Gå til innhold

Et par spørsmål ang. panoramafotografering

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål om panoramafotografering. Jeg leser at det anbefales å ta bildene som skal settes sammen i portrettmodus (kameraet på høykant). Videre er det vel anbefalt å måle eksponeringen i blenderprioritet for så å skru over på manuell modus. Skru så over på manuell fokus og fokuser på det som skal i fokus.

Spørsmålet er: fokuseres det mellom hvert enkelt bilde?

Er framgangsmåten rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres riktig ut ja, og ja jeg pleier iallefall å fokusere mellom hvert bilde, nå er det jo gjerne så stor avstand at det uansett ikke har så mye å si.

Dog tar jeg bildene i bredde ikke høyde, men det er mest fordi jeg ikke trenger så ekstrem oppløsning.

Lenke til kommentar

Høres riktig ut ja, og ja jeg pleier iallefall å fokusere mellom hvert bilde, nå er det jo gjerne så stor avstand at det uansett ikke har så mye å si.

Dog tar jeg bildene i bredde ikke høyde, men det er mest fordi jeg ikke trenger så ekstrem oppløsning.

Mulig det går i noen tilfeller, men hvis man kjører med stor blenderåpning, og har med noen form for forgrunn, vil dette gi et dårlig resultat. Resultatet skal tross alt bli ETT BILDE.

Jeg finner alltid fokus før første bildet tas, og slår over på manuell fokus så den ikke forflytter seg etter hvert som jeg panorerer. Dette blir den mest korrekte metoden som gir mest naturlige resultater.

Lenke til kommentar

Mulig det går i noen tilfeller, men hvis man kjører med stor blenderåpning, og har med noen form for forgrunn, vil dette gi et dårlig resultat. Resultatet skal tross alt bli ETT BILDE.

Jeg finner alltid fokus før første bildet tas, og slår over på manuell fokus så den ikke forflytter seg etter hvert som jeg panorerer. Dette blir den mest korrekte metoden som gir mest naturlige resultater.

Forstår jeg det da rett at det kun er nødvendig å bruke manuell fokus før første bilde og kun da? Lønner det seg å bruke live view for å se at det er i fokus? Fokuseres det 1/3 inn i bildet?

Et annet spørsmål går på blenderåpning. De ulike linsene har ulik blenderåpning der de er skarpest. Jeg har hørt en regel som sier at objektivet er skarpest ca 2 blendertrinn høyere enn største blenderåpning. I landskapsfotografering har jeg mest brukt vidvinkel, mitt objektiv er tokina 11-16 F2,8. Det vil jo si at det skal være skarpest ved blenderåpning rundt 5? I flere bøker har jeg imidlertid lest at man kan bruke så liten blenderåpning som mulig, F22 er nevnt flere ganger. Gjelder dette kun noen få objektiver? Hvilke resultat ville det få hvis jeg brukte denne blenderåpninga på dette objektivet eller f.eks canon 17-40 F4? Takker for svar!

Lenke til kommentar

mitt objektiv er tokina 11-16 F2,8. Det vil jo si at det skal være skarpest ved blenderåpning rundt 5? I flere bøker har jeg imidlertid lest at man kan bruke så liten blenderåpning som mulig, F22 er nevnt flere ganger. Gjelder dette kun noen få objektiver? Hvilke resultat ville det få hvis jeg brukte denne blenderåpninga på dette objektivet eller f.eks canon 17-40 F4? Takker for svar!

Dette kan du, og bør du, sjekke ut selv med eget utstyr.

Blender 22 vil være mindre enn maksimalt skarpt på crop-kamera, på grunn av en effekt som kalles diffraksjon. Men litt eldre bøker skrevet for film-kamera vil nevne det som en gyllen tommelfingerregel. Den gang var ikke supervidvinkler som din tilgjengelig heller (for dødelige).

Jo kortere brennvidde du har, desto lengre blir det området som er i skarp fokus, altså: for samme blender, men med kortere brennvidde, får du mer av motivet i fokus.

Jeg ville tippe at du får maks skarphet rundt blender 8 med Tokinaen din, og jeg tipper videre at hvis du fokuserer sånn at noe som er en halvmeter fra kameraet såvidt er med i fokus, så vil også uendelig være i fokus, på blender 8.

Men, prøv! Det er ganske kjapt, og veldig nyttig. :thumbup:

Lenke til kommentar

Om du skyter panoramabilder er (manuell)fokus som regel på uendelig og det er derfor greit å kunne blende ned noe f/8-11. Sjekk at fokus ligger der du ønsker i bildet. Bruk av hyperfokal distanse er også veldig greit om du har motiv både nært og fjærnt i bildet.

For all del bare husk at du bør bruke et panoramahode til seriøst bruk. Det å få objektivets sentrum (brennviddesentrum) over PoR (Point of Rotation) er viktig for optimalt resultat. Dette er også kalt Nodalpunktet. For faste objektiver er det alltid "fast" mens hos zoomer varierer dette punktet med brennvidden. ReallyRightstuff har mye informasjon angående dette.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Lønner det seg å bruke live view for å se at det er i fokus? Fokuseres det 1/3 inn i bildet?

Liveview er ikke så viktig ved bruk av vidvinkel,fungerer best ved macrofotografering.Det er ofte et blikkfang i bildet,normalt så prøver jeg og fokusere utifra det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...