Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ødelagt demper på toyota corolla?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en toyota corolla. I går kom det en stygg lyd bak i bilen når jeg kjørte på en homp, noe som jeg aldri har hørt før. Når jeg sjekka, så var venstre bakhjul mye høyere enn høyre, altså er bilen mer "senka" der. Noen som vet hva det kan være? Er det farlig å kjøre med?

Håper på raskt svar, siden jeg helst vil kjøre hjem i kveld :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke så mye greie på dempere, men det som kan ha skjedd er at demperen din fikk en sprekk, og det kom en lyd når det skjedde. Demperen din vil da være tømt for Olje, og bilen vil oppføre seg helt annerledes i svinger, enn det den normalt skal gjøre.

Det andre som kan ha skjedd er at dempertårnet har knekt, og demperen ikke er fested til bilen din lenger. Uansett hva som har skjedd er det farlig å kjøre videre; jekk opp bilen, og se hva som er problemet. Er det mye olje rundt demperen din, er det nok den som har gått.

Lenke til kommentar

Dytt ned den siden lyden kom fra. Hvis bilen fortsetter å bevege seg opp og ned når du slipper den, dvs. den gynger, så har demperen gått.

Kjøreegenskapene vil gå ned hvis demperen er gåen. Men det er ingen "fare" å kjøre med. Har selv kjørt kjørt til butikken for å bytte dempere jeg fikk feil, uten noen dempere påmontert bak.

Hvis bilen er blitt "senket" så er det nok heller en fjær som er defekt.

Lenke til kommentar

Da er det nok demperne som er gått ja. Dempernes oppgave er å motvirke fjærens bevegelse. Slik at bevegelsen blir obsorbert. Det er dog ikke demperens oppgave å holde bilens bakkenivå.

Endret av Virion
Lenke til kommentar

Okei, takk for svar.

Det er ikke olje rundt demperen, og den lyden kommer hver gang jeg kjører over en homp... Så er nok demperen som er gått.

Så da er det ikke farlig å kjøre et par timer i kveld? Det er riksvei 3 jeg skal kjøre, så er litt homper, men ikke veldig store... Og jeg kommer nok eventuelt til å ta det rolig nedover... :)

Lenke til kommentar

Hvis du har gassdemper, som er sannsynlig, så kommer det ingen olje. Og det trenger ikke lekke når en oljedemper tar kvelden. Du kan fint kjøre lengre enn langt. Ødelagt demper er gjenganger på EU-kontroll så tror nok ikke du skal se så rødt med mindre du skal rægge rundt på bane. Da kan du jo få problemer.

Lenke til kommentar

Hvis du har gassdemper, som er sannsynlig, så kommer det ingen olje. Og det trenger ikke lekke når en oljedemper tar kvelden. Du kan fint kjøre lengre enn langt. Ødelagt demper er gjenganger på EU-kontroll så tror nok ikke du skal se så rødt med mindre du skal rægge rundt på bane. Da kan du jo få problemer.

Har ikke peiling på hva slags demper jeg har, men er sikkert gassdemper, ja... Men det er vel ikke vanlig at det kommer et stygt smell hver gang jeg kjører over en homp?

Og nei, jeg har ikke tenkt å kjøre på bane med en bil med 1,3l og 75 hk... :tease:

Lenke til kommentar

Smellet kan komme av at det er en foring som er morken, eller helst en knekt fjær. Du får legge deg under å sjekke om fjæren er hel og og ikke brutt av. Kan godt være at både fjæren og demperne er gåene :roll:

Okei. Fjæringa ser hel ut, så syns det er litt rart... Men det er altså ikke farlig å kjøre med? :p

Foringa har vært ødelagt i snart et år, men har aldri vært sånn lyd før... Jeg hadde bilen inne på service for snart et år siden, og da sa de at det ikke var noe farlig, og at de ikke gadd å gjøre noe med den.

Lenke til kommentar

Hadde bilen inn på verksted i dag, og de ringte nå og sa at de ikke fant noe feil med fjæringa bak, og at den var helt i orden nå... De skjønte ikke hva som kunne ha vært feil heller, men de trodde den kunne ha fryst... Syns det er litt rart, da det skjedde når det var varmegrader, men... :p

Var i hvertfall godt å høre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...