Gå til innhold

Trenger råd til et stereo system for film til ca 5-6000kr

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå har jeg sett meg litt lei på den dårlige lyden TV'en produserer. Problemet mitt er bare at jeg har forferdelig lite peiling på høyttalere, lyd og slike ting. Lest litt smått rundt de siste dagene og har vel nesten forstått at et stereo system vil gi mest lyd for pengene.

Tenker å holde meg sånn høvelig i budsjett klassen, rundt 5-6000. Høyttalerne vil for det aller meste bli brukt til film. Jeg ser disse via PS3en min og en Samsung 46" LCD tv.

Hvis jeg foreksempel kjøper: Dali Lektor 2 og en surround-receiver vil dette da funke som et stereo system med mulighet for en utvidelse til 5.1?

Hvordan vil forskjellen bli med to små høytalere kontra f.eks Dali Concept 6. Vil kanskje det beste være å kjøpe to gode gulvhøyttalere med en god receiver?

Hvordan inngår en sub i et slikt system?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er ute etter muligheten til å utvide til 5.1, så ville jeg gått for en god reciver. jeg ville lagt mest penger i reciver, også oppgradert høytalere etter behov.

Når det gjelder høytalere, så har du mange muligheter. Det kommer ann på hvor mye lyd du trenger. Dali lektor 2 er suverene høytalere i forhold til tv'n. Men hvis du virkelig vil ha god lyd, og ha god bass, er Lektor 2 mer passende som bakhøytalere. Du kan også eventuelt kjøpe Lektor 2 + subwoofer.

Fordelen med å kjøpe litt større gulvstående høytalere er at du får hele tonespekteret i en høytaler. Fra den lyseste diskant til den dypeste bass.

Men som "startup"-høytalere er lektor 2 veldig fine:)

Jeg foreslår hverfall at du legger mest penger i reciver med det første, og heller oppgraderer høytalere seinere, eller at du sparer litt mer penger.

Valgene er uendelige :)

Dette er en utrolig god reciver til denne prisen, sterkt anbefalt!

Yamaha har også en som heter RX-V765. Den er også veldig god! :)

Lenke til kommentar

Lektor 2 er ingen dum høyttaler, og den leverer greit med bass om du bruker litt tid på plassering av den.

Denon-forsterkeren du linker til er det litt ventetid på ihht hjemmesidene til hfk, så jeg ville valgt noe annet der. Yamaha er kurant, ganske nøytral i lyden, dog med litt farging av lyden. Yamaha passer bedre sammen med B&W i møine ører, jeg har hørt 3900 til yamaha sammen med CM9 og Ikon 7 fra Dali - CM9 ble kanskje litt laidback, men veldig behagelig, Ikon 7 kanskje litt mer frempå og dynamisk.

Lenke til kommentar

Hadde satset på Klipsch eller Jbl da de skal brukes til film. Helst Klipsch :D

Se etter rf52 (gulvstående) eller rb51/rb61 (stativ)

Tror det ligger et par rf52 på avforum sin bruktbørs.

Komplett har forresten en veldig god pris på Onkyo TX-SR607EB hjemmekinoreceiver, denne skal være rimelig lik blandt annet yamaha RX-v765 som er nevnt over.

Lenke til kommentar

Hadde satset på Klipsch eller Jbl da de skal brukes til film. Helst Klipsch :D

Se etter rf52 (gulvstående) eller rb51/rb61 (stativ)

Tror det ligger et par rf52 på avforum sin bruktbørs.

Komplett har forresten en veldig god pris på Onkyo TX-SR607EB hjemmekinoreceiver, denne skal være rimelig lik blandt annet yamaha RX-v765 som er nevnt over.

Beklager, men onkyo 607 har ikke en sjanse mot Yamaha V765, spesiellt ikke i stereo.

Det er også uhensiktsmessig å se på høytalere som alene koster mer enn hele budsjettet.

Lenke til kommentar

Beklager, men onkyo 607 har ikke en sjanse mot Yamaha V765, spesiellt ikke i stereo.

Det er også uhensiktsmessig å se på høytalere som alene koster mer enn hele budsjettet.

Skjønner ikke hvorfor Onkyo 607 "ikke har en sjangse". Kan du forklare hva du mener med dette? Mulig du har rett. Har ikke testet disse grundig selv, men på papiret og også etter hva jeg har lest så er det lite som skiller dem.

Du bommer litt på pris på de nevnte høyttalerne.

Klipsch rb51 = 2990 (nye)

Klipsch rb61 = 3990 (nye)

Lektor 2 legger seg altså midt i mellom disse.

Når det gjelder rf52 så koster disse litt mer nye, men jeg hintet tydelig til at de er å få tak i brukt, og da til ca 3500kr.

Til film vil jeg påstå at Klipsch er et bedre valg en Dali lektor.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Onkyo 607 er bare ikke i samme klasse som V765 når det kommer til lydkvalitet, forsterkere er så mye mer enn bare specs. Jeg har sammenlignet dem grundig, og Onkyo er bra på tilkoblinger, men på lyd er de langt fra de beste. Det var min og samtlige andre i butikken der jeg testet dem sin oppfatning, både av ansatte og andre kunder.

Jeg vil påstå at V765 er den med best lyd av alle surround-receiverne til rundt 5000kr, i hvert fall av de "vanlige" merkene. Nr 2 er vanskeligere å kåre, kanskje pioneer vx 919 eller 1019.

Dette blir selvfølgelig en smakssak, men at den var bedre enn onkyoen med god margin var det liten tvil om på de høytalerne jeg testet med.

Lenke til kommentar

Onkyo 607 er bare ikke i samme klasse som V765 når det kommer til lydkvalitet, forsterkere er så mye mer enn bare specs. Jeg har sammenlignet dem grundig, og Onkyo er bra på tilkoblinger, men på lyd er de langt fra de beste. Det var min og samtlige andre i butikken der jeg testet dem sin oppfatning, både av ansatte og andre kunder.

Jeg vil påstå at V765 er den med best lyd av alle surround-receiverne til rundt 5000kr, i hvert fall av de "vanlige" merkene. Nr 2 er vanskeligere å kåre, kanskje pioneer vx 919 eller 1019.

Dette blir selvfølgelig en smakssak, men at den var bedre enn onkyoen med god margin var det liten tvil om på de høytalerne jeg testet med.

Joda, er fullt klar over at forsterkere er mye mer en bare specs. Men det kan jo tenkes at du testet med høyttalere som matchet Yamaha sin lydklang bedre enn Onkyo? Yamaha har en relativt dynamisk lydklang mens Onkyo kanskje kan virke litt mer laidback.

Dette vil da virke negativt mot Onkyo hvis feks høyttalerne har en litt rolig klang. Hadde du testet med modeller som er litt hissige i diskanten (som Dali og Klipsch kan være) så kan det hende utfallet hadde blitt et annet.

Det skal i utgangspunktet ikke være store lydmessige kvalitetsforskjeller mellom disse 2 forsterkerne. Dette er forsterkere som vanligvis ligger i samme prisklasse, men nettop nå er det i følge prisguiden 1500kr forskjell. Da vil jeg påstå at Onkyo er et mye bedre kjøp, men dette er såklart avhengig av hvilken høyttaler trådstarter ender opp med.

Lenke til kommentar

Jeg testet dem opp mot flere forskjellige merker, blandt annet Audio pro, Proson, Qln og litt dyrere Jamo. Spesielt Jamoene kan være litt krevende i diskanten, og det var en av punktene jeg syns Onkyoen virkelig fallt gjennom på, lyden ble ganske hard og "kunstig", selv sony taklet diskantene bedre, og de kan jo fort bli litt spisse.

Onkyoen sleit litt med definisjonen i mellomtonen også.

Med disse attributene blir onkyoen fort en ok forsterker til film, men faller fort gjennom ved musikk.

Her koster 607 og 765 omtrent det samme, så sammenlignet dem, forskjellen mellom 607 og 707 var uansett ikke veldig stor.

Det som overasket meg mest med Yamahaen var nok likevel stereo-bildet den leverer, og den spiller bedre enn min litt eldre stereoforsterker, som tidligere har drevet frontene.

Lenke til kommentar

Har som sagt ikke testet de grundig så det stemmer sikkert det du sier :)

Men! hvis det er snakk om Onkyo 607 til kr2990 mot Yamaha 765 til kr4500 og budsjetttet er på 5000-6000 totalt så står jeg fortsatt fast ved at Onkyo er et mye bedre valg for trådstarter :)

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale en sub når prisen er satt så lavt, de billigste subene har en tendens til å være... billige, dårlige, bråkete.

Mye bedre med et par gode fronter. Klipsch RB-51 er anbefalt - veldig fine.

EDIT: Dali lektor 2 + onkyo 607 burde være en fin start.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Tusen takk for masse bra svar og diskusjoner.

Klipsch rb51 og Onkyo 607 ser ut som et godt alternativ. Er det noen butikker som selger begge disse to?

Høres ut som om dere alle er enige om at yamaha 765 er noen hakk framfor onkyo 607, er 1500,- verdt det? Hører jeg, som ikke akkurat har sett for mye film fram for et god lyd system , noe særlig forskjell? Dere snakker om mellomtoner og diskant, er det noe en legger merke til med en gang?

Lenke til kommentar

Det er nok ikke verdt 1500 nei. Da hadde jeg heller brukt 1000kr for å få rb61 feks.

For å være helt ærlig så tror jeg Onkyo vil være minst like god. På avforum.no kan du lese at Onkyo er en god match med Klipsch.

Edit: tror du skal slite med å finne Onkyo og Klipsch i samme butikk. Hadde bestilt Onkyo 607 fra Komplett eller Netshop.

Klipsch finner du hos Stereofil ved Grensen i Oslo, Oslo hifi center, Tonart i Trondheim, lsound i Arendal osv.

Tror heller ikke du hører spesielt mye forskjell på yamaha og onkyo hvis du har 0 hifi erfaring.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Nå tenker jeg å investere i litt bedre lyd, altså et stereo oppsett. Så jeg for meg at jeg over sommeren vil se etter og kjøpe meg to gulvhøyttalere, en senter og eventuelt en sub i samme kvalitets klasse som de to høyttalerne jeg kjøper nå. Så om jeg kjøper Klipsch rb51 nå, ser jeg for meg at jeg invester i et par Klipsch rf52/62 eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...