cbastus Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 ... Honda Legend ... Bilene er forholdsvis skjeldne og ukjente blant folk flest ... Kort kommentar: Sjeldne/unike/custom/små opplag/spesielle biler koster mer i vedlikehold i form av dyrere deler og flere arbeidstimer. Av erfaring er det artig med biler man kan bruke hele året, uten at det river hull i lommeboka. Lenke til kommentar
blindheim1 Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Kort kommentar: Sjeldne/unike/custom/små opplag/spesielle biler koster mer i vedlikehold i form av dyrere deler og flere arbeidstimer. Av erfaring er det artig med biler man kan bruke hele året, uten at det river hull i lommeboka. Mulig jeg har vært heldig, men på 4 år i mitt eie har jeg vel bare byttet bremseklosser, en h4 lyspære, skiltlys og clutch. Sistnevnte ble gjort av en nabo, og kostet deleprisen på 3000. Da var bilen gått 185 000, og siden den nye clutchen også er original regner jeg med at det ikke lenger er noe jeg trenger å bekymre meg for. Legend er i realitet bare en stor accord, og masse deler er overførbare. Men nok om meg.. Ja, jeg kan være enig i at sjelden ikke alltid er så greitt.. Hadde det vært opp til meg å gi råd, ville jeg bedt absolutt samtlige 18-åringer å kjøre en gammel volvo første året på veien. Går godt, er veldig robuste og driftssikre, lite som kan gå galt, koster ingenting når de først går galt (billige deler overalt, og komplette delebiler til 2000 kr). Folk som skal være litt pripne på det (meg inkludert, da jeg fikk tilbud om volvo før jeg kjøpte hondaen) sier de er blodharry og alt for firkanta, men egentlig: Hvem faen bryr seg ? Snakker på vegne av meg selv og alle mine nærmeste når jeg sier at første vinteren dunker du borti noe. Alle sier de ikke skal kræsje, skal kjøre fint osv. Men i 9/10 tilfeller så skjer de ikke. Du mener ikke å bulke bilen, men pga. mangel på erfaring så skjer det! Da er det greit å ha en bil hvor ikke karosseriet fjærer sammen til en kondemnert klump, og å slippe å ha masse tupperware som brekker i alle retninger. Angrer igrunnen på at jeg ikke kjøpte en 740tic selv Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 hmm, Honda Legend, ja. Den var ikke dum. Takker Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 I forhold til hestekrefter og fart viser forskning at unge menn forholder seg analytisk til risiko, mens andre (også eldre menn) føler risiko. Når man kjører fort føler man adrenalinet og fartsrusen, men man føler ikke riskoen. Man forholder seg til "er det lurt å ta den svingen i 130 i feil kjørefelt" på samme måte som man forholder seg til hva man skal ha på brødskiva til frokost, og når adrenalinet bruser er ikke teoretisk analyse det som ligger fremst i hjernebarken. Det var selvsagt en kjempefordel når man skulle ut og jakte sabeltanntigre eller stjele damer fra andre stammer, men det gjør at menn er overrepresentert på ulike skadestatistikker. Det kan være greit å ha det i bakhodet når du sitter og analyserer bilvalg. Det er nå du har muligheten til å prioritere litt kollisjonssikkerhet og forutsigbare kjøreegenskaper slik at du øker sjansen for heldig utfall ved eventuelle feilvurderinger senere. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Ja, det er derfor jeg sjekker det som er mulig på NCAP sine hjemmesider, men det er ikke så mange av de eldre bilene (dvs de i min prisklasse) som er i arkivene deres. Muligens fordi mange av de bilene jeg titter på ikke var de det ble solgt mest av da de var nye. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Folksam har en grei oversikt basert på ulykkestall, kanskje du kan finne litt mer info der. Det kan også være greit å styre unna biler som er kjent for nådeløs oppførsel på grensen eller når man gjør feil, og unngå oppsett med dempere, fjøring, dekk osv som gjør at overgangen mellom å sitte som limt på veien og dra baklengs av veien blir for brå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Tviler på at det blir japse på meg, da skal de isåfall være dritgode å kjøre. Sitter selv på en bil jeg fikk billig gjennom familie, som jeg skal ha til jeg er ferdig med studiene. Er 20 nå, så blir et par år til før jeg får råd til noe nytt.. Ivertfall; Honda Legend. Min er 1990-mod, men se gjerne et par år nyere da desse er mye mer å se til. Desse bilene er vanligst med automat, men selv har jeg manuelt gir. FWD er etter mitt skjønn (og slik jeg har forstått det; også ditt?) en ulempe, men med V6 på 2.7 liter yter de originalt 180hk med masse bunndrag. På den jeg har er det en fabrikkmontert chip som senker forbruket litt, og gjør at den har endt opp på 192hk. Ivertfall det som står i vognkortet aldri sjekka. Legend av litt nyere type har 3.2 v6. Dette er først og fremst toppmodellen til honda fra denne tiden. 3.2 versjonen er vanligst som cupe (slik du ville ha), og er fullspekket med ekstrautstyr. Her snakker vi alt elektrisk, varme i sidespeil (fjerne is), cruisekontroll, etc.etc.etc. Bilene er forholdsvis skjeldne og ukjente blant folk flest, og kan derfor plukkes opp for en billig penge. Min egen gav jeg 25 000 for, og dette er bil som kommer til å gå og gå i massevis, selv etter jeg er ferdig med den. (står på 190 000km nå). Fysisk er den på størrelse med en 5-serie bmw (du synest det var litt for stort?), og cupè-versjonen har jeg ikke peiling på. Min er 4-dørs. Går du for 3.2 kjører du uansett ræva av 325 lykke til ! Du har skjønt hva jeg mener, ja. Legend er skrevet ned Folksam har en grei oversikt basert på ulykkestall, kanskje du kan finne litt mer info der. Det kan også være greit å styre unna biler som er kjent for nådeløs oppførsel på grensen eller når man gjør feil, og unngå oppsett med dempere, fjøring, dekk osv som gjør at overgangen mellom å sitte som limt på veien og dra baklengs av veien blir for brå. Utfyllende informasjon, der ja. bare synd jeg ikke fikk noen ratinger på de bilene jeg ikke finner noe annet sted. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Da har lappen værti boks, og titter nå konkret på biler. Har funnet denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23061091 , men kvier meg litt for Audi som har gått så langt. Endret 22. april 2017 av Slettet+13412342564 Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Den har jo ikke gått så langt.. Hadde ikke begynt stusse før kmstanden nærmet seg denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23022291 Så lenge serviceheftet ser bra ut, så kan du bare slappe av og nyte bilen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Nei, er klar over at det ikke er "så langt", det er bare litt lengre enn de 150000km eg hadde satt som "benchmark" Tar en tur for å se på den så snart jeg får meg jobb Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Noen som vet hva en ny taklist eventuelt ville koste på en 1993 Audi S4? Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Noen som vet hva en ny taklist eventuelt ville koste på en 1993 Audi S4? Hmm, du lurer på hvor mye en taklist koster.. Har du tatt i betrakning at forsikringen på en 93 S4 4,2 kommer på ca 27000 i året med DELkasko? Og det betales som regel hvert halvår, ikke hver måned. Lenke til kommentar
crea Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Du skal nok lete litt før du i det hele tatt finner et forsikringsselskap som vil forsikre en s4 på en 18-åring. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Eneste jeg ser er at jeg hadde rygget fint vekk fra Ford Probe, er ikke verdens mest lettsolgte bil med mindre du vil ha den resten av livet, noe jeg tviler på. Ettersalg hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Ford Probe er bygget på samme platform som Mazda 626 og Mazda MX6. Det er solide og meget driftsikkre motorer. Motoren i Probe (v6) heter KL-DE og var vell på 164 hester. I japan er det en utgave av denne motoren som heter KL-ZE, som har 197hk. Denne koster omlag 10 laken fra UK, eller rundt 15 fra en norks importør. Det er i praksis samme motor, med høyere komp. slemmree kammer, annet innsug og ECU. Motorbytte fra KL-DE til KL-ZE er gjort på 6 timer om du har mellom 2 og 6 tommeltotter, og selv merkeverkstedet vil ha problemer med å se forskjell på motorene, langt mindre en vilkårlig konstabel ute i teknisk kontroll. Probe kan jo også bli emget rå dersom du styler dem litt. Probetalk.com er siden om du ønsker mer info om disse bilene, evt sende meg en PM (jeg har 626 men bilene er identiske mekanisk sett) Jeg personlig ville valgt noe à la Mazda MX-5 eller Toyota MR2. Dette er biler hvor kjøreglede prioriteres framfor baksete og bagasjeplass – i tillegg til at det er mange modifikasjoner man kan gjøre med dem uten at de ser glorete eller harry ut. Har sett litt på MX-5, men synes den er litt femi MX5 er jo tidenes roadster. Jeg vil påstå at MX5 er like ikonisk som bobbla. Frisørbil er det nok kansje. men det er også veldig veldig morro! MR2 er jo også et meget bra valg, men her er det vell slik som med alle "sportslige" biler, at andre har trådd hardt på gassen før deg, og dermed er det slitasje på gir, motor og clutch. MR2 GTI kommer orginalt med 156 HK. Turboutgaven med 205/215. Vær obs på at der er mange uorginale Turboer på norkse veier. Blir du stoppet i teknisk med en av disse er det en papirmølle fra ville hellvette for å å det godkjennt, eller så må du bytte motor tilbake til GTi for å få tilbake skiltene. Også verdt å merke seg at rev. 1 av disse bilene kan være noe uforutsigbare for uerfarne sjåfører. Biler produsert fra 92+ skal være moderert for vanlige folk i gata. Der er mange som har dratt av veien i en sving med 91mod MR2. Norsk Mazda forum: www.mazda-ogn.org/phpBB3 Norsk Toyota forum: www.ts-ogn.no/phpBB3 Endret 27. juni 2010 av Zepticon Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Eneste jeg ser er at jeg hadde rygget fint vekk fra Ford Probe, er ikke verdens mest lettsolgte bil med mindre du vil ha den resten av livet, noe jeg tviler på. Ettersalg hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Ford Probe er bygget på samme platform som Mazda 626 og Mazda MX6. Det er solide og meget driftsikkre motorer. Motoren i Probe (v6) heter KL-DE og var vell på 164 hester. I japan er det en utgave av denne motoren som heter KL-ZE, som har 197hk. Denne koster omlag 10 laken fra UK, eller rundt 15 fra en norks importør. Det er i praksis samme motor, med høyere komp. slemmree kammer, annet innsug og ECU. Motorbytte fra KL-DE til KL-ZE er gjort på 6 timer om du har mellom 2 og 6 tommeltotter, og selv merkeverkstedet vil ha problemer med å se forskjell på motorene, langt mindre en vilkårlig konstabel ute i teknisk kontroll. Probe kan jo også bli emget rå dersom du styler dem litt. Probetalk.com er siden om du ønsker mer info om disse bilene, evt sende meg en PM (jeg har 626 men bilene er identiske mekanisk sett) Jeg personlig ville valgt noe à la Mazda MX-5 eller Toyota MR2. Dette er biler hvor kjøreglede prioriteres framfor baksete og bagasjeplass – i tillegg til at det er mange modifikasjoner man kan gjøre med dem uten at de ser glorete eller harry ut. Har sett litt på MX-5, men synes den er litt femi MX5 er jo tidenes roadster. Jeg vil påstå at MX5 er like ikonisk som bobbla. Frisørbil er det nok kansje. men det er også veldig veldig morro! MR2 er jo også et meget bra valg, men her er det vell slik som med alle "sportslige" biler, at andre har trådd hardt på gassen før deg, og dermed er det slitasje på gir, motor og clutch. MR2 GTI kommer orginalt med 156 HK. Turboutgaven med 205/215. Vær obs på at der er mange uorginale Turboer på norkse veier. Blir du stoppet i teknisk med en av disse er det en papirmølle fra ville hellvette for å å det godkjennt, eller så må du bytte motor tilbake til GTi for å få tilbake skiltene. Også verdt å merke seg at rev. 1 av disse bilene kan være noe uforutsigbare for uerfarne sjåfører. Biler produsert fra 92+ skal være moderert for vanlige folk i gata. Der er mange som har dratt av veien i en sving med 91mod MR2. Norsk Mazda forum: www.mazda-ogn.org/phpBB3 Norsk Toyota forum: www.ts-ogn.no/phpBB3 "Snap oversteer" tenker du på? At bilen først overstyrer til en side, også overreager de "fleste" og så suser du andre veien. Noen mener også at den etter 1992 mista litt av "edgen" sin Titter også veldig på Honda Prelude v-tech: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23020017 Endret 27. juni 2010 av Slettet+13412342564 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Noen som vet hva en ny taklist eventuelt ville koste på en 1993 Audi S4? Hmm, du lurer på hvor mye en taklist koster.. Har du tatt i betrakning at forsikringen på en 93 S4 4,2 kommer på ca 27000 i året med DELkasko? Og det betales som regel hvert halvår, ikke hver måned. Det er mindre enn jeg hadde trodd, med tanke på at det koster 22000 for MR2, 190000 for Prelude, og for moro skyld sjekka jeg prisen på en 2004 1,2 VW Polo, noe som ville kostet meg 15(!!)000 i året Lenke til kommentar
Timster Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Det er mindre enn jeg hadde trodd, med tanke på at det koster 22000 for MR2, 190000 for Prelude, og for moro skyld sjekka jeg prisen på en 2004 1,2 VW Polo, noe som ville kostet meg 15(!!)000 i året Jeg er selv ute etter S4 eller S6 4,2 og jeg har fått beskjed av alle forsikringsselskapene jeg har kontaktet at de ikke gidder. DVS at det koster over 100000 kroner i året. Dessuten er det jævlig dyre deler til S modellene. Du bør å merke deg at Audi V8 fra før 1995 har hatt et kjent problem med sim-ringene og generelt pakninger på motor slik at de må byttes når den blir litt eldre. Da er det lurere å gå for en S4 med 2.2T 20v. De motorene blir betegnet som skuddsikre av mekanikere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Det er mindre enn jeg hadde trodd, med tanke på at det koster 22000 for MR2, 190000 for Prelude, og for moro skyld sjekka jeg prisen på en 2004 1,2 VW Polo, noe som ville kostet meg 15(!!)000 i året Jeg er selv ute etter S4 eller S6 4,2 og jeg har fått beskjed av alle forsikringsselskapene jeg har kontaktet at de ikke gidder. DVS at det koster over 100000 kroner i året. Dessuten er det jævlig dyre deler til S modellene. Du bør å merke deg at Audi V8 fra før 1995 har hatt et kjent problem med sim-ringene og generelt pakninger på motor slik at de må byttes når den blir litt eldre. Da er det lurere å gå for en S4 med 2.2T 20v. De motorene blir betegnet som skuddsikre av mekanikere. Ja, har hørt om feilene på V8 fra før '95. De bruker blandt annet en del olje allerede fra fabrikk, hvis jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Nekter jeg å tro L4ss3 ? Du skal nok lete litt før du i det hele tatt finner et forsikringsselskap som vil forsikre en s4 på en 18-åring. Ja, blir nok vanskelig å få forsikret på en 18-åring. Noen som vet hva en ny taklist eventuelt ville koste på en 1993 Audi S4? Hmm, du lurer på hvor mye en taklist koster.. Har du tatt i betrakning at forsikringen på en 93 S4 4,2 kommer på ca 27000 i året med DELkasko? Og det betales som regel hvert halvår, ikke hver måned. Det er mindre enn jeg hadde trodd, med tanke på at det koster 22000 for MR2, 190000 for Prelude, og for moro skyld sjekka jeg prisen på en 2004 1,2 VW Polo, noe som ville kostet meg 15(!!)000 i året Jaja, for dyrt til at det er verdt det spør du meg. Omtrent 15 000 du må betale hvert halvår.. Håper du har pengene til bilen på bok, for du får neppe lån til en slik bil! Vet ikke hva du har kjørt fra før, men om du liker å kjøre så kan jeg anbefale MC lappen og en Husaberg FS650! Den får du til ca 60 000 og går fra det meste du finner på gata. Inkludert alle bilene linket i denne tråden! Om du ikke har kjørt noe raskt før kan du jo kjøpe en 1.8-2 liters turbo og chippe den. Eks A3, A4 med 1.8T.. Saab 9-5 2.0T Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg