Zero- Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 (endret) Hadde det gått ann å lage elektromagnetisk fjæring til en bil? Med feks en elektromagnet formet som en ring, tredd rundt støtdemperen. Kunne vel blitt praktisk i biler som skal laste mye, da de ofte oppfører seg rart og stiv når det ikke har noe last... Men hadde det gått ann? Og så kunne man stilt styrken med å regulere dtrømmen den får. Og når man skrur av tenningen, vil bilen sakte gå ned helt til magnetene er skrudd av. Endret 13. mars 2010 av Zero- Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Hadde det gått ann å lage elektromagnetisk fjæring til en bil? Med feks en elektromagnet formet som en ring, tredd rundt støtdemperen. Kunne vel blitt praktisk i biler som skal laste mye, da de ofte oppfører seg rart og stiv når det ikke har noe last... Men hadde det gått ann? Og så kunne man stilt styrken med å regulere dtrømmen den får. Og når man skrur av tenningen, vil bilen sakte gå ned helt til magnetene er skrudd av. mener du noe alle systmet som audi har laget? støtdempere med jern partikler i og magnet på utsiden, når magneten slåes på samler jernet seg og gjør demperen hardere. vel hvis jeg husker ritkig. mener det var noe det fant på til den nye TT som kom for noen år siden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Dessverre ikke en ny ide: http://www.gizmag.com/go/5752/ Lenke til kommentar
Zero- Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 Hadde det gått ann å lage elektromagnetisk fjæring til en bil? Med feks en elektromagnet formet som en ring, tredd rundt støtdemperen. Kunne vel blitt praktisk i biler som skal laste mye, da de ofte oppfører seg rart og stiv når det ikke har noe last... Men hadde det gått ann? Og så kunne man stilt styrken med å regulere dtrømmen den får. Og når man skrur av tenningen, vil bilen sakte gå ned helt til magnetene er skrudd av. mener du noe alle systmet som audi har laget? støtdempere med jern partikler i og magnet på utsiden, når magneten slåes på samler jernet seg og gjør demperen hardere. vel hvis jeg husker ritkig. mener det var noe det fant på til den nye TT som kom for noen år siden. Mente ikke at den skulle gjøre noe med støtdemperen, men at magnete holdt vekten til bilen, og erstattet fjærene i bilen.... Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 aha, jeg misforsto litt da, men ja det burde være en mulighet for å få det til. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Dessverre ikke en ny ide: http://www.gizmag.com/go/5752/ Nja, det er vel ikke helt det samme som trådstarter snakker om, dette systemet til Audi endrer dempingen og hardheten i støtdemperen. Det han snakker om er jo og bære bilen i fire linjærmotorer, spørsmålet er jo hvor energikrevende dette er kontra luft og hydropnaumatiske-fjæringsystemer som brukes i dag. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 (endret) Dette er vel et slikt system: http://www.bose.com/controller?event=VIEW_STATIC_PAGE_EVENT&url=/learning/project_sound/bose_suspension.jsp&src=PRJCTSND Bruker ikke fjærer eller hydraulikk, kun elektromagnetikk til å holde bilen oppe, og ved å styre dette fra en datamaskin simuleres en vanlig fjær-støtdemper-oppsett bare at ulempene med det oppsettet kan fjernes. Disse er vel ganske effektive også i følge Bose ettersom de fanger opp energien som humpene utgjør og bruker den til å holde bilen oppe. Endret 13. mars 2010 av gxi Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Både mekaniske fjærer, pneumatiske fjærer og magnetfjærer er passive systemer som uansett hvordan man justerer de kun fanger opp og begrenser bevegelser bilen allerede har blitt utsatt for, det er litt som å kjøre en bil framover ved å se på veien som forsvinner gjennom bakruta. Midt på 80-tallet skapte Lotus et helt nytt aktivt opphengsystem der fjærer og støtdempere er erstattet av elektromotorer som aktivt beveger hjulet opp og ned etter underlaget. Ved å legge inn avlesing av det kommende underlaget rett før hjulet kommer dit, eller hvis man har en rask nok prosessor, lese av bevegelsene direkte i selve hjulet, så kan hjulbevegelsene synkroniseres med underlaget slik at opplevelsen i inne i bilen blir som å seile på ei sky. En bil med aktivt oppheng vil alltid få et optimalt veigrep, dessuten vil ikke bilen krenge i svinger. Lotus ville først bruke systemet i Formel 1, men systemet var såpass overlegent at det ble forbudt av hensyn til konkurrentene. Få år etterpå trakk Lotus seg fra F1-sirkuset. Siden har aktiv fjæring levd litt i skyggen, men den kommende franske elsportsbilen Venturi Volage benytter Michelins såkalte aktive hjul, der én elmotor sørger for drift på hjulet og en annen aktivt beveger hjulet opp og ned. Dermed slipper man å legge inn et bevegelig hjuloppheng med opphengsarmer, fjærer eller støtdempere, man sparer masse plass som kan utnyttes til andre ting, enten til å lage en mindre og lettere bil eller for å gi større innvendig plass. Les om Venturi Volage på http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=33088 Endret 22. mars 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå