Gå til innhold

Vil lære finsk, råd/tips?

MillaMagia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det noen ute der som enten er god på eller har lyst til å lære seg finsk? All hjelp blir satt pris på ettersom at dette er et forholdsvis vanskelig språk grammatisk sett :)

Finsk ja, jeg snakker Finsk. Er litt dårligere på å skrive det grammatisk riktig...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg vet jeg er noen måneder seint ute, men jeg vil lære finsk selv. Har studert litt av den finske grammatikken, men det er veldig vanskelig når man ikke har noe utgangspunkt. Jeg våknet bare opp en dag og sa til meg selv "jeg vil lære finsk". :p Jeg prøver å pugge litt hver dag (15-20 minutter), men som sagt er det ikke lett å lære seg et helt nytt språk når man ikke har noe å gå utifra. Finsk er (som de fleste språk) veldig kompleks, og jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne. Jeg vet det er fullt mulig å lære seg selv et nytt språk, men jeg tror likevel ikke jeg klarer det. Hadde jeg bare hatt litt hjelp til å lære meg grammatikken så hadde det vært litt lettere. Ordene kommer jo av seg selv, det er først og fremst reglene for språket som er viktige, fordi uten dem kan man ikke sette sammen en enkel setning selv engang. Noen tips?

Lenke til kommentar

Jeg har bodd i Finland i noen år, og har gått på diverse finskkurs, men det er kanskje litt vanskelig å fortelle andre om hvordan setninger burde konstrueres, hvilke ulike type verbklasser som eksisterer osv. Skal ærlig innrømme at jeg ikke husker det selv. :p Slikt lærer man nok best ved å kjøpe en lærebok eller eventuelt gå på et finskkurs. Kan sikkert hjelpe noen av dere, men det kommer an på hva dere vil vite. ;)

Endret av Sidious
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oj, har ikke vært her på en stund, så jeg visste ikke at det hadde kommet flere svar :)

Nei, du har rett i at det ikke er lett, Therawyn, men du er flink som setter av 15-20 minutter hver dag til pugging! Finsk er utrolig komplekst, med 16 kasuser.. Litt å bryne seg på der ja. Det finnes noen nettsider som er forholdsvis bra. Men jeg har egentlig fått mest hjelp etter at jeg blei medlem av en brevvennside og kom i kontakt med noen finner :)

Sidious, det hørtes veldig ålreit ut å bo i Finland å gå på språkkurs der! Egentlig har jeg hørt at finsk er et språk man kan studere i mangfoldige år og fortsatt ikke få dreisen på, grammatisk sett. Synes du det var håpløst da du lærte det?

Lenke til kommentar

MillaMagia: Det har du helt rett i. Mennesker er dog forskjellige, og det virker som om noen likevel klarer å lære rimelig bra finsk i løpet av få år, noe som jeg synes er imponerende. Samtidig har man de som har bodd i Finland i titalls år, og sliter veldig med språket, både skriftlig og muntlig. Sistnevnte gruppe omfatter både utlendinger og enkelte finlandssvensker (finner som har vokst opp med svensk i hjemmet, og har måtte tilegne seg finsk-kunnskaper på skolen og/eller blant finskspråklige venner). Men sånn er det vel kanskje med de fleste språk?

Tør likevel påstå at finsk er en god del vanskeligere enn mange andre språk grunnet antallet kasuser. Dessuten er det ingen finner som prater finsk slik som det står skrevet i lærebøkene, så en som har bosatt seg i Finland må også vie tid til å lære seg "hverdagsfinsk" (eller dialekt om du vil). Iallfall om man har lyst å høres ut som en finne. :p Prater som sagt helt ålreit finsk, men bruker det ikke på daglig basis da jeg befinner meg i Norge nå og da, og studerer ved et svensk universitet her.

Hva angår grammatikken så er den ganske tøff (og jeg sliter ennå med å skrive avanserte setninger), men har man pågangsmot, så klarer man vel å lære seg det også. Til slutt. En stor feil mange gjør er å prøve å overføre grammatikk-kunnskapene man har fra sitt morsmål til finsk, noe som ofte resulterer i setninger som høres helt gale ut. En annen uting er jo det faktum at finsk ikke anvender seg av preposisjoner, men postposisjoner.

Vil ikke ta håpet fra noen av dere, men det er ikke til å stikke under en stol at det å lære seg et helt nytt språk krever mye tid, samt hardt arbeid. Selv prater jeg ennå ikke flytende finsk (selv om den som sagt er ganske OK), men så har jeg mistet litt av motivasjonen og går ikke på språkkurs heller. Likevel er det morsomt å få praktisere språket når jeg treffer venner jeg er vant til å prate finsk med. :)

Hvordan ble dere så fascinert av det finske språket, forresten?

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg veldig lyst til å melde meg på et ordentlig kurs :) Men problemet mitt er at det ikke finnes noen i nærheten, og siden jeg studerer (noe helt annet enn språk), så føler jeg at alt jeg bruker tid til å lære burde involvere de fagene jeg har på universitetet. Derfor har jeg kommet nesten ingensteds når det gjelder finsk, selv om jeg kjenner igjen ord her og der når jeg leser det.

Finsk var aldri en del av oppveksten min, og det eneste uttrykket jeg kunne var "ei saa peittää" :D Så vidt jeg forstår så er jeg ikke aleine om det. Og egentlig har jeg alltid hatt en oppfatning om at finsk er stygt, selv om jeg som sagt aldri fikk høre eller se så mye av det. Det var mest etter at jeg kom i kontakt med en finne at jeg begynte å få bedre kjennskap til språket, og da jeg skjønte hvor komplekst og fremmed det er så begynte jeg å virkelig like det. Det er så merkelig at et folkeslag, som jeg regner som skandinavere selv om de kanskje ikke er det, kan bo så nære Norge og allikevel ha et så totalt annerledes språk. Og det var særlig da jeg skjønte hvor rikt språket er på ord at jeg begynte å like det. Norsk falmer ganske betraktelig i forhold :) Dessuten er finsk alt annet enn stygt å høre på..

Tusen takk for tips, Sidious! Det er moro å høre at en som ikke har kjennskap til språket fra før har kommet relativt langt på kort tid. Jeg har hørt at det muntlige språket til finnene involverer forkortninger av nesten hvert enkelt ord så de blir mer eller mindre ugjenkjennelige, så det kan ikke ha vært enkelt for deg.

Hvorfor bestemte du deg for å flytte til Finland og gå på språkkurs der?

Lenke til kommentar

Milla: Det er vel ikke så lett å finne finskkurs i Norge. Finnes det i det hele tatt slike kurs eller er det bare noe som er forbeholdt enkelte skoler i Nord-Norge? Vet nemlig at elever ved enkelte videregående skoler og ungdomsskoler nordpå har mulighet til å studere finsk om de vil det. Ellers har jeg ingen aning om det i det hele tatt går an å studere finsk i Norge. :p

Finnene liker å forkorte ord, og mange ord kan nok virke ganske fremmede etter at de har gått gjennom finnenes "forkortningsmaskin", men dette er likevel noe man lærer seg etter en stund. Mener nå jeg da. Det finnes dog visse dialekter som selv finnene har vanskeligheter med å forstå, men det er en helt annen sak. Heldigvis har jeg ikke vært utsatt for sånne dialekter så altfor ofte.

Når sant skal sies, så er jeg faktisk halvt-finsk, men hos oss har vi alltid pratet norsk, så finsk er noe jeg har måtte lære meg i etterkant. Mine besteforeldre var finske, og da jeg var yngre besøkte vi dem hver sommer, så det har sikkert hjulpet meg litt å ha hørt finsk fra jeg var liten av. Likevel har jeg jo ikke forstått hva de pratet om, annet enn et ord nå og da. Hvorfor flyttet jeg til Finland? Det er et godt spørsmål. Det er jo ikke mange nordmenn som frivillig flytter til Finland med mindre de har fått tilbud om jobb eller funnet seg en finsk make. Jeg orker ikke gå inn på detaljer nå, men det faktum at jeg har finske røtter har jo sikkert en god del med det å gjøre. Senere fant jeg meg også en finsk kjæreste, og da ble jeg værende her selv om planen egentlig var å studere i Norge. Jaja, heldigvis fant jeg meg jo et svensk universitet, og da var det lite eller ingen grunn til å dra til Norge for å studere med det første. Jeg har dog veldig lyst til å prøve å bo i Norge igjen da jeg føler at jeg er mer norsk enn finsk. Vi får se hva som skjer i fremtiden! :)

Grunnen til at jeg begynte på språkkurs her er ganske simpel. Det var egentlig ikke grunnet en veldig stor interesse for språket, men rett og slett fordi det ikke fantes noe annet å gjøre for meg i den lille byen jeg da bodde i. For å kunne komme litt videre i "systemet" måtte jeg gjennom en del språkkurs. I etterkant har det jo hjulpet meg veldig at jeg faktisk gikk på de språkkursene selv om det ikke alltid var så morsomt da jeg gikk på dem. Kanskje mest pga. at de fleste som gikk på kursene var mye eldre enn meg. Det hadde vært morsomt om det var flere på min alder der, men man kan jo ikke alltid få i pose og sekk.

Jeg vet egentlig lite om hvordan det er å studere finsk om man bor i Norge (og ikke er bosatt i Nord-Norge). Det finnes jo språkbøker og lydkassetter/cd-er på biblioteket, men nettet er jo også en flott ressurs.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...