Kutler Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 (endret) Hallo, Jeg lurer litt på hvordan renteinntekter regnes ut. Alle banker har jo en grunnrente, f.eks. 2,00 %. Si at jeg har 50 000 kr på konto, som jeg ønsker skal vokse mest mulig. Jeg har noen spørsmål i forbindelse med dette: Når regnes renta ut? Regnes den fra det innestående beløpet til en hver tid, altså om jeg har kun 47 000 kr i en måned, vil dette slå ut ved slutten av året? Dersom jeg bytter bank, fra en som gir 2,00 % rente, til 3,00 %, vil renteinntektene på slutten av året tilsvare 2,00 % inntil det tidspunktet jeg byttet til den som gir meg 3,00 %?Er det i så fall den banken jeg har på slutten av året som betaler meg alle renteinntektene, selv om jeg ikke har hatt de i ett helt år? Eller vil den foregående banken også betale meg renteinnteker, selv om jeg ikke skulle være kunde der lenger? Jeg er helt håpløs i økonomi, jeg forstår virkelig ikke faget, så om det er dårlig forklart, beklager jeg. Jeg er takknemlig for svar. Edit: Jeg pleier å bruke denne for å finne ut hvilken bank som gir meg høyest rente, fordi enkelte banker gir meg migrene når jeg prøver å finne ut hva slags renteprosent de har på kontiene deres. Men hvordan kan jeg vite når sida sist ble oppdatert? Det står jo ingen steder. Er det noen andre sider som er bedre? Endret 13. mars 2010 av Skoony Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Utgangspunktet er at den banken hvor du har pengene dine gir deg renter. Din nåværende bank vil gi deg renter så lenge du har innskudd der, den nye banken vil gjøre det samme. Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 Men renter utbetales én gang i året, sant? Så hvis jeg benytter SpareBank 1 fra januar – juni, og deretter bytter til BN Bank til og med desember, vil BN Bank gi meg renteinntekter for perioden januar – juni? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Det er vel ganske innlysende at BN Bank ikke vil gi deg renter på penger du har hatt stående i en annen bank i perioden januar til juni? De fleste banker utbetaler renter pr år, mens noen utbetaler renter pr måned. For de som utbetaler pr år så vil du få utbetalt renten du har opptjent mellom januar og juni i januar neste år. Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 Det er vel ganske innlysende at BN Bank ikke vil gi deg renter på penger du har hatt stående i en annen bank i perioden januar til juni? Som sagt, jeg har ikke peiling, jeg finner ingen logikk i verken lønnsslipper, skattekort eller selvangivelser, så nei, dette visste jeg ikke. Selv om det høres mindre sannsynlig ut. De fleste banker utbetaler renter pr år, mens noen utbetaler renter pr måned. For de som utbetaler pr år så vil du få utbetalt renten du har opptjent mellom januar og juni i januar neste år. Ah, ok. Så SpareBank 1 vil, til tross for at jeg ikke er kunde lenger, utbetale renten jeg opparbeidet meg mellom januar – juni det forrige året. Siden jeg ikke har konto der lengre, må de da nesten ringe meg for å høre hvor de skal betale inn renten? Kan ikke se for meg at dette skjer, så pengene går vel tilbake til dem, eller forsvinner ut i det store intet? Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 (endret) Når en bank avslutter en konto, utbetales utestående renter som regel til den kontoen kunden ønsker. Uavhengig av når betalingen av renter vanligvis foregår. Tror du må prøve deg på andre bransjer enn finansbransjen hvis du skal utnytte arbitrasjeeffekter. Det meste av smutthull i systemene er allerede gjennomtenkt av smarte, flinke og pene mennesker, og gjennomført av sleipe, ekle, umoralske og stygge mennesker. Endret 13. mars 2010 av excel2007 Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 Når en bank avslutter en konto, utbetales utestående renter som regel til den kontoen kunden ønsker. Uavhengig av når betalingen av renter vanligvis foregår. Tror du må prøve deg på andre bransjer enn finansbransjen hvis du skal utnytte arbitrasjeeffekter. Ok, takk! Jeg ønsker kun å «utnytte» i den grad at jeg vil ha pengene mine hos den banken som gir mest i rente, men jeg vil vite hvordan prosessen er, om jeg taper noe på å bytte banker. Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Det du eventuellt kan tape, er kostnadene ved å opprette/stenge en konto. I de aller fleste tilfellene er dette vederlagsfritt, men hvis det innebærer kostnader må du huske å ta med det til fradrag på renteinntektene. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Man skal ha ganske mye penger stående for at kontinuerlig jag etter høyeste rente skal lønne seg. Det ironiske er da at har man såpass mye penger på bok så vil man som regel få høyere rente bare ved å kontakte banken. Kr 50.000,- er ikke et slikt beløp. Mellom de som er på topp-ti listen som trådstarter linket til så er det maks 0.60% som skiller den laveste fra den høyeste. I løpet av et halvt år vil man dermed ha tjent kr 150 på å flytte pengene. Enda mindre dersom man bytter til den på topp hver 6 måned(siden differansen er mindre). Så min konklusjon er at det er mer lønnsomt å jobbe den tiden man bruker på å flytte sparepengene, enn å holde på å sjekke tilbud og flytte pengene så snart man oppdager noen som gir 0.10% mer. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Det er bare mas å stenge kontoer, og ofte skal de ha penger for det. Det letteste er å bare flytte pengene til den kontoen som gir høyest rente og la den andre være. Kanskje setter de opp renten seinere, og da trenger du bare flytte dem tilbake. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 De fleste banker beregner renten daglig og utbetaler den i slutten av året. Men det finnes unntak som f.eks Skandiabanken som betaler rente hver måned. Hvis du bytter bank i løpet av året vil du få rente fra begge bankene ut ifra hvor lenge du har hatt penger der. Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Takk alle sammen! nomore: Jeg pleier ikke å granske slikt i jobbtiden min, så den kommentaren ble ganske dustete. Men takk likevel. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Nå sa eg ikke at du ikke jobbet i jobbtiden din, eg sa at det er mer lønnsomt å jobbe enn å bruke tid på å finne nye tilbud. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 .... det er mer lønnsomt å jobbe enn å bruke tid på å finne nye tilbud. En diskutabel påstand. Det tar svært kort tid å sjekke finansportalen.no i ny og ne, og ingen dropper vel inntektsgivende arbeid for å holde seg oppdatert på dette. Å opprette nye konti på nett når dette trengs, går også på få minutter.... Altfor mange har altfor store beløp stående i sin gamle bank.... Men har du bare noen tusen er der jo lite å hente. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå