Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg diabetes? =/

Gjest Tja

Anbefalte innlegg

Heisann

Hadde et forsøk i biologien her om dagen hvor vi blant annet skulle måle blodsukkeret vårt. Det var 4 timer siden jeg hadde spist (havregryn med melk og sukker på) og jeg målte 2 ganger på rad at jeg hadde et sukkerinnhold i blodet på 7,6 mmol/l. Jeg hadde høyest i klassen, til og med høyere enn noen jenter (6,7mmol/l) som satt og spiste sjokoladekake i timen.

Jeg er 17 år, mosjonerer stort sett bare i gymtimene (2 timer i uka), var forkjølet da jeg målte meg (kan det ha innvirkning?) og jeg spiser godteri maks 2 ganger i uka. Føler meg egentlig i grei form hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7.6 er ikke diabetes, ubehandlet hadde det ligget på 20-40.

Du hadde vært usansynlig tørst, alt du hadde spist hadde gått rett igjennom da ingen insulin vil låse opp cellene og du hadde rast ned i vekt selv om du hadde spist 3x mer en før.

Så blir evt synet dårlig og du vil ha sukker i urninen.

Den billigste måten å sjekke på er å kjøpe en blodsukkermåler på apoteket til 80-150kr.

Kjøp rett merke så du får med 17 sticks, dvs Accu-Chek Compact Plus

compactplusgt_face_mmol_m.jpg

Har en guide her.

Lenke til kommentar

Du trenger vel ikke ut med så mye penger en gang, det finnes stick to bare pisser på, så viser fargen om du har ting som tyder på om du har diabetes(som sukker).

Når jeg var liten sjekket moren min det innimellom da det er mye diabetes i familien.

Men ja som nevnt ubehandlet ville du ligge på minst 20.

Lenke til kommentar

Heisann

Hadde et forsøk i biologien her om dagen hvor vi blant annet skulle måle blodsukkeret vårt. Det var 4 timer siden jeg hadde spist (havregryn med melk og sukker på) og jeg målte 2 ganger på rad at jeg hadde et sukkerinnhold i blodet på 7,6 mmol/l. Jeg hadde høyest i klassen, til og med høyere enn noen jenter (6,7mmol/l) som satt og spiste sjokoladekake i timen.

Jeg er 17 år, mosjonerer stort sett bare i gymtimene (2 timer i uka), var forkjølet da jeg målte meg (kan det ha innvirkning?) og jeg spiser godteri maks 2 ganger i uka. Føler meg egentlig i grei form hele tiden.

Du har nok ikke diabetes. Fikk selv type 1 for et par uker siden og det merket jeg godt, for å si det sånn :p . Foreslår at om du føler deg usikker kjøper et glukometer på apoteket. Apparatet koster i seg selv veldig lite, men målepinnene er kostbare. Smart om du måler fastende blodsukkker om morgenen "altså før du har spist". Er målingen mellom 6.1 og 6.9 mmol/l kan du falle inn under en kategori kalt prediabetes. Altså en tilstand hvor en mest sannsynlig ligger i grenseland og har muligheter for å utvikle type 2 diabetes.

Men mest sannsynlig ikke noe å bekymre seg over. Havregryn og melk sender blodsukkeret i været og du hadde også sukker på. Hvis du derimot finner at du står i fare for type 2 diabetes er det bare å begynne å trene mer og spise bedre så løser du problemet. :thumbup:

Lenke til kommentar
og det merket jeg godt, for å si det sånn

Ta ikke det som en selvfølge, kona hadde det lenge uten å vite det og faren er spesialist på diabetes.

Det kommer så gradvis at man trur det skal være sånn før det har gått for langt.

Målepinnene er kostbare ja, uten resept snakker vi 500kr pakka.

Det er derfor jeg anbefaler den modellen jeg gjør da det er med 17 sticks, skal du ha 17 nye kjøp ny måler, ikke påfyll.

Lenke til kommentar

Høyt er relativt, spis 3 skiver honning og mål 20min etterpå så kan du se 9-12 på friske uten problemer.

Såkalt glukosebelastning.

7,6 er ikke høyt, 5,5 er helt normalt og 2,1 over skjer 10 ganger pr dag minst.

Endret av War
Lenke til kommentar
og det merket jeg godt, for å si det sånn

Ta ikke det som en selvfølge, kona hadde det lenge uten å vite det og faren er spesialist på diabetes.

Det kommer så gradvis at man trur det skal være sånn før det har gått for langt.

Målepinnene er kostbare ja, uten resept snakker vi 500kr pakka.

Det er derfor jeg anbefaler den modellen jeg gjør da det er med 17 sticks, skal du ha 17 nye kjøp ny måler, ikke påfyll.

For det første War: Såklart kan det komme krypende. Det gjorde det også i mitt tilfelle, men det er bare et tidsspørsmål før nok insulinproduserende betaceller blir drept og blodsukkeret går så høyt at en kun i fornekt ville påstå at en "tror det skal være sånn". Kan minne om at type 1 og den diabetiske ketoacedosen som følger er universelt dødlig dersom det ikke behandles. Det er derfor ikke snakk om at man ikke på noe tidspunkt ikke merker diabetes type 1, men det kan ta tid før en får nok ubsvær til at en tenker at noe er alvorlig feil og får det diagnostisert av lege.

Høyt er relativt, spis 3 skiver honning og mål 20min etterpå så kan du se 9-12 på friske uten problemer.

Såkalt glukosebelastning.

7,6 er ikke høyt, 5,5 er helt normalt og 2,1 over skjer 10 ganger pr dag minst.

Som sagt tidligere, ikke noe farlig. Du hadde spist mye karbohydrater, og det forklarer hvorfor det var så "høgt" :)

War og TheFighter94: Riktig, 7,6 mmol/l kan ikke kalles hyperglykemi og er ikke direkte høyt. Etter et måltid kan blodsukker stige til omlag 7,8 mmol/l + - hos friske mennesker. Dette var riktig nok 4 timer etter et karbohydratrikt måltid. Som War sier: "Høyt er relativt" og i den forbindelse kan det nevnes at gjennomsnittsblodsukkeret i løpet av en dag er ca 4 mmol/l. Kroniske nivåer over ca 7 mmol/l medfører risiko for skader på indre organer. Dermed blir det for enkelt å bastant konkludere med at dette nivået er ufarlig ut fra én enkeltstående måling. Er en usikker er det derfor er det lurt å ta fastende blodsukker noen morgener for å valide målinger.

Med all sannynlig er dette resultatet ikke noe å bekymre seg over Guest_Tja_* :thumbup:

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Merk dere at TS sier han var forkjølet eller virus infisert.

Normale personer kan med infeksjon i kroppen lett ha opptil 9-10 (eller mere) i mmol uten at det er unormalt.

Kroppens eget insulin får resusert virkning om man har infeksjon av et eller annet slag.

Hilsen Diabetiker med type I

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...