Gå til innhold

Hvordan endre størrelsen på Bootcamp-partisjonen

Anbefalte innlegg

Siden jeg kjøpte meg min MacBook Pro har jeg slitt med en ting: For liten Windowspartisjon. Jeg kjøpte Mac'en med SSD, og siden det var så stor forskjell i pris på 128 og 256GB valgte jeg den minste. Siden jeg så for meg at mesteparten av arbeidet mitt ville bli på Mac, laget jeg en liten BootCamp-partisjon, nærmere bestemt på 32GB. Det var såvidt nok under Win7 RC, så da valgte jeg det samme når jeg innstallerte relaseversjonen. Men etterpå har det dukket opp en del flere ting jeg ønsker å innstallere, og plutselig ble 32 GB for lite. Samtidig hadde jeg nok av plass på OSX-partisjonen, pluss en stor ekstern disk.

Så jeg bestemte meg for å endre på dette, og gjøre Bootcamp-partisjonen noen GB større. Det viste seg å ikke være så liketil som det kunne ha vært. Her er mine erfaringer, de kan kanskje være til nytte for andre:

A. The no way.

Apples disk utilities kan ikke endre størrelsen på en NTFS-partisjon, bare på native partisjoner. Så man kan gjøre OSX-partisjonen mindre, men ikke øke Windows-partisjonen tilsvarende. Derimot kan du i teorien la det stå igjen en åpen plass på disken, og så partisjonere den fra Windows. Men siden den ledige delen ikke vil være over et sammenhengende område på disken, så får du ikke utvidet den eksisterende C: til å omfatte det nye området. Du kan imidlertid opprette en ny disk på det tomme området (f. eks. E:).

Men det var ikke det jeg var ute etter. Jeg trengte mer plass på C:, og etter mye Googling fant jeg ut at det er tre muligheter:

B. The easy way.

Dersom dette er noe du ser for deg å gjøre flere ganger i livet, kan det være verd å bruke noen kroner på å gjøre det så lett som mulig. Det finnes tredjeparts software som kan endre også Windows-partisjoner. Eksempler er iPartition fra Coriolis og CampTune fra Paragon. De koster et par hundrelapper og oppover. Disse programmene virker ikke på startdisken, så de må brennes til CD eller DVD, og bootes derfra.

Det finnes også gratis programmer som gjøre dette, men her får du hva du betaler for, både i brukervennlighet og i sikkerhet. Du risikerer tross alt å lage skraphaug av inneholdet på harddisken din, så her er ikke gjerrighet en dyd. Jeg fant en test av flere slike programmer, men desverre har jeg rotet bort linken. Men ikke alle holdt hva de lovet.

Da er fremgangsmåten:

1. Last ned partisjonerings-programmet du velger og brenn dette til en CD/DVD.

2. Ta backup av Windows partisjonen fra Windows.

3. Ta backup av Mac-partisjonen fra OSX.

4. Boot fra den nye plata og kjør programmet. Sett partisjonene til ønsket størrelse.

5. Boot på nytt i OSX og sjekk at alt virker.

6. Boot på nytt i Windows og sjekk at alt virker.

Etter all sannsynlighet vil Windows bli forvirret første gangen og kjøre en disksjekk. La den gjøre det, så går alt greit senere.

Merk at jeg ikke har prøvet noen av disse programmene selv, de nevnte programmer er bare eksempler og ikke anbefalinger.

C. The free way.

Dersom du ikke vil bruke penger på dette, finnes en alternativ løsning, nemlig å klone hele Bootcamp-partisjonen, opprettet den på nytt og legge klonen tilbake. Dette er den jeg brukte:

1. Last ned Winclone fra twocanoes. Du må muligens også laste ned noen NTSF definisjoner, gjør det hvis Winclone ber om det.

2. Ta backup av Windows partisjonen fra Windows.

3. Ta backup av Mac-partisjonen fra OSX.

4. Start Winclone under OSX. Ta en klone av Bootcamp partisjonen, fortrinnsvis til en ekstern disk. Pass på at du har valgt riktig partisjon!

5. Verifiser at filen er OK.

6. Start Bootcamp Manager og fjern Windows-partisjonen.

7. Omstart, fortsatt i OSX.

8. Start Bootcamp Manager og lag en ny og større Windows-partisjon. Det er mulig at disken må defragmenteres først.

9. Start Winclone og før tilbake klonen fra trinn 4. Igjen, pass på at du fører den tilbake til riktig partisjon!

10. Boot på nytt i OSX og sjekk at alt virker.

11. Boot på nytt i Windows og sjekk at alt virker.

12. Dersom du bruker Parallels, VM Ware eller lignende, må du nå få dem til å bruke den nye Bootcamp partisjonen.

Igjen: Etter all sannsynlighet vil Windows bli forvirret første gangen og kjøre en disksjekk. La den gjøre det, så går alt greit senere.

Winclone tar normalt ikke backup av pagefiles etc, så Windows vil oppleves som tregt føste gangen den omstartes. Dersom det fortsatt er tregt ville jeg kjørt en defrag.

OBS! Noen brukere har rapportert problemer med Winclone og WIndows 7: Link. Men det funket greit hos meg.

D. The hard way.

If all else fails, reinstall...

Dette er brute force-metoden:

1. Start maskinen i Windows.

2. Ta backup av alle data (dokumenter, bilder, musikk, you name it.)

3. Ta backup av det du glemte i punkt 2. For eksempel slike ting som Windows gjemmer i skjulte mapper, Outlook-data og lignende.

4. Ta backup av alle nedlastede installasjonsfiler også, så slipper du å laste ned på nytt. Og ta vare på serienummer og annen registreringsinfo.

5. Sjekk at backup'en er lesbar.

6. Start maskinen i OSX. Ta backup.

7. Start Bootcamp manager og fjern Windows partisjonen.

8. Omstart maskinen i OSX.

9. Start Bootcamp manager og lag en ny og større (eller mindre) Windows partisjon. Det er mulig at disken må defragmenteres først.

10. Installer Windows på nytt

11. Installer alle prgrammer.

12. Legg tilbake dokumenter fra backup'en.

13. Dersom du bruker Parallels, VM Ware eller lignende, må du nå få dem til å bruke den nye Bootcamp partisjonen.

Håper det kan være til hjelp for noen. Husk backup!

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du minske Windows-partisjonen, blir det et ekstra skritt i løsning C: Du må bruke Winclone til å minske størrelsen på Windows filsystemet på backupen, ellers vil den ikke få plass når den legges tilbake.

If you want to decrease the size of your Windows partition, make sure that you set the preferences in Winclone to save the image as a uncompressed dmg. Create a clone of the Windows partition with Winclone, shrink the filesystem on the image by selecting Tools->Shrink Windows (NTFS) Filesystem..., remove the Windows partition with Boot Camp Assistant, create a smaller partition with Boot Camp Assistant, and then restore the image with Winclone.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...