnemålkvota fram til 2012. Det betyr at du fint kan gå BS nå. Dessuten er det ikke akkurat så voldsomt vanskelig å komme inn på sykepleierstudiet.

Lenke til kommentar

Førstegangsvitnemålskvote og sekundærvitnemålskvote, heter det. Dessuten kan du søke det året du fyller 21 også. Hvis du er født i 91, betyr det at du kan søke i førstegangsvitnemålkvota fram til 2012. Det betyr at du fint kan gå BS nå. Dessuten er det ikke akkurat så voldsomt vanskelig å komme inn på sykepleierstudiet.

 

Nei, men ser bare ikke vits å gå mer enn ett år i forsvaret :)

Vil egentlig bare bli ferdig og så hoppe rett på studiene.

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar

De første 7-8 ukene er du på Harard HH i Stavanger på Madla. Som nevnt over, så er det både Luft og Sjø der. Men er du innkalt i Sjø, så forblir du der. Skjønner ikke helt den delen din med Hæren, jeg? :)

 

Under rekrutten så lærer du det grunnleggende man skal kunne i Forsvaret + man blir hele tiden satt på prøve og testet innenfor forskjellige ferdigheter både fysisk og praktisk.

Etter ca 3-4 uker så setter man opp en ønskeliste der man velger 3 tjenester, rangert etter 1, 2 og 3. Gjør du en god innsats, får man som oftest førstevalget. Du kan velge Sanitet. Da blir du videre sendt til Sessvollmoen på kurs, Sanitet Nivå 3.

Består du kurset på Sessvollmoen, så blir du sendt til et tjenestested. Og det kan være forskjellige steder rundt i landet. Kjenner en som ble sendt til Skjevik, om jeg ikke husker feil.. Og kjenner også en fra Luft som ble sendt til Haakonsvern. Alt etter hvor det er ledige stillinger som sanitetsassistent ;)

Men det kurset er greit ¨å ha dersom du skal jobbe med sånt senere i livet. Dersom du nevner det under intervjuet og i søknaden senere, så vil du sikkert ha større sjanse for å få den tjenesten.

 

 

EDIT: Btw.. Hva man gjør i Sjøforsvaret, er heeeelt avhengig av hva man velger. De fleste tjenester innenfor Sjøforsvaret er ganske forskjellige.

Du kan få tjenester som sanitet, idrett, brannvern, vakt i bom, velferdstjeneste, tillitsmann, kokk, dekksmann på båt. samband, FSR og mye, mye mer. De fleste tjenester er ganske forskjellige fra hverandre. Soldatenes oppgave er å holde en base i drift, og en base har mange avdelinger der hver avdeling har sin oppgave.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

De første 7-8 ukene er du på Harard HH i Stavanger på Madla. Som nevnt over, så er det både Luft og Sjø der. Men er du innkalt i Sjø, så forblir du der. Skjønner ikke helt den delen din med Hæren, jeg? :)

 

Trodde opprinnelig at saniteten bare var i hæren, bare jeg som surra xD

Takk for langt og informativt innlegg :)

Hva er forresten forskjellen på Nivå 2 og 3 (og forøvrig 1)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...