Eplesaft Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 (endret) Hei. Først i dag fant jeg ut at tegnet ' på tastaturet faktisk ikke er apostrof, men at man får apostrof ved å trykke Alt + 0146 på numerisk tastatur. Dette var helt nytt for meg, ettersom jeg alltid har skrevet ' (fot) på engelsk og der det skal brukes i norsk. Men det er jo egentlig ’ som er apostroftegnet, så jeg lurte på om det er allment akseptert at fottegnet brukes istedet for apostrof. Sitat fra http://www.korrekturavdelingen.no/K4apostrof.htm : Tegnet apostrof får du skrevet ved å holde Alt-tasten nede mens du taster 0146 på det numeriske tastaturet (alt-m på Mac). Og I enkelte tekstbehandlingsprogrammer, som for eksempel Word, blir tegnet for fot (som du finner på tasten med stjerne på, til høyre for æ) automatisk endret til riktig apostrof (0146). Tegnet for fot (') bør bare brukes som erstatning for apostrof i uformelle sammenhenger, i e-poster etc. Dette var helt nytt for meg, og om det betyr at jeg egentlig, i alle disse år, har skrevet og brukt feil tegn. Har folket på forumet brukt fottegnet (') der det skal brukes apostrof? Ser blant annet om jeg skal søke på engelsk, så har det hendt at jeg har funnet artikler og produkter ved å skrive genitivapostrof med ' (fot), men at jeg ikke har funnet det ved å faktisk skrive apostroftegnet (’). Endret 14. mars 2010 av Eplesaft Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 De ser helt lik ut for min del Lenke til kommentar
operg Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Det er galt at ' kun er fot-tegn. '-tegnet ble brukt som apostrof på skrivemaskiner på grunn av at det var begrenset plass på "tastaturet" til skrivemaskiner, og løsningen var å lage ett tegn som skulle brukes både i sitater, for eksempel 'tekst' (vi bruker ikke denne sitatstilen på norsk, men den er vanlig i andre språk), som tegn for enheten fot, og som apostrof. (Samtidig fortsatte trykkerier å bruke ulike symboler for sitat, fot og apostrof.) Da PC-en ble vanlig på 80-tallet fikk man selvsagt mulighet for å bruke andre tegn enn de som hadde vært tilgjengelig på skrivemaskinen, men siden de første PC-tastaturene ble laget med omtrent samme layout som skrivemaskinene hadde hatt, var det fremdeles mye enklere å bruke symbolet ' for apostrof i stedet for ’, og av den grunn fortsatte folk å bruke ' både for sitater, fot og apostrof. Men som sagt er ikke ' nødvendigvis galt å bruke som apostrofsymbol - der er dog estetiske grunner til å bruke ’ i stedet for '. På Internett og i uformelle kontekster er det i dag vanlig å bruke ', men hvis du designer publikasjoner på papir (alt fra invitasjoner til aviser eller flygeblad) eller skriver offisielle brev eller andre viktige dokumenter, bør du bruke ’ som apostroftegn. Word endrer automatisk ' til ’, og du kan sikkert få andre programmer til å gjøre det samme. Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 14. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2010 Ah, det forklarer en del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå