Gå til innhold

Straff for å forlate militæret ulovlig

Anbefalte innlegg

Nåh, det ... Ett år i forsvaret kan fucke deg opp relativt psykisk også. Ikke bare ett år engang. En kis i nabokommunen kom hjem fra militæret og kverka ei 15 år gammel jente fordi han fikk så lyst og var blitt opptrent til å drepe elns. :p Yay :p

Bare tull å skylde på forsvaret for at han drepte denne jenta.

Åpenbart at det var noe fundamentalt galt inne i hodet på denne personen.

Det er lite "lære å drepe", det er ikke slik at man sitter å kutter hodet av dukker og slikt.

Ja, man lærer å skyte, tolke situasjoner, ta kontroll over situasjoner og slikt.

Men å påstå at folk i forsvaret blir opptrent til å drepe er feil.

hovedsakelig er det fokus på skyting og taktisk forflyttning mtp. dreping.

Jeg stiller dette i samme kategori som "CS fikk meg til å drepe" "WOW er årsaken til skole-masaker".

Dette gjelder hovedsakelig de i Hæren. Kokker, velferds-assistenter og slikt får ikke den samme treningen.

Er man psykisk syk, så er man det. Ett år i forsvaret har kanskje litt effekt på slike folk, men at er forsvarets skyld er feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nåh, det ... Ett år i forsvaret kan fucke deg opp relativt psykisk også. Ikke bare ett år engang. En kis i nabokommunen kom hjem fra militæret og kverka ei 15 år gammel jente fordi han fikk så lyst og var blitt opptrent til å drepe elns. :p Yay :p

Bare tull å skylde på forsvaret for at han drepte denne jenta.

Åpenbart at det var noe fundamentalt galt inne i hodet på denne personen.

Det er lite "lære å drepe", det er ikke slik at man sitter å kutter hodet av dukker og slikt.

Ja, man lærer å skyte, tolke situasjoner, ta kontroll over situasjoner og slikt.

Men å påstå at folk i forsvaret blir opptrent til å drepe er feil.

hovedsakelig er det fokus på skyting og taktisk forflyttning mtp. dreping.

Jeg stiller dette i samme kategori som "CS fikk meg til å drepe" "WOW er årsaken til skole-masaker".

Dette gjelder hovedsakelig de i Hæren. Kokker, velferds-assistenter og slikt får ikke den samme treningen.

Er man psykisk syk, så er man det. Ett år i forsvaret har kanskje litt effekt på slike folk, men at er forsvarets skyld er feil.

Du lærer da vitterlig å drepe i militæret. Forsvaret er et av to organer som har lov til å bruke dødelig makt på vegne av staten, og man trener for å drepe fienden så effektivt som mulig. Å si at man ikke blir opptrent til å drepe i militæret er helt på trynet, dog lærer man ikke å drepe særlig mange forskjellige måter. Å kvele noen med sykkeldekk er f. eks. ikke noe du lærer i forsvaret.

Men man lærer da også, som jeg skrev til datasmurf, når man har rett til å drepe, og får undervisning i en hel del etikk.

Tøv og vas. Han var jo åpenbart syk. Militæret utgjorde ingen forskjell, han lærte ikke å kvele folk med sykkeldekk der.

Du lærer tross alt at å drepe i utgangspunktet er galt, med mindre du må.

Lenke til kommentar

Jeg fikk 21 dager ubetinget fengsel. Det er jo kjedelig som faen, men dog bedre med 21 dagers fengsel enn 1 år i militæret.

Tipper det tar seg godt ut på CV`n også.

Det er en del jobber du bare kan glemme med fengsels-dom...

Man skriver da ikke på CV`n at man har sonet fengselsstraff?

Nei, men man får et hull i nevnte CV som nesten må forklares. Kommer jo litt an på hvor lang

Å lyve er også sjeldent særlig god stemning. Rykter går osv., arbeidsgiver finner vel ut av det etterhvert. Du nevner det selvfølgelig ikke uoppfordret, men spørres det på intervju hva du gjorde i en periode hvor du satt i fengsel, så må du nesten svare...

Kommer selvføgelig litt an på hvor lang straffen er. En måned mellom jobber osv. blir sjeldent spurt om.

[...]Tipper det tar seg godt ut på CV`n også.[...]

Nå bestemmer du stort sett sjæl hva du fører opp på CV'n, så du trenger ikke å skrive at du har vært i fengsel, at du strøyk i gym i VK1 eller at du ble tatt for å runke i dusjen på befalskolen. Vandelsattesten din er det kanskje værre med, men utenom politi, forsvar og stillinger i statlig regi som krever sikkerhetsklarering er det ikke så veeldig mange plasser arbeidgiver har noen mulighet til å finne ut at du har valgt en litt irregulær måte å si opp din kontrakt med forsvaret på.

Jeg mente ikke at man faktisk skulle skrive det på cv`n, men heller at det generellt tar seg veldig dårlig ut.

så vidt jeg vet må de fleste som jobber med mennesker mp ha plettfri vandel.

Nei, de aller færreste må ha plettfri vandel. Du kan fint være helsearbeider med mye rart på vandelen. De aller fleste jobber jo med mennesker, men regner med du mener helsepersonell, barnehagepersonell og lignende. Du trenger ikke plettfri vandel for noen av delene.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Hvis trådstarter har jobb per dags dato er det vel ikke verre enn å gå til arbeidsgiver og si man vil ha ferie i 21 dager. Arbeidsgiver har ingen plikt til å vite at man skal sone i fengsel eller til syden disse dagene, med mindre jobben krever vandel.

Lenke til kommentar

Du lærer da vitterlig å drepe i militæret. Forsvaret er et av to organer som har lov til å bruke dødelig makt på vegne av staten, og man trener for å drepe fienden så effektivt som mulig. Å si at man ikke blir opptrent til å drepe i militæret er helt på trynet, dog lærer man ikke å drepe særlig mange forskjellige måter. Å kvele noen med sykkeldekk er f. eks. ikke noe du lærer i forsvaret.

Men man lærer da også, som jeg skrev til datasmurf, når man har rett til å drepe, og får undervisning i en hel del etikk.

å lære å skyte, sikte godt og vite når man skal skyte er ikke det samme som å "bli opptrent til å drepe".

når jeg hører "var blitt opptrent til å drepe" høres det ut som rene draps-maskinen.

ja, man lærer hvordan man kan drepe.

kanskje bare jeg som legger for mye i kommentaren "opptrent til å drepe", men jeg mener at det ikke passer med hva man lærer i forsvaret.

forresten, jeg kjenner flere i helsepersonell og barnehage-ansatte, alle disse har krav om plettfri vandel, mulig dette varierer fra sted til sted, men det er nå min erfaring om bransjen.

Lenke til kommentar

Idag er det veldig lett å slippe førstegangstjenesten(lett å si for meg som er jente). I mange tilfeller holder det å forklare hvor lite motivert man er. Det er tross alt veldig mange som ønsker å komme inn, som ikke gjør det. Når det kommer til diverse unnskyldninger for å slippe, vil jeg ikke anbefale å gå for pasifist-løgnen. Dersom man havner i slosskamp hvor det viser seg at man selv startet den, kan man få enda større konsekvenser dersom det kommer fram at man har sagt man er pasifist.

Men, blir man først kalt inn så må man faktisk gjennomføre. Å velge fengselsstraff istedenfor er virkelig et dårlig alternativ. Tenk å begrense framtiden din allerede før du har begynt utdanningen din.

Lenke til kommentar

Jeg fikk 21 dager ubetinget fengsel. Det er jo kjedelig som faen, men dog bedre med 21 dagers fengsel enn 1 år i militæret.

21 dager går fortere enn man skulle tro.

Du er nå mitt forbilde! Skulle ønske jeg hadde klart noe sånt, men jeg hadde nok ikke turt. All ventingen og usikkerheten i ettertid ville ha blitt for hard for meg.

[...]så kommer det på rullebladet, og det tar seg jo ikke akkurat bra ut.[...]
Pøh, finnes da myye verre. Det eneste han gjorde var å spasere ut av en militærleir..., hvor mange er det ikke daglig som rase-fyllekjører, og som skader folk??

Å forlate forsvaret er bare piss! Ikke no vitss i det hele tatt, selv om du havner et ræva sted. Samfunnet forventer av deg at du tjenestegjør uansett, og det er ikke forskjell på noen av de vernepliktige. Tjenestegjøre skal man gjøre uansett hva. Det å sitte i buret i 21 dager kan ødelegge så utrolig mye mer enn det 1 år i forsvaret kan gjøre.

Dette hyklerske 'Samfunnet' består i altfor stor grad av uføretrygdede grillpølser, late & dumme arbeidsmaur, og Status-Quo-politikere, som alle egentlig ikke bryr seg så mye om noe som helst.

Så derfor vil de gjerne at du tjenestegjør, for da slipper nemlig de.. Samfunnet my ass!

Og om man sitter i fengsel i stedet, da risikerer man ihvertfall ikke å bli påkjørt av en panservogn(!). Verken Du, eller de fleste andre ser ut til å være klar over at vernepliktige faktisk dør nå og da i tjenesten, totalt uten noen vits.

Så du får bla. ikke dra til USA, som hadde vært jævelig kjipt om du skulle studere og få deg jobb der, eller hvisdu bare drar dit på ferie..

Forbanna tøys.

Om han søker visum, og holder seg på matta heretter går det mest sannsynlig bra. Det er da ikke snakk om noen draps-, narkotika- eller voldsdom her.

Tipper det tar seg godt ut på CV`n også.

Det er en del jobber du bare kan glemme med fengsels-dom...

Man skriver da ikke på CV`n at man har sonet fengselsstraff?

Nei, men man får et hull i nevnte CV som nesten må forklares. Kommer jo litt an på hvor lang

Å lyve er også sjeldent særlig god stemning. Rykter går osv., arbeidsgiver finner vel ut av det etterhvert. Du nevner det selvfølgelig ikke uoppfordret, men spørres det på intervju hva du gjorde i en periode hvor du satt i fengsel, så må du nesten svare...

Kommer selvføgelig litt an på hvor lang straffen er. En måned mellom jobber osv. blir sjeldent spurt om.

Jeg mente ikke at man faktisk skulle skrive det på cv`n, men heller at det generellt tar seg veldig dårlig ut.

så vidt jeg vet må de fleste som jobber med mennesker mp ha plettfri vandel.

"Rykter" faktisk.. Høres jo ut som trådstarter er pedofil jo... Folk gjør-, og har da gjort mye verre - daglig. Om ikke arbeidsgiver kan tolerere at arbeidstaker ga faen i Forsvaret, ja da er det heller bedre å finne seg en annen jobb, og ikke jobbe for en slik kontrollfreak.

Idag er det veldig lett å slippe førstegangstjenesten[...]

You know nothing, darling.

Noen er ikke av interesse for Vernepliktsverket overhodet, mens andre blir direkte "jaktet" på. Og uansett hva man prøver på er de like forbanna gira på å absolutt ha deg inn, selv om du virkelig ikke vil. Hehe, tro meg, jeg vet!

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

På jobben min er det 3-4 personer på over 25 år som ikke har vært inne til førstegangstjeneste. Jeg har spurt de fleste hvorfor de ikke har vært inne, og jeg har fått til svar at de enten ikke er innkalt, eller har fått brev om at forsvaret imidlertid ikke har behov. Allikevel pøser de på med folk som ikke vil inn, og truer faktisk med verneplikt for jenter. Dagens samfunn forventer neppe at man tjenestegjør. Er det ikke 1/3 av alle menn som faktisk tjenestegjør? Det var de tallene jeg måtte leve med når jeg var inne. Trådstarter har sikkert sagt på sesjon at han ikke vil inn i militæret, men har allikevel blitt innkalt. Det virker som VPV ruller terning om hvem som skal inn. 21 dagers fengsel blir etter min mening litt voldsomt. Man kan sammenligne straffen med mye grovt man kan begå i samfunnet, og alt han gjorde var å forlate. Jeg forsvarer ikke at folk stikker fra militæret, men er irritert over dagens ordning over hvem som innkalles. Tror militæret hadde vært bedre tjent på å gjøre hele tjenesten til noe frivillig.

Dessuten, vanker det feile holdninger på sesjon vanker det vel heller siviltjeneste.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Militæret er det enkleste å skylde på. Hvorfor vi fortsatt har tvungen verneplikt er for meg totalt uforståelig.

Hvis ting skal forbys og fjernes fordi de er lette å skylde på så synes jeg at man skal forby CS, WoW og andre "farlige" spill.
Lenke til kommentar

Militæret er det enkleste å skylde på. Hvorfor vi fortsatt har tvungen verneplikt er for meg totalt uforståelig.

Hvis ting skal forbys og fjernes fordi de er lette å skylde på så synes jeg at man skal forby CS, WoW og andre "farlige" spill.

Jepp. Det er mange grunner til å slutte med eller forandre verneplikten drastisk. At folk tar livet av vennene sine og skylder på forsvaret er ikke en av dem.

Lenke til kommentar

Kanskje forsvaret rett og slett burde forbedre sine psykologiske vurderinger av folk på sesjon. Her snakker vi om en mann som drepte en venninne ved hjelp av et sykkeldekk. Det var aldri noe hemmelighet at han hadde et syndrom, og allikevel fikk han håndtere våpen. Er i grunn glad at skadeomfanget denne mannen klarte å påføre samfunnet ikke ble langt verre.

Lenke til kommentar

Nemlig. Dessuten er det ikke vanskelig å dimittere om du ikke trives i militæret som oftest. Desertering, derimot, er muligens en av de dummeste tingene du kan gjøre.

Det er ikke så lett som folk skal ha det til, heller.

Kanskje forsvaret rett og slett burde forbedre sine psykologiske vurderinger av folk på sesjon. Her snakker vi om en mann som drepte en venninne ved hjelp av et sykkeldekk. Det var aldri noe hemmelighet at han hadde et syndrom, og allikevel fikk han håndtere våpen. Er i grunn glad at skadeomfanget denne mannen klarte å påføre samfunnet ikke ble langt verre.

Var han diagnostisert før innrykk? I så fall er jeg veldig enig med deg.

Lenke til kommentar

Nemlig. Dessuten er det ikke vanskelig å dimittere om du ikke trives i militæret som oftest. Desertering, derimot, er muligens en av de dummeste tingene du kan gjøre.

Jeg vet ikke om om han var diagnostiert før inntrykk, men media får det til å høres ut som om han var det.

Lett er det aldri. For mange er forsvaret et fengsel. For andre er det både fengsel og slaveri. Ikke alle liker å bli kommandert mot sin vilje. Selvfølgelig vil disse menneskene lett sone 21 dagers fengsel enn å tjenestegjøre tolv måneder.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om om han var diagnostiert før inntrykk, men media får det til å høres ut som om han var det.

Lett er det aldri. For mange er forsvaret et fengsel. For andre er det både fengsel og slaveri. Ikke alle liker å bli kommandert mot sin vilje. Selvfølgelig vil disse menneskene lett sone 21 dagers fengsel enn å tjenestegjøre tolv måneder.

Jeg snakket ikke om å desertere. Det er lett, det eneste som hindrer deg er egen moral. Jeg snakket om at Eplefe mente det ikke er lett å dimittere.

Lenke til kommentar

Så du får bla. ikke dra til USA, som hadde vært jævelig kjipt om du skulle studere og få deg jobb der, eller hvisdu bare drar dit på ferie..

Tøv. Jeg kjenner ikke reglene i detalj, men det er stort sett bare narkotikaforbrytelser og annet som gir lengre fengselsstraffer som hindrer innreise til USA, og selv da kan man såvidt jeg har forstått få visum.

Lenke til kommentar

Nå tviler jeg uansett på at folk som stikker fra militæret har store planer om å jobbe som politi, vekter, helsevesen, og andre jobber som er ekstremt samfunnsrelatert. Å ikke kunne dra til USA ser ikke jeg på som en stor nedtur med tanke på alle de andre stedene man kan reise med rulleblad.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Nå bestemmer du stort sett sjæl hva du fører opp på CV'n, så du trenger ikke å skrive at du har vært i fengsel, at du strøyk i gym i VK1 eller at du ble tatt for å runke i dusjen på befalskolen. Vandelsattesten din er det kanskje værre med, men utenom politi, forsvar og stillinger i statlig regi som krever sikkerhetsklarering er det ikke så veeldig mange plasser arbeidgiver har noen mulighet til å finne ut at du har valgt en litt irregulær måte å si opp din kontrakt med forsvaret på.

Veeeeel... Du kan glemme å få innreise tilatelse til USA pga dommen, barnehager sjekker ut vandel, det samme med helsevesenet, vekteryrket, diverse skoler. Så mulighetene dine blir fort innskrenket med en dom på papiret. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...