Gå til innhold

Bør "Snøhulemannen" rapporteres til NAV?

Anbefalte innlegg

Vet ikke om noen så intervjuet i går med den kinoaktuelle "snøhulemannen".

Det var i programmet Viggo på lørdag.

Han ble spurt hva han levde av, for han har jo penger og over 1 million i banken.

Da svarte han at han er uføretrygdet. Og skrøt av at han nøt godene og friheten med dette, men innrømmet at han godt kunne gjort en jobb. :huh:

Dette kan ses og høres 21 minutter inn i klippet her

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han er i det minste en nordmann.
Det gir man ingen rett til å svindle samfunnet.

Selvsagt er det fritt frem for alle å leke huleboer, men da får de finansiere det selv. Etter hva jeg kan se får han utbetalt ca. 200.000 i året og som han ifølge egne utsagn ikke burde ha rett til. Det burde være fort gjort for NAV å inndra pengene han har i banken og stoppe videre utbetaling.

Lenke til kommentar

Svindel er svindel, det er sant, men jeg foretrekker fremdeles at pengene kommer i lomma til en nordmann enn f.eks en somalier.

Om de tar trygda hans så fortsetter han vel bare å sove i snøhuler, hele faren med å miste trygda er jo det at man kan ende opp i snøhule.

Lenke til kommentar

Nå vet vi ikke grunnen til at mannen er uføretrygded men på et tidspunkt var det veldig lett å bli uføretrygded og spesielt om man hadde en eller annen medisinsk lidelse.

En kamerat av meg er uføretrygded og ikke fordi han ville det selv men daværende trygdekontoret uføretrygdet mannen fordi de mente han ville ha problemer med å finne seg arbeid.

Han jobber en del for frivillighetssentralen fordi han både kan og vill men er alikavel 100% uføretrygdet.

Så ikke bare skyld på mannen selv om han mener han godt kunne ha jobbet.

Et annet problem er at han ikke har utdannelse eller arbeidspraksis så hvor interresant er han på markedet?

Tror det ville gitt han store problemer nå å få omgjort vedtaket om uføretrygd.

Så med stor sansynlighet er han et "offer" for systemet, men ja han burde ikke hatt uføretrygd i utgangspunktet og historien hadde nok vært en annen i dag om han ikke fikk det i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, er jeg vel litt misunnelig. :blush:

Er en avviker selv, og kan streve mer enn noen ville likt å tenkt på for å komme meg gjennom en arbeidsdag mange ganger.

Men føler jeg må bite tenna sammen og stå på. Til jeg eventuelt kollapser.

Derfor blir jeg dessverre lett provosert, når jeg opplever at andre så lett ser ut til å få komme seg ut av det. Kjenner jo noen slike i nærmiljøet også. Og det virker ikke så de har særlig dårlig samvittighet.

De gir helst uttrykk for å være glad til og nesten stolte over hva de har fått til.

Og jeg opplevde han her også som akkurat sånn samme type.

Men sant nok, vi vet jo ikke helt.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det fritt frem for alle å leke huleboer, men da får de finansiere det selv. Etter hva jeg kan se får han utbetalt ca. 200.000 i året og som han ifølge egne utsagn ikke burde ha rett til. Det burde være fort gjort for NAV å inndra pengene han har i banken og stoppe videre utbetaling.

Å påstå at Snøhulemannen svindler samfunnet er en sterk påstand.

Har du sett og lest begrunnelsen for uførevedtaket?

Jeg vet om flere som ble uføretrygdet og ikke ville det.

De fleste hadde en psykisk ( og muligens en fysisk diagnose ).

Kan ta en tidligere god venn av meg som desverre mest sannsynlig døde av epilepsi anfall / hjerneblødning.

Denne person ble uføretrygdet på grunn av psykiske årsaker i hovedsak.

Personen ville ikke selv skrive under uførevedtak.

Han returnerte trygden de første måneder.

Samme person har ikke vært i lønnet arbeid siden ca 1980

Denne person var til tider svært aktiv fysisk, ikke minst etter at han mistet sertifikatet pga. epilepsi anfall som ble sterkere.

Han var slank, aldri så jeg ham syk som f.eks. med influensa eller slike sykdommer, sjeldent eller aldri var han hos lege, foruten etter sterke Epilepsi anfall.

Ble i de senere år funnet bevistløs på kjøkkengulvet med hjerneblødning og så noen år senere funnet død i stolen sannsynligvis grunnet Epilepsi anfall / hjerneblødning .

Kvelden før hadde han vært så ( frisk ) at han hadde tatt en spasertur på noen km med en annen kjenning.

Synes at slike karakteristikker som svindel burde man holde seg for god for, helt til man eventuelt viste alle fakta.

Alle fakta kan man ikke få, da sykejournaler, og slike opplysninger er taushetsbelagt.

Og glad skal de fleste av oss være for det, man skriker over seg grunnet av at skattelister blir offentliggjorte, om ikke seksuell preferanse, samliv, sykdommer og alt annet også skulle ligget åpent for enhver som liker å snoke i andres privatliv.

Få ting hvermansen vet om snøhulemannen er at han er uføretrygdet, men ikke hvorfor, og slik skal det være.

At han ligger ute ( som om det var noen preferanse på friskhet )?, og vandrer mye, gjør ham neppe noe friskere av den grunn.

At han selv sier han kunne ha arbeidet eller tenkt seg å arbeide behøver ikke å bety annet enn at han neppe vil sitte foran Norsk tv og offenliggjøre begrunnelsen for sin uføretrygd, kan så godt hende han er uenig i denne også.

Har hørt flere med psykiske lidelser, påstå at de blir oppringt 24 timer i døgnet, noen banker på døra 24 timer i døgnet, de ser seg selv på tv, eventuelt de har "planer" som de fleste av oss som kjenner disse, vet de aldri greier å gjennomføre.

Forresten så er Advokatfirmaet Codex eksperter på trygderett, sannsynligvis også på påstander om trygdesvindel hvis noen ville gå denne veien.

Hadde du vært på en psykiatrisk avdeling og observert maniske pasienter, ville du ha observert en ting - de fleste av dem satt neppe stille lenge av gangen, de vandrer rastløse runde i alle korridorer - korridorer de har tilgang til, hvis de ikke er på lukket avdeling.

Forøvrig ligger det vel hauger og stabler med mennesker ute i Norge året rundt, med HIV, Hepatitt B, psykiske diagnoser, fysiske skavanker, alkohol og stoff relaterte problemer.

Vist dette er en målestokk på friskhet, så værsågod - dere har oppskriften på det GODE LIV.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Forøvrig synes jeg ett par påstander her, bla. påstanden om å svindle samfunnet er så injuriernde at de burde ha endt hos domstolene.

Ikke blir bare snøhulemannen utsatt for injurierende påstander, men disse gjelder også de leger, og spesialister som engang uføretrygdet mannen.

Har ikke sansen for Amerikanske tilstander, men når det gjelder erstatningskrav og beløp, synes jeg Norge er en sinke.

At Snøhulemannen selv mener han kunne ha arbeidet, får stå i relevans til hans liv og diagnoser.

Hva vet denne snøhulemannen om Norsk arbeidsliv i dag? etter å ha bodd i huler fra begynnelse av 70-tallet?

Nesten intet, ikke vet han noe særlig om Norsk arbeidsliv i praksis, og hvordan er hans vurderingevne forøvrig, selv om han sees sånn noenlunde oppegående ut?

Har mere respekt for denne snøhulemannen og andre uteligger, stort sett uansett årsak, enn hva jeg har til overs for enkelte brukere her på forumet og deres utsagn og påstander.

Ville med glede ha sett at noen fikk seg en kraftig smekk over fingrene gjennom søksmål.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Å påstå at Snøhulemannen svindler samfunnet er en sterk påstand.
Det jeg kom med var en generell uttalelse.

Jeg kan selvsagt ikke fastslå at en spesifikk person har gjort noe slikt uten å kjenne saken bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...