FnoFFen Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Så har jeg prøvd Foto.com og problemet er som jeg tidligere har opplevd med egen printer: bildene blir for mørke. Jeg ser også at mange på dette forum klager over for mørke bilder enten de er skrevet ut på egen skriver eller levert en fotolab. Jeg har en kalibrert kvalitetsskjerm (Eizo S2431W) – jeg bruker Lightroom og jeg eksporterer derfra til jpg-filer. Ber så Foto.com om å printe på profesjonelt papir (har prøvd både matt og blank) og velger fremkalling uten redigering fra Foto.com’s side. Sammenligning av papirkopier og skjerm viser altså at betydelig forskjell. Jeg vet at det ikke kan se klin likt ut og det har jo også betydning hva slags lys som brukes når man ser på papirbildene, men likevel: klart, skinnende hvitt på skjermen er langt gråere på papir. Jeg synes også det er mer "smell" i fargene på skjerm enn papir, men det er kanskje noe som vil være forskjell uansett (?). Jeg skjønner ikke poenget med kalibrert skjerm dersom det blir slik forskjell. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. En løsning er å justere opp eksponeringen i Lightroom (LR) en god del før eksportering til jpg (tar selvsagt alle biler i RAW), men dette er jo en veldig bakvendt løsning og skulle altså egentlig ha vært unødvendig. Dessuten trenger jeg da en mulighet for å kunne øke eksponeringsnivået relativt i LR fordi jeg ofte har justert dette i utgangspunktet. Vet ikke om det er mulighet å øke eksponeringsnivået relativt (f.eks. 20% for alle bilder) i LR. What to do? Noen som har tips? I så tilfelle: takker og bukker. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Kan ikke se noe annet enn at skjermen din er feilkalibrert. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Å ha en kalibrert skjerm har ingenting å si for utskriften, en bør jo faktisk kalibrere printeren også. http://desktoppub.about.com/cs/colorcalibration/a/cal_printer.htm en ting til kan jo være å spørre fotolaben hvilket fargerom og slikt de jobber i og så bruke det samme selv, samt kanskje legge ved din egen fargeprofil til skjermen i bildefila du sender. kan være verdt å prøve.. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 At fargene ikke har like mye smell får meg til å tro at du sender aRGB filer og at labben printer ut i sRGB Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Å ha en kalibrert skjerm har ingenting å si for utskriften, en bør jo faktisk kalibrere printeren også. Sant nok det, men man redigerer jo bildene sine etter hva man ser på skjermen. Hvis skjermen er kalibrert feil, så gjengis fargene på en annen måte på skjermen enn det vil gjøre på en utskrift, og resultatet blir ikke som man hadde sett for seg. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 Kan ikke se noe annet enn at skjermen din er feilkalibrert. Jeg bruker Spyder 3 og kalibrerer etter instruksjonene. Hvilke feilkilder er det? Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 Å ha en kalibrert skjerm har ingenting å si for utskriften, en bør jo faktisk kalibrere printeren også. http://desktoppub.about.com/cs/colorcalibration/a/cal_printer.htm en ting til kan jo være å spørre fotolaben hvilket fargerom og slikt de jobber i og så bruke det samme selv, samt kanskje legge ved din egen fargeprofil til skjermen i bildefila du sender. kan være verdt å prøve.. Jeg trodde faktisk det holdt å kalibrere selve skjermen så lenge man brukte korrekt fargeprofil til det papiret man bruker. Jeg regner jo selvsagt med at Foto.com har kontroll på dette. Jeg eksporterer bildene i sRGB - regner med at Foto.com bruker det samme, men finner ikke info om det på sidene deres. Skal spørre. Hva mener du med "din egen fargeprofil"? Hvor finner jeg denne? Lenke til kommentar
cpy Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Har både fremkalt fra foto.com og japanfoto, på foto.com ble det for mørkt, japanfoto ble lik farge som skjermen som ikke er kalibrert. har osgså framkalt på vanlige printere der viser ganske korrekt print også. så jeg personlig tror foto.com har tendens til å fremkalle litt for mørke farger. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Jeg klagde til Foto.com over de altfor mørke bildene. De svarte at grunnen sannsynligvis var at jeg ikke hadde betilt dem med "fotokontroll". Men mitt poeng er jo at jeg vil ha kontrollen selv. Når jeg justerer bildene på min kalibrerte skjerm, forventer jeg å få tilsvarende resultat på papir som på skjerm. Ser kanskje ut som om jeg må gi opp Foto.com....... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Kjenner ikke foto.com, men før du gir dem opp: er du sikker på at du legger det samme i "fotokontroll" som dem? Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Kjenner ikke foto.com, men før du gir dem opp: er du sikker på at du legger det samme i "fotokontroll" som dem? Dette forklares jo i deres hjelpesider. Bl.a. eksponeringen justeres. Er skeptisk. Jeg har jo justert eksponeringen slik den skal være. Utfra svaret fra Foto.com virker det som om de kun sikter mot folk som knipser jpg med kompaktkameraer og som aldri justerer bildene sine selv. Oss litt mer ambisiøse er visst ikke så interessant. Ser man på hjelp-sidene: http://no.foto.com/quality.asp Her forklares bl.a. eksponeringsjustering (scroll litt ned). På bildet av spisebordet foran vinduet er etter min mening eksponeringen justert for mye opp slik at skyene utenfor vinduet forsvinner i utblåst hvitnivå. Før-bildet ser jo bedre ut - hadde bare trengt litt økning av skyggenivået (ville brukt fill light i Lightroom). Er det rart jeg blir skeptisk til "fotokontroll"? På den annen side, trenger jeg jo kun en generell økning av eksponeringen fordi papirkopiene er generelt for mørke, så det kan være verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Nmcu Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Har du mulighet til å legge ut et bilde som du sendte til foto.com. Jeg bruker foto.com til mine foto bøker og de blir bra. Endret 17. mars 2010 av Nmcu Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Har du mulighet til å legge ut et bilde som du sendte til foto.com. Jeg bruker foto.com til mine foto bøker og de blir bra. Vedlagt et eksempel. På min skjerm er mønstret i parketten tydelig også bakover i bildet, mens dette ikke er synlig på papir. På skjerm ser man at genseren til sønnen min krøller seg i front og reflekterer lys forskjellig, mens den går i ett i mørkeblått på papir. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Blir relativt bra ved utskrift på blekkprinteren min Endret 18. mars 2010 av jvc1986 Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Litt mørkere på gulvet nærmest døren, men det er nok mest pga at skjermen lyses opp som gjør at det syntes tydligere enn på print. Vedlagt 2 bilder, med og uten autokorrektur, det lyse er med autokorr. Endret 18. mars 2010 av Actibus Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) Det er ikke nevnt i denne tråden, men det er jo en vesensforskjell på skjerm og papir. Skjerm er bakbelyst mens papir er reflekterende. Utskriftene blir lysere jo mer belysning de har. Moderne skjermer er jo svært lyssterke og det skal mye lys til for å gi samme inntrykk. Når dette er sagt, har jeg hatt tilsvarende problem med utskrifter fra japanphoto. Burde sikkert fått fremkalt hos renommert lab for å finne ut av det. Ble anbefalt foto.com som løsning, men etter din beskrivelse er det ikke sikkert det løser noe. Endret 21. mars 2010 av espenoen Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Støtter opp om siste debattants innlegg. Dagens LCD-skjermer er alt for lyssterke i forhold til innendørs belysning. Det hjelper ikke å kun kalibrere "fargene", men også luminansnivå må være tilpasset arbeidsrom (og visningsrom). Jeg bruker 85cm/m2 og det passer svært godt med printene jeg får. Dette avhenger selvfølgelig av menge lys en jobber i. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Det ser altså ikke ut som om jeg har feilkalibrert skjerm siden jvc1986 hevder han skriver ut ganske bra resultat med mitt eksempelbilde. Så hevdes det altså at dagens LCD-skjermer er altfor lyssterk og at sammenligning skjerm vs. papir derfor ikke går an. Da må jeg si jeg blir enda mer forvirret. Jeg trodde nettopp poenget med kalibrering av skjerm var for å kunne ha mulighet å justere, ikke bare fargene, men også lysstyrke på skjermen og reprodusere dette bra på papir. Men da har jeg kanskje misforstått. De fleste bildene jeg tar, trenger ingen korreksjon av eksponeringsnivå – de ser OK ut på skjerm i utgangspunktet. Shocktrauma hevder altså da at det jeg ser på skjerm, er for lyst og dermed underforstått at papir viser mer "riktig" lysnivå. For meg virker dette pussig når detaljer i mørkere deler av bilder er fullt synlig på skjerm (uten sjenerende støy), men forsvinner i mørke på papir. Hva blir så de praktiske konsekvenser av at skjermen er "for lys"? Enten må jeg godta at papirprint skal være så mørke og akseptere at mørkere detaljer forsvinner på papirprint (sliter med den!). Eller jeg må oppjustere eksponeringen ganske så mye for alle bilder jeg skal sende til print (må lage meg preset i LR). Men blir ikke det feil? Kameraet skal jo eksponere korrekt i utgangspunktet (og skjermen viser at kameraet gjør det). Oppjustering av eksponering i billedbehandlingsprogram har vel også sine konsekvenser (økt støy). NB! Jeg prøver på ingen måte å kverulere, bare å sette ting på spissen slik at jeg kanskje kan forstå dette bedre. De siste årene har jeg faktisk latt være å printe bildene mine nettopp fordi de ser så mye bedre ut på skjerm. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) Problemet og løsningen er allerede forklart i tråden - om noe dårlig. Skjermen din er bakbelyst og gir fra seg en gitt mengde lys. Papir reflekterer lys som treffer papiret. Med andre ord må du tilføre lik mengde (reflektert) lys mot papir som skjerm belyser. Da vil du ha et riktig forhold. Lyspærene/lysstoffrørene i taket hos deg gir neppe mer lys enn skjermen din gir totalt sett. Derfor er det nødvendig å justere skjermens styrke ned i forhold til belysningsnivået i arbeidsrom/fremvisningsrom slik at dette samsvarer. Jeg sitter på samme skjerm som deg og har kun 50% på kontrast og 17% på brightness for å matche belysningen inne hos meg. Det er relativt dunkelt så jeg har bare 85cm/m2. Jeg vet ikke hvilke innstillinger du har her? Hvilken utgave av Spyder 3 har du? Jeg har Elite og kan be programmet om å måle lysnivået i rommet og få en anbefaling til lysstyrke (oppgitt i cm/m2). Jeg kan også sette opp en forhåndsvalgt verdi. Du vil da få flere valg under kalibreringen som å stille brightness og kontrast på skjerm. Sitter du i et rom uten direkte dagslys eller vindu kan du godt bruke 90cm/m2. Har du derimot mer lys kan du prøve 120cm/m2. Har du skjermen på maks (ca 340cd/m2) så synes jeg synd på øynene dine. Edit: Sortnivå blir som regel bedre. Du vil ikke få mer eller mindre støy i bildene. Ingen detaljer vil gå vekk så lenge lysstyrke og kontrast blir stilt riktig i forhold til belysning i rommet. Endret 21. mars 2010 av Shocktrauma Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Takker Shocktrauma for informativt svar. Jeg har Spyder Pro – den har vel litt færre funksjoner enn elite. Sitter på en annen PC nå og kan ikke sjekke dette eller lysstyrke på skjermen. Lysnivået er sikkert ganske høyt – synes å huske at da skjermen var ny, synes jeg lyset var sjenerende, men jeg har vent meg til det…. Så om jeg forstår deg rett, så bør jeg justere ned lysstyrken på skjermen og oppjustere eksponeringsnivået for alle bilder? Når du har lysstyrken så lav som 85 cd/m2 justerer du da eksponeringen opp for alle bildene i billedbehandlingsprogrammet du bruker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå