Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil kveles altfor lett


Nik0

Anbefalte innlegg

Min Civic kveles for lett etter å ha stoppet helt opp. Klarer å bruke den slik, men jeg må, etter å ha stått stille i kryss etc. ta clutchen til gripepunktet der den står og går i 3-4 sekunder før den går fremover til slutt. Om jeg prøver å slippe clutchen videre opp etter å ha nådd gripepunktet uten å vente disse sekundene kveles den med en gang. Ganske lang vandring på koblingspedalen og.

 

Slitt clutch? Mener den er blitt mye verre den siste måneden, mye slitasje ved å ha gjøre det jeg gjør? Evt. mindre slitasje om jeg ruser på gassen og slipper clutchen fort ut, så den får tak med en gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, har du prøvd å rense forgasserlomma?

 

Hva slags modell er det snakk om her? Tvilsomt om det er forgasser på en bil av nyere dato. Eller biler som er lagd etter 1990.

 

Det er mest sannsynlig ikke noe mekanisk feil med bilen, det er vel heller feil med det elektriske. En slitt clutch vil ikke kvele en bil, heller omvendt i tilfelle.

Endret av Virion
Lenke til kommentar

Nettopp derfor jeg spurte om han kødda, det er jo klart elektronisk bensinnsprøytning, selv om den er såpass gammel som 92.

 

Ja ok. Men hva kan være feilen når det rister ekstrr jeg starter i første giremt når jeg slipper ut clutchen? den virkelig strever og varsellampen som kommer opp når man kveler motoren blinker når jeg starter opp i 1. gir og revers.

Lenke til kommentar

Ristingen er nok pga. slitne motorfester. Det at bilen kveles er nok på grunn av at ECU får feil signal fra TPS, MAP/LMM, innsugstemp, lambda, tomgangsventil/motor osv.

 

Hadde holdt en knapp på TPS hvis bilen din har det. Har aldri tatt i en Civic før... Det jeg hadde gjort først er å fjerne fukt fra koblinger og pluggledninger, og fette inn kontaktene eller spraye med silikon. Hvis den har coil og fordeler skader det ikke å renske opp. Når dette er gjort hadde jeg begynt å feilsøke hver enkelt av komponentene.

 

Tett katte kan jo også kvele bilen, men det blir som oftest ikke mulig å få den opp i noe særlig turtall heller.

Lenke til kommentar

Huff det var mye tull her, bilen din har hydraulisk kobling og denne bør der skiftes veske på med gjevne intervaller for at koblingen skal fungere slik den skal. Gjør en ikke dette så blir koblingspedalevn svampete, vandringen blir lang og gripepunktet kommer meget brått, rørene og selve master/slave cylinderen begynner å ruste innvendig.

 

En hydraulisk kobling har som bremsene en mastercylinder og en slavecylinder. På mastercylinderen (til høyre for bremsekraftforsterkeren) finner du beholderen til vesken, og på slavecylinderen (står på siden av girkassa) finner du luftenippelen som brukes til å lufte/tappe vesken med. Vesken er akkurat den samme typen som er på bremsene (DOT3 eller bedre) og prosedyren for å skifte vesken er også ganske lik.

 

 

Her ser du omentret hva du leter etter.

image340.jpg

 

 

 

MogensAlfonse: "Forgasselomma"? har ikke sett litt for mye på fleksnes? trådstarter skulle ikke sjekke "Fustasjeopphengsforkoblingene" også i samme slengen?

Lenke til kommentar

MogensAlfonse, trådstarteren skal ikke sjekke om det er reima som driver turboen som ikke er stram nok da? I tilfelle turboen ikke henger helt med liksom? :hmm:

 

Nå farer du bare med tant og fjas. Trådstarter hadde en reell problemstilling.

Og hans svar er omtrent like godt som ditt.

 

Gå tibake til 1960 og oreslå samme til bileierne der, de kanskje har mer nytte av det.

Lenke til kommentar

MogensAlfonse, trådstarteren skal ikke sjekke om det er reima som driver turboen som ikke er stram nok da? I tilfelle turboen ikke henger helt med liksom? :hmm:

 

Nå farer du bare med tant og fjas. Trådstarter hadde en reell problemstilling.

Og hans svar er omtrent like godt som ditt.

 

Gå tibake til 1960 og oreslå samme til bileierne der, de kanskje har mer nytte av det.

Og du tok mitt innlegg seriøst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...