Gå til innhold

For mørke papirkopier fra Foto.com.

Anbefalte innlegg

Jeg justerer ingenting siden skjerm viser tilsvarende tilsvarende printen i mitt miljø (les: lysnivå). Skulle jeg justere eksponering er det ikke pga print, men personlig uttrykk etc. Se om du kan få satt opp "target luminance" i softwaren din til f.eks 6500k, 2.2 gamma, 90cm/m2 (eller i nærheten). Jeg bruker per i dag ColorEyes Display Pro til å kalibrere med og i denne softwaren har jeg i hvertfall full kontroll på alle innstillinger.

Soft-proofer bildene mine i Photoshop før jeg printer. Da kan jeg ved riktig ICC-profil for valgt arktype se hvordan printen vil se ut. Epson Luster gir et blålig "stikk" (kaldere) i bildet og Hahnemúhle sine matte papir gir et gult "stikk" (varmere). Da kan jeg korrigere små ting før print slik at jeg får bildet slik jeg vil når det printes. Men dette er lite relevant for lysnivå på print. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg prøvd å justere skjermen slik Shocktrauma anbefalte. Jeg hadde 100% på brightness og 50% på kontrast. Justerte da ned til 17% (har det ganske dunkelt i rommet). Det ble mørkere, men ikke dramatisk. Bildene ser fortsatt bra ut på skjerm, men jeg må venne meg til den lavere lysstyrken. Men problemet er fortsatt at print er altfor mørk i forhold til det jeg ser på skjerm. Neste steg er å prøve ”fotokontroll” hos Foto.com, selv om jeg ikke liker det helt. Kanskje jeg prøver Japanphoto, men mange klager over mørke bilder også herfra.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Så har jeg prøvd Foto.com igjen denne gangen med "fotokontroll" avhaket.

Vel, nå ble bildene ikke for mørke. Men nå var problemet at noen områder i bildene rett og slett ble for lyse (hvitnivå blåst ut på noen bilder). Ser ut som om "fotokontrollen" overkompenserer. Dermed har jeg ikke full kontroll og det er jo irriterende. Men, nå var ihvrtfall resultatet sånn noenlunde akseptabelt. Så får jeg heller prøve Japan Photo eller eventuelt kjøpe egen printer senere. Bildene ser uansett best ut på min skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...