Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eksosmanifold - sveising eller brukt?

Anbefalte innlegg

Hei, har en stor sprekk i min manifold. Orginalt koster den 9000,- her til lands på min 1999 Hyundai Coupe. Men fant en på ebay til under 500,- helt ny. Selgern har nesten bare posetive karakterer så det virker jo seriøst. Men stemmer prisen altså..? Se annonse. Men er det noen som har handla på Ebay her. Kanskje du kan kjøpe delen for meg? :)

Hører gjerne fra en som har litt erfaring fra Ebay, gjerne da i bil kategorien. Si i fra i denne tråd eller på PM så snakkes vi.

Endret av mx1000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har en stor sprekk i min manifold. Orginalt koster den 9000,- her til lands på min 1999 Hyundai Coupe. Men fant en på ebay til under 500,- helt ny. Selgern har nesten bare posetive karakterer så det virker jo seriøst. Men stemmer prisen altså..? Se annonse. Men er det noen som har handla på Ebay her. Kanskje du kan kjøpe delen for meg? :)

Hører gjerne fra en som har litt erfaring fra Ebay, gjerne da i bil kategorien. Si i fra i denne tråd eller på PM så snakkes vi.

er ikke tilfeldigvis slik at du har katalysatoren din på eksosmanifolden?

siden den du linker til har ikke det og hvis du kjører uten katalysator så blir ikke bilen godkjent ved teknisk kontroll.

*tillegg*

hva med å få sveisa manifolden eller kjøpt en brukt?

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Er cat rett under ja. Men den kan vel plasseres et annet sted eller blir det vanskelig? Kan jo kjøpe en sånn fra biltema til rundt 1500,- og de er vel litt mindre i str. enn orginal.

Sveis eller brukt er også alternativer ja, men akkurat nå ser jeg etter ny en først, gjerne rustfri, som denne.

Lenke til kommentar

jeg har brukt ebay en del... mest fra england og tyskland.. jeg har ikke noen negative opplevelser.

det dyrt å sende fra usa.. den manifolden du linker til koster 185 usd å sende til england (pris til norge var ikke oppgitt)

her er samme? røret i tyskland: http://stores.shop.ebay.de/trendline67__W0QQ_armrsZ1

dyrere ja, men som oftest billigere frakt.. send de en melding hvor du spør om fraktpris.. hvis du ikke kan tysk, så skriv på engelsk.. de fleste tyskere forstår engelsk (min erfaring)

husk at norsk moms kommer i tillegg, + gebyr til posten 217kr

den tyske momsen (16%) kan man søke om å få tilbake... men det er litt jobb... papirmølle..

momsen kan man med litt flaks slippe unna hvis pakken er merket som gave.. "gift"

jeg skal ikke oppfordre til ulovligheter... men hvis selgeren merker den som gave uten at du har bedt om det.. tja..

hvis du skal lete etter delen i england.. da må du sjekke at de er like.. manifolden kan være forskjellig på en høyrestyrt bil.

Lenke til kommentar

oppgitt fraktpris er med ups, altså dør til dør pakke som koster litt ekstra.

ser på annonsen at de også sender med usps som etter min erfaring med ebay kjøp fra usa ligger på litt under halvparten.

da må du sende de en melding med forespørsel om fraktpris med usps til norge.

tror ikke du slipper unna amerikansk moms som privatperson, siden du må fremskaffe et moms/vatnummer for at de kan slå av moms i de fleste stater (forskjellige regler for hver stat).

inn til norge siden selve delen er under 1000kr blir det 108kr + 25% av delens verdi som blir ca 230kr tilsammen.

tilsammen ville jeg tippe at med frakt/moms/gebyr kommer det på rundt 1100-1400kr.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Eksempler på varer som er tollfrie:

- elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)

- DVD

- CD

- skriver

- skanner

- kikkert

- kamera

- sko og støvletter

- bildeler

- møbler

- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær

- briller og solbriller

- vesker, bagger, ryggsekker

- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)

- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)

- barnevogner

- sykler

- verktøy (elektronisk og mekanisk)

- pyntegjenstander

- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )

- service og porselen

- plakater

Fra toll.no. Så da er det vel bare moms da? Og av da blir det totalt 1850,- med vare og moms. Men skal det trekkes noe moms fra varen i usa?

Lenke til kommentar

ebay sine regler forbyr selgere ta moms utenom listeprisen, så prisen i annonsen er inkludert moms.

slippe unna amerikansk moms er derimot et lite mareritt av regler som varierer fra stat til stat istedenfor fastsatt for hele usa, i noe og 40 stater må kjøperen være firma med vat/moms-nummer fra et godkjent land for at selger kan skrive av momsen.

bildeler er ikke det toll på men norsk moms må betaler, frustrerende nok oppå den amerikanske.

om sendt usps så tar posten for varer 200-1000kr 108kr i gebyr, for varer over 1000kr så 217kr + 25% av vareverdien.

ups varierer etter avtalen som avsender har med de, enten må du betale ca 80kr i gebyr eller så er det inkludert i avsenders avtale så du bare betaler momsen.

posten tar betaling likt med postoppkrav mens ups får du faktura i ettertid.

frakt skal ikke fortolles da det er en tjeneste du kjøper i avsenderlandet ikke et produkt du tar inn til landet, om selger inkluderer porto i verdideklareringen må du dokumentere dette til posten eller speditøren som fortoller for og få dette trekt ifra.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Eksempler på varer som er tollfrie:

- elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)

- DVD

- CD

- skriver

- skanner

- kikkert

- kamera

- sko og støvletter

- bildeler

- møbler

- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær

- briller og solbriller

- vesker, bagger, ryggsekker

- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)

- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)

- barnevogner

- sykler

- verktøy (elektronisk og mekanisk)

- pyntegjenstander

- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )

- service og porselen

- plakater

Fra toll.no. Så da er det vel bare moms da? Og av da blir det totalt 1850,- med vare og moms. Men skal det trekkes noe moms fra varen i usa?

ja da er det bare moms ja, husk at moms regnes at totalpris med frakt.

tviler på selskapet i USA trekker fra momsen men du kan vel få papirer fra tollvesent der du får refundert den utenlandske tollen.

før du kjøper den ville jeg anbefalt deg å sett etter brukt manifold eller funnet pris på å få den reparert.

rett og slett fordi du ikke får et lovlig eksosanlegg med den delen du planlegger å kjøpe uten å fabrikkere ny plass til katalysatoren.

Lenke til kommentar

forøvrig er billigste til norge og bruke JetCarrier med båt fra usa men det tar gjerne 4-6uker, da gir de deg en postboksadresse i new jersey som du sender varen til så tar de 295kr for båtfrakt til norge så sender de varen til deg med posten norge fra sin terminal eller du kan hente hos de.

i ditt tilfelle blir det da ca 200kr innenlands i usa, 295kr usa-norge så 150kr norge-hjem til deg.

jetcarrier tilbyr også "shop4you" hvor de kjøper varen på ebay og ordner alt med frakt til norge og moms, men usikker hva de tar for det i gebyr.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Har selv bestilt eksosanlegg fra Statene på ebay, og brukte da JetCarrier. Det ble et dobbelt så bra eksosanlegg til en tredjedel av prisen, alt inkludert (også montering på verksted). Kommer aldri mer til å bruke grisedyre og dårlige "eksosverksteder" i Norge for å kjøpe deler - når man kan få topp utstyr til langt lavere pris fra Statene.

Se gjerne om du finner feks et MagnaFlow-anlegg som passer bilen din, eller en annen produsent som har kvalitetsanlegg, ingen grunn til å kjøpe tynne, norske "standardanlegg" som ruster bort på tre år...  

Lenke til kommentar

Vær obs på at eksos fra statene ikke er E- merket. Oppdaget satans vegvesen det så starter 1000 metrene å lyse ut av øynene samt at hornene reiser seg på hodet. Med andre ord så gir de deg mangellapp.

(Pass på at det finnes TUV godkjenning eller E merke med andre ord).

Lenke til kommentar

Manifolden fra statene passer ikke... Billigste løsning er 1000,- for en brukt en + 700,- i arbeid. Har ikke rekt å finne ut hvor mye sveising koster, men tipper det kanskje er litt billigere.

Men er det noe mer jeg kan gjøre når jeg har manifolden er ute (hvis den skal sveises)? Den er jo dekket av rust så er det noe man kan ha på for å hindre mer rust? Og kan man ha på noe lakk eller lignende (helst krom tenkte jeg)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...