Gå til innhold

Mod strømforsyning

Broseen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har planer om noe lignende selv. Har riktignok en NoName 350W PSU men sku gå an fordet. Men uansett, jeg skal iallefall kutte bort alle hindringer både foran og bak på PSU'n for minst mulig luftmotstand. Og så tenkte jeg på å bruke 2 stk 19db(A) Papst vifter (kommer ikke på navnet sånn i slengen).

Men jeg antar at iallefall 2 vifter skulle gjøre nytten, eller så kan du jo bare bytte ut den viften som står i med en kraftigere eller stillere en, men trur ikke du burde gå for en svakere vifte (correct me if i'm wrong). :roll:

Lenke til kommentar

Avhengig for det meste av prisnivå/kvalitet på powersupplyen kan du fint kjøre med Papst 12dB vifter om du vil. Men jeg må nevne at det blir mye billigere om du enten kjøper en Zalman Fanmate som du kobler på vifta, denne gjør at du kan trinnløst regulere hastigheten og dermed også støyen fra vifta. Kombiner dette med det AL3X sa om å fjerne hindringer som viftegittere osv, så får du et godt resultat.

Er du skrapa for penger så kan du koble om slik at vifta mottar 7V eller 5V i stedet for standard 12V. Dette gjør du ved å koble de to strømlederne mot rød(5V) og gul(12V) ledning i en vanlig drevkontakt. Eller hvis du vil ha 5V, noe som gjør vifta ufattelig treg og utrolig lite støyende: koble vifta mot rød(5V) og svart(jord) i drevkontakten.

Lenke til kommentar

Men vil den kjøle nok om jeg kjøper en 12db eller forandrer spenninga? Har nettopp tatt pc`n ut av skrivebordskapet (håpløst) så det blir jo ikke så varmt. :roll: Og vil det ikke kunne oppstå problemer om jeg forandrer spenninga? Noen som har erfaring med dette?

Går det forresten (normalt) an å overbelaste strømforsyninga? Da forutsetter jeg ca 300W i et midi-tower osv...at effekten er rimelig tilpasset det man har plass til.

Lenke til kommentar

jeg kjørte uten vifte i psuen min i 4 månder før jeg fant ut at den hadde røket jeg.. dette var riktignok en 250w, men regner med at forskjellen opp til 300, eller 350 er minimal...

du skulle nok uten problemer klare deg med en pabst 19db, da jeg bruker den vifta som orginalt følger med silent viking.(21db)

å angående volt, så blir det nok ingen forandringer, hvorfor det skulle bli det har jeg inge aning jeg.. så lenge det er luftflyt inni psu er du nok sikker.

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg forandra spenningen. Testet 7V først, synes ikke det ble spes mindre støy. 5V derimot fungerte bra for meg.

Kretskortet der jeg klippet av ledningene til vifta kan vel bare stå der, gjør vel ikke noe det? Isolerete ledningene jeg klippet av for å forhindre evt kortslutning.

Pc`n skrudde seg av og starta opp igjen nå, men det har vel ingenting med strømforsyninga å gjøre siden den er ute av kabinettet og helt åpen.

Lenke til kommentar

Den skrur seg av selv om hele psu`n er helt åpen. Nå skal jeg ikke legge skjul på at jeg...kremt...kremt....klarte å kortslutte den røde og gule ledningen (begge kom inntil kabinettet) :x Men det skal vel enten virke eller ikke etter en slik tabbe?

Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke fikk altfor stor forskjell når du satte til 7V ligger nok i at powersupplyen din allerede har en hastighetsregulator som er temperaturregulert. Normalt skal støyen gå ned til en fjerdedel ved å sette fra 12V til 7V. (samtidig som du halverer luftmengden, sånn ca.). Vil tro den vifta du har nå på 5V bråker i ca samme område som 12dB viftene du hadde tenkt å kjøpe. Men mye billigere da. :)

Med forbehold om at du får reseta sikringen din da... Røsk ut strømledningen (som de over sier) for deretter å ta av/på bryteren bakpå en tur opp og ned for sikkerhetsskyld. Det burde gjøre utslaget så lenge kortslutninga ikke finnes lenger.

Lenke til kommentar
Tok ut kontaktene og voilà, alt fungerer tilsynelatende greit. Takker! Så det var kortslutninga som var problemet med andre ord?

Det er ikke mye lyd i vifta nå nei, sparte et par hundre der.  :D

gratulerer. :woot:

et par hundre spart er en liter med "morrobrus" det.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...