Gå til innhold

for varm cpu

Anbefalte innlegg

Dere ser specsene i min signatur......tilsamme blir dette en del varme.

Jeg har Dette kabinettet.

Har 1 stk viftei sidedør, 1 bak og 1 foran i kabinettet.

som cpu kjøler/vifte har jeg dette:

MCX462PLUS Swiftech CPU-kjøler, u/vifte

-SocketA

mcx462plus.jpg

og denne viften oppå kjøleren:

8412N2GML Papst vifte, 45m³/time, 19 dB(A)

- m/3-pins molexkontakt

papst_vifter.jpg

Strømforsyningen er denne:

Levicom Blackline Bluelight 450W

levicom_blue_b.jpg

Saken er den at flere ganger nå har maskinen min laget en heselig pipelyd før den har slått seg av og er ganske sikker på at dette er en slags autostenging når cpu blir for varm.

på lcd skjermen står det ca 40 grader når den slår seg av, men sjekker jeg tempen i biosen står det nermere 70-72 grader.

Over biosen ligger strømforsyningen som blir ganske varm og dermed tror jeg viften som suger inn luft til cpu kjøleren trekker inn varm luft istede for kald.......

Burde jeg ha større kabinett, eller er det noe som ikke stemmer mht luftsirkulasjon?

Jeg tror jeg skal skaffe meg en litt kraftigere vifte til cpu, men er det noe annet som kan gjøres?

Setter pris på all hjelp :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70grader i bios tyder jo sterkt på at du enten har glemt å ha på kjølepasta, har skrudd kjøleribba på med ulikt trykk rundt, slik at det er dårlig kontakt med cpu. Eller begge de overstående.

Ta av ribba, smør på tynt lag kjølepasta og sett på ribba igjen. Vær forsiktig, prøv å skru rundt en halv omdreining med skrujernet, diagonalt, slik at trykket blir jevnt. Det kan utgjøre mange mange grader hvis ribba trykker skeivt på cpuen.

DrErling

Lenke til kommentar

Takker for tipset, men det er ikke jeg som har montert maskinen....

Absoluttdata monterte maskinen min.....tror jeg skal opp å ta en klageprat med dem.........det fulgte med kjølepaste med kjøleribben, men jeg vet ikke om den ble brukt.....men det er alså noe som er hakkane galt her!!!! :-?

Lenke til kommentar

Hvis du har fått dette resultatet fra Absoluttdata ferdig montert, så ville jeg sendt pc'n tilbake. Dette virker usannsynlig uproffesjonelt utført. :-? Minner om at du har 14 dager returrett, på handel fra webshop.

Lenke til kommentar

Jeg ser på dette som reklamasjon, og tar turen nedom butikken på mandag for å se hva som skjer.......menne....det kan ikke være for lite kabinett da? større kabinett--mere luft? Eller skal et midikabinett som det jeg har med de delene jeg har kunne gp helt fint bare det er skikkelig montert?

Når jeg kjente på grillen etter maskinen ble slått av kjente jeg at grillen over cpu var gloheit......sier det noe om hva som kan være feil?

Lenke til kommentar

Er grillen gloheit er nok CPU i ditt tilfelle litt for varm ja. Det som gjør at maskina slår seg av er sansynligvis overheat-protection i BIOS.

Prøv å kjør uten sidedør/deksel på kabinettet og se om maskina er stabil da. Er den det kan du sette inn en kabinettvifte. Plasser den i front hvis det er plass der. Sett den da til å suge inn kald luft. Hvis det ikke er plass der kan du sette den i bakkant til å suge luft ut. Test litt før du klafer, er ofte ikke så dumt.

Lenke til kommentar

I følge specene til Swiftecen så leverer vifta akkurat nok luft til å kjøle en vanlig prosessor. Om du overklokker så burde du nok kjøpe en kraftigere vifte. Forslagene om manglende kjølepasta høres jo ut som en enkel forklaring, men selger absoluttdata deg en såpass avanser kjøler (du kjøpte den hos dem???) så burde de vite bedre enn å slenge en u-goopet kjøler på en AMD (evt skjevt montert).

En ting som du kan sjekke er luftstrømmen i kabinettet og om det er noen kabler som sperrer for denne. Ideelt så trekker man inn luft foran og pumper den ut bak. Om du trekker inn luft på baksiden får du gjerne en blanding av kald luft og allerede oppvarmet luft fra PSUen. Sjekk kablingen også da.. Og ikke minst. Kjør maskinen med døra oppe en stund og se om det samme skjer. Lykke til.

Lenke til kommentar

Alle delene er bestillt litther og der så kjøleribben er ikke kjøpt hos Absoluttdata.....de bare monterte maskinen......

psu står litt over cpu viften og er ganske var.......så jeg mistenker også at viften blåser "lunken" luft ned på cpu, men dette burde vel ellers gått greit? tror jeg skal kjøpe en litt kraftigere vifte uansett, men jeg får stikke ned på TIRSDAG da :wink:

Det merkelige er at det kommer litt annpå hvilke spill jeg spiller som overopheter prosessoren.....Team fortress classic går greit.....cs går dårlig i lengden.,.....spillte sist i en 30 min e.l så kom sirenen :shrug:

Lenke til kommentar

psu står litt over cpu viften og er ganske var.......så jeg mistenker også at viften blåser "lunken" luft ned på cpu, men dette burde vel ellers gått greit?

Hvis psu blåser luft inn, istedet for å suge luft ut, så er det noe alvorlig galt ja! :yes:

Lenke til kommentar

Har et par ekstra spm. Hva er tempen på MB? Siden du har ett ASUS nv7... deluxe så har denne en passiv kjøler på Northbridge. Dette chipsettet blir ikke så varmt da, men det kan jo ikke skade å se hva den ligger på. Tipper at denne ikke skal overstige mer enn 35-40°.

Hvorfor har du så dårlig 3Dmark01 score? ca 5500, sikker på at du ikke har glemt et 1-tall i signaturen din? Du burde ihvertfall ha 15000 med den maskinen.

Du sier ikke så mye om hvor lenge du har hatt maskinen. Er det støvfilter foran viftene dine? Er disse renset nylig? Om filtrene er tette så får du svært lite kald luft inn i kabinettet.

Et siste spørsmål som kan besvare hvorfor CPU blir så varm, er viften satt til å suge eller blåse? Som oftest (ikke alltid) vil blåse luft på kjøleribben være bedre enn å suge luft gjennom den.

Lenke til kommentar

Sorry for sen reply.

MB (motherboard) er hovedkortet ditt. Det sitter en temperatursensor nær en chip som omtales som northbridge. Denne blir varm og trenger litt ekstra kjøling (og gjerne litt luft virvlende rundt kjøleribben sin). 40 Grader på det kortet du har er rimelig normalt (kanskje litt høyt). Går MB tempen din ned når du tar sidedøren av på kabinettet ditt under bruk? Ikke akkurat stor surprise om den gjør det. Vitner bare om at du har veldig dårlig sirkulasjon inne i kabinettet ditt.

I bios så oppgis noen verdier for temperaturer på maskinvaren din, skulle tro at softwaren (som du omtaler som lcd skjermen) leste disse fra BIOS.

Bruker du ASUS-probe?

Om du er usikker på disse greiene, stikk ned på absoluttdata med kabinettet ditt. Snakk med folka der (ta gjerne med utskrift av dette forumet og andre forum som diskuterer høye temperaturer) og se om du ikke kan få dem til å ta en rask kikk på det. Er det OK folk så hjelper de deg. Ikke glem kjølepastasaken. Om de har glemt å ta på kj.pasta så kunne det raskt ha kostet deg en svidd AMD. Da ville du ha trødd inn i rekkene blant ganske mange brukere her på forumet.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest innleggene foran meg, tor jeg at jeg har en ide om hva som kan være problemet. Veldig bra fremlegging av problemet ditt forresten, med bilder og linker. Supert!

PSU har to vifter, den ene suger luft inn i PSU fra innsiden av kabinettet, den andre blåser luft ut på baksiden av kabinettet. CPU viften din blåser nok luft ned på CPU kjøleribben (vil jeg gjette). Hvis det er kort avstand mellom PSU viften og CPU viften, vil det oppstå problemer. Viftene blåser da hver sin vei med kort avstand i mellom.

Kan du måle sånn ca hvor stor avstand det er mellom disse to viftene? Hvis det er mindre enn 3cm eller noe slikt , så kan det faktisk lønne seg å la CPU viften suge luft istedet. Da vil denne luften bli suget rett inn i PSU og forsvinne ut uten å varme opp kabinettet noe særlig.

Jeg har eksperimentert en god del med hva som skjer hvis man snur viftene. I et åpent system hvis det ikke er nær kontakt mellom noen vifter, så blir CPU gjerne noen få grader varmere ved å la CPU viften suge istedet for å blåse. Men når du kan la CPU viften blåse luften rett ut av kabinettet i en tunnel eller gjennom PSU, da blir effekten mye mer positiv.

Faktisk har Fujitsu Siemens (av alle) laget en modell hvor det kun er en vifte, da i PSU. PSU står montert rett over CPU kjøleren med en liten tunnel imellom og suger luft rett ut.

Lenke til kommentar

Jeg har samme kjøler, men 12bd utgaven av papst vifta. Den flytter altså mindre luft. Ligger på 45 grader idle og 50 - 52 grader load med XP 1800 @ XP1900. Northbridgen ligger på 27 grader. Det er ca. 20 grader i rommet.

Prøv å kjør med døra åpen og se om det blir noe forskjell.

Lenke til kommentar
Sorry for sen reply.

MB (motherboard) er hovedkortet ditt. Det sitter en temperatursensor nær en chip som omtales som northbridge. Denne blir varm og trenger litt ekstra kjøling (og gjerne litt luft virvlende rundt kjøleribben sin). 40 Grader på det kortet du har er rimelig normalt (kanskje litt høyt). Går MB tempen din ned når du tar sidedøren av på kabinettet ditt under bruk? Ikke akkurat stor surprise om den gjør det. Vitner bare om at du har veldig dårlig sirkulasjon inne i kabinettet ditt.

I bios så oppgis noen verdier for temperaturer på maskinvaren din, skulle tro at softwaren (som du omtaler som lcd skjermen) leste disse fra BIOS.

Bruker du ASUS-probe?

Om du er usikker på disse greiene, stikk ned på absoluttdata med kabinettet ditt. Snakk med folka der (ta gjerne med utskrift av dette forumet og andre forum som diskuterer høye temperaturer) og se om du ikke kan få dem til å ta en rask kikk på det. Er det OK folk så hjelper de deg. Ikke glem kjølepastasaken. Om de har glemt å ta på kj.pasta så kunne det raskt ha kostet deg en svidd AMD. Da ville du ha trødd inn i rekkene blant ganske mange brukere her på forumet.

Takker for fyldige svar (Du også hn66) :)

Psuen har somsagt 2 vifter, den ene år jo ut på baksiden som vanlig og den andre peker opp mot toppen av kabinettet (motsatt retning enn cpu vifte) Det er en klaring på noen cm fra viften som gåropp i topplokket til kabinettet og toppklbinettet, men jeg tror begge viftene suger ut???? for kabinettet blir varmt der hvor den andre viften peker opp :-?

Ellers synest jeg at hele psu er ganske varm og hjelper til med lunken luft litt over cpu viften som suger luft inn......

Det er mulig det er dårlig luftsirkulasjon og kankje også muligens dårlig arbeid mht å sku kjøleren på prosessoren samt kjølepaste??.....

Håper folka på absoluttdata kan finne ut hva som er galt her.....de burde jo ha testet dette får de kunne levere maskinen fra seg og si "FERDIG"!!!!! :o

Lenke til kommentar

Psuen har somsagt 2 vifter, den ene år jo ut på baksiden som vanlig og den andre peker opp mot toppen av kabinettet (motsatt retning enn cpu vifte) Det er en klaring på noen cm fra viften som gåropp i topplokket til kabinettet og toppklbinettet, men jeg tror begge viftene suger ut???? for kabinettet blir varmt der hvor den andre viften peker opp

Da har du (absoluttdata) montert PSU feil vei. Den "interne" viften på PSU skal peke nedover, mot CPU. Hvis den peker opp som du sier, kan den få problemer med å suge luft.

Lenke til kommentar

Psuen har somsagt 2 vifter, den ene år jo ut på baksiden som vanlig og den andre peker opp mot toppen av kabinettet (motsatt retning enn cpu vifte) Det er en klaring på noen cm fra viften som gåropp i topplokket til kabinettet og toppklbinettet, men jeg tror begge viftene suger ut???? for kabinettet blir varmt der hvor den andre viften peker opp

Da har du (absoluttdata) montert PSU feil vei. Den "interne" viften på PSU skal peke nedover, mot CPU. Hvis den peker opp som du sier, kan den få problemer med å suge luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...