Gå til innhold

Nikon sb-600 trådløst med D60?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å gå til innkjøp av min første eksterne blitz til mitt nikon D60. Valget står igrunn imellom nikon sb-400 og sb-600. Jeg ble innspirert av tanken på å sette 600'ern et annet sted og fyre den av derfra. Så har jeg undersøkt litt om dette og det virker som om den ikke kan brukes trådløst sammen med d60? Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D60 støtter desverre ikke comander mode med pop-up blitsen. Du må derfor ha en blits som støtter commander mode eller en SU-800 påmontert kamera for fyre en annen blits trådløst. Du kan også bruke pocket wizard eller liggnende løsninger for å fyre blitser trådløst.

Endret av @lf
Lenke til kommentar

Nei, hvis den ikke støtter commander mode kan den ikke avfyres trådløst.

Og nei, pockedwizards kan ikke trigge en SB-600 da den ikke har en PC-port, så med mindre du lager en overgang fra PC-port til en hotshoe e.l. adapter, så er du ganske screwed. Altså, for å trigge en SB-600 trådløst fra en D60 trenger du enten en SU-800, en SB-800, eller en SB-900 som settes i master mode.

Lenke til kommentar

Det finnes jo mange alternativer til PW og CLS. På eBay finnes det veldig mange forskjellige kjempebillige trådløse blitsutløsere av varierende kvalitet. Varianten som de fleste steder kalles RF-602 skal visstbok være av de bedre, og den koster bare et par hundrelapper. Mottakeren kobles til blitsen med skoa og ikke en PC-kabel, så du slipper å rote med adaptere. Den eneste ulempen er at du må styre blitsen manuelt, og at du ikke kan gjøre det fra kameraet - men det er ikke så ille, egentlig.

Det finnes mange andre litt dyrere og bedre alternativer også. For eksempel RadioPopper JrX-systemet, med det kan man styre styrken på blitsen fra kameraet (fungerer på SB-600, 800 og eldre, men ikke 400 fordi den er for primitiv og 900 fordi den er for ny) - men disse er ikke tilgjengelige i Europa enda.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Ja - og så finnes det SC-28 (har ikke erfaringer med den) eller helst SC-29 kabel - den bruker jeg når jeg har med bare en blits i bagen.

(Jeg kan heller ikke fyre av trådløse blitser på D3 uten master - SU-800, SB-800 eller SB900)

Lenke til kommentar

SB-600 er mye bedre enn SB-400 men forskjellen vil bare være betydelig når SB-400 kommer til kort. Vektforskjellen vil alltid være tydelig, det er mange SB-600 som blir liggende i skapet fordi det er som å drasse rundt på en mobiltelefon fra 1985.

Hvis du bare trenger en blitz til bruk i rom av moderat størrelse der du sender lyset i taket eller av og til bruker en pappbit for å sende lyset dit du vil så kommer du langt med SB-400. SB-600 har større effekt og er bedre egnet for kreativ bruk.

Lenke til kommentar

Jeg har en SB-600, blitsen er fin på alle måter, untatt størrelse. For min del blir den mer eller mindre alltid liggende hjemme. Jeg bruker den sammen med D60 og D5000, og syns da også at balansen blir ganske feil.

I tillegg har jeg en SC-28 (blitskabel) som jeg bruker siden kameraene mine ikke støtter CLS. Angrer på kjøpet av denne. Ledningen er av typen spiral, men denne er så tung og sterk at du må jo nærmest lime fast blitsen om du skal kunne strekke ut kabelen noe særlig. Funker selvfølgelig om du setter blitsen på et stativ, men det er da ikke alltid jeg har med.

Jeg ville sett om jeg fant en SB-800 brukt (ikke så lett), så kombinerer du denne med SB-600. Om det blir for mye tror jeg nesten jeg heller bare hadde kjøpt SB-400.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Du kan ikke justere blitsen til a reflektere sideveis med SB-400.

Dvs at du må sikte rett på motivet om det er mørt tak, eller høyt under taket. Likseså blir det omvendt problemstilling om du vil ta bilde i portrettstilling.

Lenke til kommentar

Alternativet er jo å gå for en billigblits fra ebay. For eksempel en YN460 som går for rundt 250 kroner inkludert frakt. Disse kan trigges trådløst fra alle kameraer med innebygget blits. Ulempen er selvfølgelig at alle innstillinger må settes manuelt, så det krever litt mer av fotografen.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Eller hvis du er sikker på at blitsfotografering er noe for deg kan du muligens gå den andre veien gjennom å kjøpe deg en brukt SB-800. Denne kan trigges trådløst fra D60 (kun med manuelle innstillinger), men kan også brukes som "commander blits" hvis du senere skal kjøpe flere CLS-kompatible blitser. Dessuten, de gangene du bruker blitsen montert på kamera er den MYE mer anvendelig enn billigblitsen jeg nevnte over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...