qtec_s100 Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Hvordan kan jeg sjekke hastigheten på mitt hjemme nettverk kablet og trådløst. Skal sette opp en netgear stora på mitt hjemme nett bør jeg bruke cat6 kabel mellom ruter og stora eller er det like greit med cat5 Halvor Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 (endret) Snakker du om mellom PC til PC på samme nettverk (LAN), eller internet hastigheten fra maskinene? Om det siste er http://www.speedtest.net/ det beste i min meining. Om for et LAN, fant jeg denne ved å google. Virker grei, men nå søkte jeg ikke mye. Er bare å søke på "LAN speed test". Endret 14. mars 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Du kan sjekke hastigheten ved å overføre en stor fil. Alternativt kan du se øyeblikksverdien ved å trykke ctrl_alt_delete og velge nettverk. Cat5e støtter Gigabit inntil 100M lengde og det er normalt det beste du kan få rimelig pr dato. Lenke til kommentar
qtec_s100 Skrevet 14. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2010 (endret) Snakker du om mellom PC til PC på samme nettverk (LAN), eller internet hastigheten fra maskinene? Om det siste er http://www.speedtest.net/ det beste i min meining. Om for et LAN, fant jeg denne ved å google. Virker grei, men nå søkte jeg ikke mye. Er bare å søke på "LAN speed test". Det jeg ville frem til var hastighet mellom f.eks min stora > PC eller PC >PC Skal sjekke ut den linken din.. Du kan sjekke hastigheten ved å overføre en stor fil. Alternativt kan du se øyeblikksverdien ved å trykke ctrl_alt_delete og velge nettverk. Cat5e støtter Gigabit inntil 100M lengde og det er normalt det beste du kan få rimelig pr dato. Så cat6 er ikke noe vits om man ikke har kabel over 100m. Heller bruke en skjermet cat5?? Halvor Endret 14. mars 2010 av qtec_s100 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Du behøver ikke skjermet kabel heller. Bare kjøp helt vanlig Cat5e (Biltema 299,- for 100M). Cat6 har bedre spesifikasjoner men begge yter nøyaktig det samme når det er snakk om 1Gigabit. Det er kun når du skal over på 10Gbit at du vil merke forskjell. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 qtec: Cat5e: Ja Cat5: Nei Bare så du er obs på at det er forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå