Gå til innhold

Win7 RC "hard-reboot" dreper hardware.


Anbefalte innlegg

Har jeg hatt fokus mot at jeg skal foreta en formell klage på en "public beta"?

(la oss rette det til Release Candidate for å holde oss til fakta) Eller kjøre noe døfødt enslig søksmål?

 

Jeg informerer, diskuterer saken og advarer andre som kan sitte med labmaskiner og oppleve det samme.

 

Blir det et massesøksmål etter en evt. klagestorm utover sommerhalvåret så kanskje jeg deltar av prinsipp mot elendige og misinformerte beslutninger, det er alt jeg har nevnt om den saken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det bare er litt råttent. MS har brukt milliarder på et datasystem som du fikk bruke gratis i et år. Hva er egentlig prinsippet her? At du har rettigheter selv om det er frivillig å bruke det, det kostet deg ikke en krone, og du ble advart mot å la det forbli installert etter 1. Mars?

 

Jeg vet ikke helt hvor du vil. Jeg har ingen tro på at Windows 7 RC er problemet her i utgangspunktet.

Det er garantert mange som har hatt lignende systemer som har stått og rebootet lenge (driverfeil for eksempel) og jeg har aldri hørt om at restarting faktisk er skadelig for en datamaskin i god orden.

Lenke til kommentar

For noe vås Geir. Du forholder deg ikke til fakta i saken.

Jeg har aldri sett, hørt eller lest om datamaskiner som har tatt skade av en cold reboot, og det er heller ikke logisk at det skal være skadelig. Det er derfor mer sannsynlig at det var noe i veien med maskinen i utgangspunktet.

Det er faktisk mer logisk at det er bedre at den restarter mens maskinen fortsatt er varm, er bedre enn å skru den av og på hundre ganger, fordi komponentene ikke rekker å kjøle seg ned.

Lenke til kommentar

Hvem sier at en datamaskin tar skade av én coldboot? Hvis du ikke klarer å se at loopende hard-reboots stresser og kan påføre eller øke risiko for hardware problemer så er det noe feil med logikken etter min mening.

 

Du snakker hele tiden med utgangspunkt som om det var snakk om et fåtall reboots nå og da og ingen har sagt at det er verre med omstart av en varm maskin fremfor å la en maskin bli kald før oppstart.

 

Her snakker du om opplagte fakta som ikke er relvant for denne situasjonen.

 

Forøvrig er det risiko forbundet ved å reboote maskiner som har stått aktive i ekstremt lang tid, men det er ikke relevant for denne diskusjonen. Her er det antallet og den gjentakende loopen med korte tidsrom som er saken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nei, du vrir på det jeg sier.

 

Først og fremst: annenhver time kan ikke sies å være spesielt hyppig. Det er langt hyppigere enn vanlig for en datamaskin (ca 8x hyppigere dersom en datamaskin skrues på én gang om dagen) men fortsatt langt ifra spesielt hyppig.

 

Det er antall ganger som er saken her, la oss si 84 +- 8.

 

Det bunner ut i er om svenskeknappen er skadelig for datamaskinen, og jeg vil si "nei". Det var rett og slett vanlig i DOS å ta strømmen på datamaskinen når en var ferdig med den. I dag er det ikke det, fordi operativsystemer i dag har langt flere enn en ball i lufta.

Også tidligere når en bootet fra disketter var det vanlig at programmer kunne få maskinen til å fryse, som gjorde at svenskeknappen var eneste utvei, mange, mange ganger om dagen. Dersom du for eksempel programmerte i Assembly i gamle dager, var dette en svært vanlig del av utviklingsprosessen, og datamaskiner ble restartet ved å ta strømmen gang på gang i løpet av en uke, kanskje hyppigere enn du har gjort.

Jeg tror ikke datamaskiner er blitt dårligere til å behandle dette nå.

 

Nei, jeg har ingen tro på at cold reboot skader datamaskinen, selv om det er 84 ganger i løpet av en uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...