Gå til innhold

Velge bra digitalkamera - hvilket?

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger et nytt digitalkamera, og vil ha noe som er bra og som tar bra bilder under forskjellige forhold. Det blir så klart mye vanlige bilder ute i dagslys eller på fest, og det greier de fleste kamera greit. Men ønsker et kompaktkamera som kan ta bra bilder i dårligere lysforhold, ofte uten blits. For eksempel kvelds-/nattbilder med bygninger og ting som lyser mye opp. Kameraet blir ofte brukt på ferier og turer, og da er bra bilder viktig. Skal eksempelvis til New York og Las Vegas i sommer, og ønsker da et kamera som kan fange bra bilder herfra, også om kvelden.

Ellers er bra video viktig, og HDMI-utgang hadde ikke vært feil. Vil helst ha et kamera som bruker SD-kort, men ikke nødvendigvis et must. Er åpen for en del på pris, men mellom 2000-3000 hadde vært perfekt, dog ikke nødvendig å foreslå kamera ut ifra pris.

Hvis noen kunne hjelpe med dette og har tips til kamera som dekker mine kritierier, hadde jeg blitt takknemlig. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få bra bilder med de fleste kompaktkameraer selv i dårlig lys hvis du har mulighet for å bruke lange lukkertider. Problemene er når du må ha korte lukkertider og derfor må øke Iso.

Sony har lansert en CMOS-sensor som skal utnytte sensorarealet bedre, og flere andre produsenter bruker også tilsvarende teknologi, uten at jeg vet om de bare har kjøpt sensorer fra Sony eller laget tilsvarende selv. Uansett, Sony hevder denne teknologien forbedrer følsomheten til brikken noe som tilsier at egenskapene ved høy Iso skal bli bedre.

Problemet er bare at jeg ikke har sett noen tester av disse kameraene forløpig som viser om det faktisk er en forbedring, og det gjør det vanskelig å anbefale noen av disse ennå. Egenskaper i dårlig lys er dessuten ikke bare avhengig av sensoren, men også av lysstyrken til objektivet og mange av kameraene som disse nye senorene havner i har ikke spesielt lyssterk optikk.

I øyeblikket er det Panasonic LX3, Canon S90 og Canon G11 som ligger på topp av kompaktkameraer ved høy Iso, og LX3 og S90 kombinerer bra sensor med bra lysstyrke (på vidvinkel). Aktuelle priser kan du finne i prisguiden, men det er nok litt over det du ønsker.

https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=6

Det er dessverre poteniselle ulemper også med disse kameraene, LX3 har zoomområde 24-60mm, noe som er bra vidvinkel, men veldig lite tele. S90 har 28-105mm og det er et anvendelig zoomområde, men både det og G11 har dårlig videofunkjson (kun VGA-kvalitet). G11 er et av de beste kompaktkameraene på markedet, men er større og tyngre enn LX3 og spesielt S90. G11 har også litt dårligere lysstyrke på vidvinkel.

Samsung TL500 er en ny konkurrent til de tre nevnt over med mange av de samme ekgenskapene, men jeg har ikke sett noen som har teste dette ennå.

Hvis du vite mer om den nye sensortypen og kameraer som bruker den kan du google på "back-illuminated cmos sensor"

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet noen tanker om min S90 i løpet av Ukefest II 2010.

Konklusjonen er at jeg er veldig fornøyd med det. Det funker veldig godt nok håndholdt i lite lys. Du må nok regne med å lese bruksanvisningen skikkelig for å få mest mulig ut av det, for det er ganske så mye man kan justere. Jeg for min del bruker det så og si likt som speilreflekskameraet mitt.

Når det gjelder video delen så har jeg faktisk ikke prøvet denne enda og jeg har hatt kamera fire fem uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...