ludobadger Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Hei. Jeg er på utkikk etter en ny skjerm som skal fungere som skjerm til både PCen og Xboxen min. Det er pc-spill og film/tv serier jeg kommer til å bruke den mest til. Jeg har en 22" 1680x1050 i dag så størrelsen må minimum være 24", helst større. Feks 27" hadde vært fint. Men så var det dette med oppløsningen da. 1920x1080 (16:9), eller 1920x1200 (16:10). Det må jo bli en av disse men hvilken? Jeg ser at utvalget på 16:9 fronten tilsynelatende er bedre, og billigere. Det var da ikke slik før? Men 16:10 er jo "bedre" rett og slett fordi det er fler piksler, og piksler vil jeg gjerne ha mye av. Personlig så heller jeg derfor mot 1920x1200. Særlig da jeg oppfatter det slik at en slik skjerm også vil kunne vise 1920x1080 (som da feks xboxen kjører på) helt uten noen form for strekk av bildet, forutsatt at skjermen støtter 1:1 pixel mapping. Dette er i alle fall det jeg har lest meg frem til på nettet, godt mulig jeg bommer litt på det tekniske her men jeg håper dere skjønner hvor jeg vil. Og bildestrekk er fy, noen påstår de ikke legger merke til når en LCD skjerm ikke kjører i native oppløsning men det gjør jeg og jeg klarer rett og slett ikke bruke noe annet et native oppløsning. Problemet mitt er at jeg ikke helt vet hva jeg skal se etter i spesifikasjonene for å forsikre meg om at skjermen støtter denne 1:1 pixel mappingen som jeg da vitterligen vil få bruk for når jeg skrur på xboxen, jf min "strekkfobi". Så, kan noen av dere hjelpe meg med å finne noen modeller som har de nødvendige specs? Når det gjelder pris så er det jo hyggelig om den er lavest mulig men jeg er villig til å betale litt for å få det som jeg vil. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 (endret) Du har helt rett med at du ikke får noe form for strekker av bilde når du kjører 1920x1080 på xbox/ps3. 1920x1200 sies også å være best i pcspill og generell databruk, men filmer vil bli best i 1920x1080... Ser foressten at det er dårlig utvalg av 1920x1200, 1080 tar nok over markedet... Hadde jeg vært deg hadde jeg sett etter en brukt 24" (eller mer) hvis du har lyst på 1200.. Endret 14. mars 2010 av Iceman22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå