Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Refsing i forsvaret.

Outrageous

Anbefalte innlegg

Er i militæret og under Cold Response 10, siste dagen klarte jeg å sovne på fyringsvakta. Det var en del røyk i teltet og befal kom inn og jeg hadde da sovnet. Dette er tatt videre til høyere hold og er under vurdering. Jeg kommer til å få en refs hvertfall med en bot på xx.kr. Jeg er sykt bekymret for at det skal gå sivilt. Kan det det?

Vi hadde en hendelse av dette litt tidligere i år, men da var det bare en person i teltet og ikke noe røyk og han fikk 500kr i bot og en prikk på det militære rulleblad.

Hva er sjangsen for at det går sivilt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ganske tilfeldig om du blir refset eller ikke. I rekrutten fikk en fyr refs for å "se ut som" om han sov på sikringsvakt (han lå framoverbøyd med armene i kors, og befal kom bakfra og det så ut som han sov), mens på CR10 ble jeg stående i sikringsvakt i 3 timer fordi fyringsvakten hadde sovnet og ikke vekket neste vakt. Han fikk ikke kjeft engang. fikk bare beskjed om at det ikke skulle gjenta seg.

Om du blir refset blir det nok notert ned på tjenesteuttalelsen din, Men om det har så mye å si for det sivile vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Militære refselser forblir på militært rulleblad med mindre du bryter med øvrig norsk lov, hvorpå du vil få en sivil anmeldelse. Dette vil typisk være hærverk, tyveri og liknende.

Sovne på fyringsvakt faller ikke innenfor en slik kategori, så du kan ta det helt med ro (men ikke så mye at du sovner :p )

Lenke til kommentar

I teorien kan forsvaret anmelde deg sivilt, i denne situasjonen vil nok Lov om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver (brann- og eksplosjonsvernloven), Kapittel 2. Alminnelige plikter §5 sin " Enhver plikter å vise alminnelig aktsomhet og opptre på en slik måte at brann, eksplosjon og annen ulykke forebygges." være mest aktuell trur eg. Det å sovne på fyringsvakt vil være uaktsomheit som kan føre til brann/ulykke.

Alternativt vil vel også dei andre soldatane i teltet kunne anmelde for å ha satt deira liv i fare.

Men det er nok lita sannsynligheit for at dette vil skje i eit slikt tilfelle. Forsvaret ønsker vanligvis å ordne opp i slike ting sjølv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...