Gå til innhold

Brettspillet RISK, den nye versjonen

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er noen kompiser som spiller Risk når vi kan, og kjøpte nettopp den nye versjonen. (dvs den med 4 oppdragskort til hver)

Har et par spørsmål vi ikke finner ut av pga dårlig manual:

1. Når jeg angriper med 3 terninger, og en forsvarer seg med 2: Er det da slik at

hvis jeg taper 1 styrke, så MÅ jeg fortsette angrepet med 2 terninger? Og kanskje bare 1 terning hvis jeg tapte 2? (selv om jeg har 10 styrker i landet jeg angriper fra)

Noen forum sier at jeg kan angripe med 3 hele tiden... (altså bare bytte ut den/de tapte hele tiden) men vet at de fleste spiller slik at du MÅ "bruke opp" 3 styrker før du kan begynne et angrep med nye 3 igjen. Hva er riktig?

2. De nye oppdragskortene er etter grader.. Kapt,Maj,Ober,Gen... Vi lurer på enda en ting som manualen ikke informerer om: Skal man gjøre disse oppdragene etter graden?

Altså begynne med det letteste, slik at alle har generalkortet til slutt? Vi finner det

litt merkelig at du kan fullføre general og oberst oppdraget iløpet av to runder hvis du er heldig... Vi får ekstremt korte spill pga dette.

Håper noen kan hjelpe noen frustrerte spillere:)

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tolker disse reglene som jeg ser på som noenlunde offisielle:

http://www.hasbro.com/risk/default.cfm?page=faq

1. Når jeg angriper med 3 terninger, og en forsvarer seg med 2: Er det da slik at hvis jeg taper 1 styrke, så MÅ jeg fortsette angrepet med 2 terninger?

When does combat end?

Combat ends when all the defending armies have been removed from a territory, when the attacker has used up all his available armies or when the attacker decides to stop the humiliation.

Dette tolker jeg slik at kampen ender når som helst når angriper sier "slutt", men trenger ikke å bruke opp angripende styrker før man trekker seg tilbake.

2. Noen forum sier at jeg kan angripe med 3 hele tiden... (altså bare bytte ut den/de tapte hele tiden) men vet at de fleste spiller slik at du MÅ "bruke opp" 3 styrker før du kan begynne et angrep med nye 3 igjen. Hva er riktig?

How many armies can I use in attacking?

ALL OF THEM!!! Not really. You're allowed as many guys as you need as long as there is at least one army left behind.

...i kombinasjon med dette....

How many armies must the attacker move into the defeated territory?

Well, let's see how many armies does it take to change the locks, forward the mail and set up cable? The attacker can move as many troops as he likes just as long as he moves as many armies as the number of dice he rolled in the attack.

tolker jeg slik:

Du kan angripe med 10 og trille 3 terninger hver gang. Når du vinner må du da minimum flytte inn 3 hærer og kan maksimum flytte inn alle du har tilgjengelig - 1 som må stå igjen. Med andre ord legges det opp til veldig fleksible ordninger.

Disse to tingene stemmer også veldig godt overens med denne:

How many times can I attack in one turn?

How many armies you got? That's how many times you can attack.

Can I attack the same territory more than once per turn?

Sure.

Denne sier at man kan angripe så mange ganger man vil og også fra/til samme territorium. Igejn, veldig fleksibelt ang hva man har lov til å gjøre.

Det er jo selvfølgelig ikke noe i veien for å kjøre husregler på disse tingene om alle er informerte og enige på forhånd.

Det skal dog sies at da jeg begynte å spille dette spillet, var vel ca 13-15 år siden, misfortod vi terningsopplegget totalt. Vi trodde vi skulle ha en terning for hver hær, uansett hvor mange vi angrep/forsvarte oss med.

Dette resulterte i at alle mulige andre brettspill/yatzy i huset ble raidet for terninger slik at vi gjerne satt med angriper som trillet 25 terninger mot forsvarers 15. Good times!

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

For å ta spm 2:

Det fine med brettspill som man spiller sammen med venner, er at man kan gjerne bli enige om et sett "husregler" som kompletterer regelsettet som følger med.

Ergo, hvis regelboka ikke sier noe om et spørsmål dere lurer på, kan dere rett og slett bli enige om at dere gjør det på en bestemt måte. Hvis dere synes spillet blir FOR kort om dere kan ta oppdragene i vilkårlig rekkefølge; Vel, da blir dere enige om at de må gjøres etter grad.

(Problemene med husregler er jo at så fort man kommer sammen med andre, så kan det bli konflikt. Her er det en fordel å gjøre som i f.eks pub-biljard: Bli enige FØR man begynner, så slipper man kranglinga midt i når det oppdages at noen gjør ting som en annen trodde ikke var lov)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...