Gå til innhold

Netshop sier at kortet ikke dekkes av garantien! Hjelp


Anbefalte innlegg

Hei for ca 1 månde siden så sa det poff i pc min, så at det sto en liten flame ut pc, og så slokket pc.. Tok ut skjermkorte og ser at den sloten du setter inn i pce-e er brent.

 

Leverte korte til netshop og så fikk jeg pakken tilbake Og det står skjermkorte er fysisk skadet . sjaden skyldes ytre påkjennunger. Dekkes ikke av garantien tillegg mangler serienummer på selve skjermkorte..

 

Korte har kunn blir satt inn 1 gang. Korte gikk lett inn, så skjønner ikke hva de mener med at det er fysisk skadet... Har et kort i samme klassen de er helst like så, skjønner ikke hva de får det her i fra...

 

 

Hva skal jeg gjøre nå ? Sitter med en defektkort som jeg måtte betale 200 kr for og få ut av posten...

 

 

Korte er en Club 3d Hd4890 1024

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er hovedkortet også skadet? Kan noe ha kommet borti kortet mens det var i drift? /kortsluttet det.

Typisk stikke inn skrutrekker /støvsuge /kortet kommer bort i kjøleribba på NB osv.

 

Ingen ting Det var skjermkorte som har brann skader.. Kan legge ut et bilde etter på..

 

Hovedkorte tok heldvis ikke noe skade, utrolig nok..

Lenke til kommentar

Er hovedkortet også skadet? Kan noe ha kommet borti kortet mens det var i drift? /kortsluttet det.

Typisk stikke inn skrutrekker /støvsuge /kortet kommer bort i kjøleribba på NB osv.

 

Ingen ting Det var skjermkorte som har brann skader.. Kan legge ut et bilde etter på..

 

Hovedkorte tok heldvis ikke noe skade, utrolig nok..

 

 

Garanti er en ting, reklamasjon er noe annet...

hvis du har prøvd å få dette på garantien, så kast deg over dem med en reklamasjon istedenfor, kortet har hvis du ikke har gjort noe fysisk med det tydeligvis hatt en feil som klart går under både garanti og reklamasjon, ta kontakt med forbrukerombudet eller henvis til at du akter å ta saken videre, så er det en mulighet for at de snur, de skal faktisk bevise at det er ytre skader så vidt meg bekjent, det holder ikke "bare å si det er det"...

 

er folk her inne som har bedre greie på denne type ting enn meg men det slår meg at dette er noe jeg ikke hadde godtatt hvis du med hånden på hjertet vet at det ikke har skjedd noe, kan det f.eks. ha vært at kortet har stått litt skjevt i slotten? dette kan skje hvis hovedkortet ikke står helt parallelt med festeplate og ikke helt i vinkel til bakplata(der åpningene er).

 

mange prøver seg med ytre påvirkninger osv når de kan se brennmerker, de gjør rett og slett ikke mer enn å se på kortet.

 

jeg har ett annet stygt eksempel på en forsikringssak der en av mine proff analoge speilrefleks, en Nikon F4s, ble sammenlignet med en Canon 350d og en 80-200 f2.8 af-ed(telezoom av proffkvalitet) ble sammenlignet med en 70-210 2.8 fra canon (denne var av konsumerkvalitet), det verste var at MPX ikke engang hadde proffutstyr i sitt sortement den gangen og av den grunn i utgangspunktet ikke hadde noe grunnlag for å uttale seg...

Jeg tok dette opp med forsikringsselskapet med en utdypende begrunnelse og de gav seg på det... forskjellen i erstatning var på over 50000 kroner.

 

ett annet eksempel som er litt mer likt ditt er med komplett... jeg hadde kjøpt ett hovedkort fra de (arbeidsstasjonkort med to prossessorer = dyrt) i tillegg hadde jeg kjøpt vannkjøling til disse cpu'ene.

når jeg kjørte igang utstyret så viste det seg etterhvert at det var en liten lekkasje i den kjøleblokken som var øverst, dermed kom det noen vanndråper ned på neste cpu slot og alt døde... jeg sendte alt inn til komplett, med en beskrivelse av hva jeg hadde gjort ved montering og hvordan jeg hadde kontrollert og startet opp systemet(nå har jeg skrudd noen titalls maskiner, så jeg vet litt om det), etter en kontroll og diskusjon med meg, sendte de meg nytt hovedkort, 2 nye cpu'er og luftkjølere(fikk tilbake pengene for vannkjølingen) og nytt minne(4GB), senere trakk de vannkjølingssettet fra butikken sin.

Det var ikke snakk om at de kranglet, men diskusjonen gikk mer på detaljer som de trengte og om jeg ville ha ny vannkjøling eller ikke... når dette var klarlagt så var alt i orden.. hele prosessen tok litt over en uke fra de fikk tingene i retur.

 

Tok bare med dette for å vise at det kan være en fordel å beskrive hendelser osv så godt man kan med en gang, men også at man ikke skal gi seg så lett...

 

håper det ordner seg for deg, lykke til... og ikke gi opp.

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Om det ikke gir seg i det hele tatt siter gjerne noe fra kjøpsloven så kan det hjelpe. Men det er mest sansynlig at dette kortet har blitt så vidt sett på av de i butikken. Er du helt 100% sikker på at du ikke har fått metalspon eller noe annet som kan ha fororsaket dette? Metalsponet kan tilogmed komme fra skruer hvis skrutrekkerens hode er for lite i forhold til skruen.

Endret av WilliamRobertsen
Lenke til kommentar

Om det ikke gir seg i det hele tatt siter gjerne noe fra kjøpsloven så kan det hjelpe.

 

Siste han burde gjøre er å prøve seg på litt sitering fra kjøpsloven (som ikke kommer til anvendelse her, forbrukerkjøpsloven derimot), ganske enkelt å ferske en bløff om du siterer over en lav sko fra lover du ikke kjenner noe særlig til..

 

 

Du kan heller si mer eller mindre ordrett at du mener kortet har en mangel etter forbrukerkjøpsloven §16 jfr §15, og vil reklamere og krever omlevering etter §26 b).

Lenke til kommentar

Korte heter club3d hd 4890 1024mb, er kjøpt 22 desbember 2009. Nei jeg er veldig forsiktig med pc deler og sånn ! Så finns ikke støv inni pc. Har lufttrykk som jeg renset hele pc med etter være skrue jeg satte inn :p (ja jeg er veldig nøye med pcer) Første gang noe sånt har skjedde med meg at ting sier poff inni pc. Beklager for at det blir litt rotete og sånn.

 

Noen som kan laget et kort mail jeg kan sende til Netshop er ikke så flink til uttale meg..

post-79906-1268537341,4858_thumb.jpg

post-79906-1268537475,5669_thumb.jpg

post-79906-1268537519,5583_thumb.jpg

post-79906-1268537596,7213_thumb.jpg

Lenke til kommentar

I og med at kortet faktisk ikke er 6 mnd gammelt så kommer faktisk forbrukerkjøpslovens § 18, annet avsnitt til bruk.

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

 

I korte trekk må Netshop bevise at årsaken er feil montasje, feilbruk, annen feil (f.eks feil i hovedkort) etc for å kunne nekte reklamasjon. Det holder ikke med påstander.

 

Det er også slik at garanti ikke kan gi dårligere rettigheter enn forbrukerkjøpsloven, så jeg stiller litt spørsmål om Netshop sin behandling her.

 

@TEE:

Klart at feilen her kan være annet en skjermkortet, men så langt jeg har forstått på trådstarters første post har Netshop kun avvist garanti med argumentet at det skyldes ytre påvirkning. Så langt jeg forstår lovverket holder ikke dette som argumentasjon, selv om det skulle være en realitet.

 

@LilWin:

At serienummeret mangler er intet definitivt grunnlag for å avvise en reklamasjonssak (eller garanti). Det kan være "skaden" som har fått nummeret til å forsvinne, er jo ofte bare en "påklistert" lapp. Kan kjøper sannsynliggjøre kjøpet i stor nok grad så skal det holde.

 

Ellers så tyder bildene på at serienummer/identifikasjon er intakt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jammen jeg har jo ikke gjort noe med korte.. Kunn satt det inn i pc.. der har det stått til det sa poff.. Jeg skjekker jo ikke om lappen med serienr sitter på når jeg får et skjerkorte. Så får skal jeg gjøre da ? Bare glemme saken da ?

 

Hovedtkorte funker fint det. Så det er nok skjerkorte som har vært dårlig mener jeg..

 

Pluss at serienr står på eksen,så skjønner ikke hva de klager på da.

Endret av Chrisss
Lenke til kommentar

Jammen jeg har jo ikke gjort noe med korte.. Kunn satt det inn i pc.. der har det stått til det sa poff.. Jeg skjekker jo ikke om lappen med serienr sitter på når jeg får et skjerkorte. Så får skal jeg gjøre da ? Bare glemme saken da ?

 

Hovedtkorte funker fint det. Så det er nok skjerkorte som har vært dårlig mener jeg..

 

Pluss at serienr står på eksen,så skjønner ikke hva de klager på da.

 

 

Det med serienummeret er en sekundær unnskylding. Du kan bare påstå at dette må de ha fjernet hvis det ikke er på varen, så lenge du har kvittering for kjøp av varen hvor det ikke står påført ett serienummer så hvordan skal de kunne si at denne varen ikke er den du kjøpte?

Det er Netshop som må bevise at du har gjort noe med kortet og de må sannsynliggjøre at du har gjort det.

 

bare bruk referansene som er gitt i innleggene her.

Lenke til kommentar

I korte trekk må Netshop bevise at årsaken er feil montasje, feilbruk, annen feil (f.eks feil i hovedkort) etc for å kunne nekte reklamasjon. Det holder ikke med påstander.

 

Nja. Jeg synes ikke dette er så rett frem. Det er jo åpenbart at kortet er brannskadet, og jeg synes det er en grei antagelse at det er brannskaden som er årsaken til at kortet ikke virker lenger. Hadde det vært en større brann, f.eks. hvis hele rommet hadde brent ned, så ville det vært latterlig å gå tilbake til Netshop og klage over at skjermkortet har sluttet å virke. Likeså mener jeg at dersom det var noe annet enn skjermkortet som forårsaket stikkflammen i dette tilfellet, så kan man ikke reklamere på skjermkortet. Skaden på skjermkortet er i så fall en følgeskade, og det er rimelig at dette erstattes av produktet som forårsaket brannen.

 

Det det koker ned til er altså hva som gjorde at PCen tok fyr. Var det hovedkortet? PSUen? Skjermkortet? Spike i strømnettet? Jernspon i PCIe-slotten?

 

Om det er så at Netshop må bevise at det ikke var skjermkortet som var problemet, så må man i det minste levere hele maskinen til dem. Det å levere fra seg et svidd skjermkort og be dem bevise at det ikke tok fyr på egen hånd, er ganske urimelig etter min mening.

Lenke til kommentar

I korte trekk må Netshop bevise at årsaken er feil montasje, feilbruk, annen feil (f.eks feil i hovedkort) etc for å kunne nekte reklamasjon. Det holder ikke med påstander.

 

Nja. Jeg synes ikke dette er så rett frem. Det er jo åpenbart at kortet er brannskadet, og jeg synes det er en grei antagelse at det er brannskaden som er årsaken til at kortet ikke virker lenger. Hadde det vært en større brann, f.eks. hvis hele rommet hadde brent ned, så ville det vært latterlig å gå tilbake til Netshop og klage over at skjermkortet har sluttet å virke. Likeså mener jeg at dersom det var noe annet enn skjermkortet som forårsaket stikkflammen i dette tilfellet, så kan man ikke reklamere på skjermkortet. Skaden på skjermkortet er i så fall en følgeskade, og det er rimelig at dette erstattes av produktet som forårsaket brannen.

 

Det det koker ned til er altså hva som gjorde at PCen tok fyr. Var det hovedkortet? PSUen? Skjermkortet? Spike i strømnettet? Jernspon i PCIe-slotten?

 

Om det er så at Netshop må bevise at det ikke var skjermkortet som var problemet, så må man i det minste levere hele maskinen til dem. Det å levere fra seg et svidd skjermkort og be dem bevise at det ikke tok fyr på egen hånd, er ganske urimelig etter min mening.

 

Men når det ikke er skader på annet enn skjermkortet, er det ikke da nærliggende å tro at det er der feilen har oppstått? Hvordan kan du bevise at hk, psu, strømnettet osv. er skyld i skaden når det ikke er funnet skader på noen av disse delene? Følgeskader er skader skjedd som følge av andre skader, i dette tilfelle er den eneste skaden på skjermkortet. Da er det for mitt vedkommende åpenbart at dette ikke er en følgeskade i utstrakt betydning.

 

Hvis forhandler ikke kan bevise at skaden er skjedd av tydelig ekstern påvirkning, vil jeg si at det er svakt å avvise reklamasjon/garanti. I første omgang ville jeg ha fått tilsendt en utdypende rapport om skadekontrollen de har gjort, for å faktisk se at de har sjekket kortet.

Lenke til kommentar

Ta en telefon og be om å få snakke med daglig leder.

 

Jeg hadde en helt enkel angrefristsak gående med Netshop. Hun som hadde saken på returavdelingen slo seg fullstendig vrang, og påsto at jeg ikke hadde rett til angrefrist, da emballasjen var brutt.

 

Da saken ble mer og mer komisk i mine øyne, ba jeg om å få snakke med hennes overordnede. Det gikk da ca 30 sekunder, så var saken løst. Mannen ba faktisk om unnskyldning, og påsto at flere på kundesenteret hadde fått for dårlig opplæring :whistle:

Lenke til kommentar

Er det noen som kan skrive det jeg kan sende til netshop ? Og sende det på pm til meg ? Som sakt jeg har skrive og lese problemer, så jeg er ikke så flink til og skrive og uttale meg.

 

Jeg mener det er garanti sak . Siden det er kunn korte som har gått i stykker.

 

Så for netshop er det vel bare sende det inn så får de nytt ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...