Gå til innhold

Win7 RC "hard-reboot" dreper hardware.


Anbefalte innlegg

EDIT:

En helt annen ting er at jeg, og garantert en del oppegående brukere med meg, helt ærlig talt trodde at MS tok en "forced shutdown" etter 2 timer og IKKE en "forced hard-reboot". Dermed forventet jeg ærlig talt ikke at min LABPC ville bli stående inne på labben og reboote 12 ganger i døgnet mens jeg var off-site og jobbet med andre prosjekter.

 

Dette vil MS få mye kritikk for, det er rett og slett dårlig gjennomtenkt.

 

Legg merke til at MS informerer om at maskinen vil slås av etter 2 timer, IKKE rebootes som den faktisk gjør! Ergo vil det bli bråk om dette fremover vil jeg tro, muligens noen erstatnignskrav også.

 

Er det flere som har opplevd at dette tar livet av maskinvare?

 

På en av mine påkostede lab maskiner, før jeg fikk oppgradert den, tok det livet av en dyr SSD og muligens gjort en Corsair PSU løen. Det virker også som det har gjort skade på hovedkortet på et eller annet vis siden bios nå oppfører seg merkelig.

 

Riktig nok stod maskinen for seg selv i en ukes tid med reboots, da jeg jobbet med andre prosjekter den uken. Men Microsoft, dette kan dere virkelig ikke holde på med!

 

MS skulle heller foretatt en forced logoff fremfor en slik tåpelig reboot rutine. I det minste en shutdown og ikke en restart som skaper en evig reboot loop annenhver time!

 

Jeg regner med at vi får høre mer om dette elendige "by-design" valget fra Microsoft.

 

EDIT:

Jeg har selvf. testet disken i annen maskinvare og den er "Tot".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel neppe bevise at en reboot ødelegger hardware?

 

På en uke har pcen din hatt ca 84 reboots, så om din teori stemmer, ville jo hardwaren gått i stykker etter 84 dager med normal bruk, der man slår av pcen minst en gang per dag.

 

Tror ikke dette henger samme. Der plutselige rebooter kan ha noe å si er ved skriving av data til en disk, og at pcen plutselig rebooter, da kan du få korrupte filer etc.

 

Men fysisk ødelagt PSU, harddisk og hovedkort er lite trolig.

 

Og uansett er det din egen feil. Microsoft har siden beta/RC utgavene ble gjort tilgjengelig fortalt om hva som skjer etter den 1.mars. Du har godtatt disse betingelsene når du lastet ned og installerte Win7 RC, at du "glemte" pcen en ukes tid er ingen andres skyld enn deg selv.

 

Men som sagt, rebooter har neppe noe med ødelagt hardware å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke bevise det men sammenhengen er åpenbar :). Maskinen har fungert uten et eneste problem i flere år og SSDen har fungert helt smertefritt inntil RC reboot startet og pågikk.

 

EDIT:

Jeg kan bevise det om jeg setter 30 maskiner til å reboote hver andre time i en uke døgnet rundt og noe skulle ryke i en av dem. Det som er saken her er at MS påfører maskinene unødvendig risiko

 

Derfor er det hårreisende og høyst kritikkverdig at de setter opp tvungen reboot fremfor shutdown eller logoff. Det faktum kommer man ikke vekk fra.

 

Ingen har glemt noe som helst.

 

På en uke har pcen din hatt ca 84 reboots, så om din teori stemmer, ville jo hardwaren gått i stykker etter 84 dager med normal bruk, der man slår av pcen minst en gang per dag.

- For det første slår jeg ikke av maskinene min hver dag. Gjør du? Jeg rebooter ved behov som er skjelden.

- For det andre er det ikke det samme å slå av maskinen etter en hel dags bruk fremfor å reboote den hver andre time 24/7.

 

Tror ikke dette henger samme. Der plutselige rebooter kan ha noe å si er ved skriving av data til en disk, og at pcen plutselig rebooter, da kan du få korrupte filer etc.
Vi kan dra frem mange andre selvfølgeligheter som ikke er det minste relevant til hva vi snakker om.

 

Det er ikke "plutseligheten" som er en faktor her, men belastningen gjentakende reboots hver andre time 24/7 kan påføre hardware. Ergo MS kommer til å få klager her, om det er RC og pre-announced aldri så mye.

 

 

Men fysisk ødelagt PSU, harddisk og hovedkort er lite trolig.

I og med at du er skråsikker på at belastningen på komponenter ved hyppig full reboot ikke er av noen betydning kan du selv schedulere alle dine maskiner til å reboote hver andre time i en hel uke, så kan vi ta status om 8 dager. Merk at de må stå på 24/7, ingen pauser ;)

 

Men som sagt, rebooter har neppe noe med ødelagt hardware å gjøre.
Normalt reboot mønster? Neida, men det er ofte ved en reboot at ting skjer og med "idiot reboot" som MS iverksetter her kan mye skje.

 

Har du jobbet mye med hardware med tanke på at dine betraktninger ikke virker å stemme overens med servermiljøer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg slår ikke av pcene min hver dag nei, mine tre "vanlige" pcer står på 24/7/365 og de bærbare settes i hvilemodus når jeg ikke bruker dem.

 

Men du av alle burde da vite at pcer som står på døgnet rundt, året rundt får hardware feil.

I løpet av de siste 5-6 årene, har jeg byttet hovedkort minst en gang per pc, tre strømforsyninger, to skjermkort, minnebrikker og 3-4 harddisker.

Du vet aldri når slike feil skjer, og ofte har jeg opplevd at når først en del ryker (f.eks PSU) så har det gått utover andre deler også. (som HK, minne etc).

 

Men min mor, som er en helt vanlig databruker, har en pc som er snart 5 år. Før sto den på 24/7/365 da jeg brukte den som en server, de siste to årene har hun brukt den som vanlig pc.

Hun slår av pcen hver dag, og slår den på neste dag når hun skal bruke den. Slik tror jeg nok de fleste normale pc brukere gjør. Den aktuelle pcen har greid seg helt bra, og har da opplevd minst 600 rebooter i sitt "liv", trolig over 1.000 reboots.

Aldri byttet noe som helst på den pcen.

 

Mener derfor at å skylde på MS for dine hardware problemer blir litt feil. 84 restarter er ingen ting for en pc.

 

Har dessverre ikke noen pc jeg kan sette til å starte opp hver andre time. De pcene jeg har brukes fullt ut.

Lenke til kommentar
Mener derfor at å skylde på MS for dine hardware problemer blir litt feil. 84 restarter er ingen ting for en pc.
Mine hardware problemer kom av MS sin hodeløse tvang om restart/reboots annenhver time i loop fremfor shutdown eller logoff.

 

Jeg er ikke i den minste tvil om det.

 

Men min mor, som er en helt vanlig databruker, har en pc som er snart 5 år. Før sto den på 24/7/365 da jeg brukte den som en server, de siste to årene har hun brukt den som vanlig pc.

Hun slår av pcen hver dag, og slår den på neste dag når hun skal bruke den. Slik tror jeg nok de fleste normale pc brukere gjør.

Igjen, du kan ikke sammenligne full restart annenhver time 24/7 med 84 avslåinger av PC i et normalt bruksmønster. Her bør man klare å se forskjellen og at dette ikke er sammenlignbart overhode.

 

En ting er at å slå av PC er en shutdown og ikke en reboot. Det andre er at å gjøre dette en gang etter en full dag ikke gir på langt nær samme belastning på utstyret som å reboote 12 ganger i døgnet i en uke.

 

Men du av alle burde da vite at pcer som står på døgnet rundt, året rundt får hardware feil.
:hmm:. "Jeg av alle" er ikke enig i dine teorier om når hardware er mest utsatt for å ryke.

 

 

 

EDIT:

En helt annen ting er at jeg, og garantert en del oppegående brukere med meg, helt ærlig talt trodde at MS tok en forced shutdown etter 2 timer og IKKE en reboot. Dermed forventet jeg ærlig talt ikke at min LABPC ville bli stående inne på labben og reboote 12 ganger i døgnet mens jeg var off-site og jobbet med andre prosjekter.

 

Dette vil MS få mye kritikk for, det er rett og slett dårlig gjennomtenkt.

 

Legg merke til at MS informerer om at maskinen vil slås av etter 2 timer, IKKE rebootes som den faktisk gjør! Ergo vil det bli bråk om dette fremover vil jeg tro, muligens noen erstatnignskrav også.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Slik jeg oppfatter det kommer Theo343 med en del vås.

Antaglig har han hatt maskinen (bevisst eller ubevisst) satt opp med wake trigget av f.eks shutdown. Dermed vil den boote på nytt. MS tar ikke en reboot - men maskinen kan gjøre det på egen hånd avhengig av settinger i BIOS.

Lenke til kommentar

Kilder for å kalle dette vås?

 

Det er nok du som kommer med vås her PerB.

"wake trigget av f.eks shutdown.", "avhengig av settinger i BIOS"

Har du hørt om noen artige bios settinger når du tar en øl med gutta uten å forstå hva de egentlig gjør?

 

Jeg deaktiverer førvrig alltid WO settinger på mine lab maskiner.

Dette skal heller ikke ha NOE som helst å si om man kjører en "shutdown -s" som er shutdown med poweroff.

 

Så her må du komme med litt mer dekning for våset ditt PerB.

*oppgitt over enkeltes bastanthet når den vitner om inkompetanse*

 

EDIT:

PerB, enten har du aldri jobbet med dette eller så tar du rollen som forumtroll her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ikke reboot men restart? Nå må man holde tunga rett i munn på uttrykk.

Mener du da "hard reboot" eller "soft reboot" som på norsk kalles varm og kald.

 

Direkte i reboot er det heller ingen som har sagt, det skjer hver andre time.

 

Mishandlet? Ennå flere artige bastante påstander tatt ut av luften ser jeg.

 

Du er forøvrig velkommen til å schedulere dine maskiner til å foreta en reboot hver andre time 24/7 om du mener det ikke kan ha uheldige utslag over en ukes periode, døgnet rundt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Direkte i reboot er det heller ingen som har sagt, det skjer hver andre time.

Mener du at den starter på nytt etter 2 timer etter at Win7 RC har tatt shutdown?

Da kan du ihvertfall ikke legge skylden på Win7 RC.

Og er det noen som kommer med bastante påstander revet ut av løse luften er det vel deg?

Lenke til kommentar

Win7 RC foretok ikke shutdown-poweroff men hard-reboots. Jeg observerte det selv mens jeg var på labben.

 

Men dere mener at deres RC maskiner som gikk over tiden tar en shutdown-poweroff? Eller er det synsing uten egen erfaring? Greit å vite om dette er en bug i RC i noen tilfeller.

 

Nei PerB, mine påstander er utfra observasjoner, mens andre påstår at jeg skal ha gjort ditt eller datt :) Det blir litt som dårlig 1.linje support når man begynner med det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Win7 RC foretok ikke shutdown-poweroff men hard-reboots. Jeg observerte det selv mens jeg var på labben.

 

Men dere mener at deres RC maskiner som gikk over tiden tar en shutdown-poweroff? Eller er det synsing uten egen erfaring? Greit å vite om dette er en bug i RC i noen tilfeller.

 

Nei PerB, mine påstander er utfra observasjoner, mens andre påstår at jeg skal ha gjort ditt eller datt :) Det blir litt som dårlig 1.linje support når man begynner med det.

 

Var hard-reboots hos meg og det var det på resten av pcene i huset.

Lenke til kommentar

Var hard-reboots hos meg og det var det på resten av pcene i huset.

Godt å høre fra flere som vet hva som skjer og ikke bare synser om hva de tror skulle skje :thumbup: Men med MS sin feilinformasjon kan man jo delvis forstå de som synser.

 

Sier bare lykke til med saksmålet mot Microsoft. Tror ikke du kommer så langt, men stå på...

Dette handler nok mer om vanlig hardware slitasje mer enn at W7 starter på nytt hver andre time. Enkelt og greit.

Myhken, vi er fortsatt ikke enige på hva som kan skape unødvendig slitasje og belastning for hardware.

 

Dette mener jeg rett og slett er en tabbebeslutning av MS når de mye heller skulle foretatt en "forced shutdown-poweroff" (som de i grunn sier at skal skje, men som ikke er tilfelle) eller "forced logoff" for å oppnå det samme målet/budskapet uten å risikere å skade folks hardware. Ulagrede filer visste vi ville bli skadet/tapt og kunne forholde oss til :).

 

Jeg vil tro at mange har testmaskiner stående med RC uten daglig tilsyn og som heller ikke prioriteres for oppgradering til RTM/OEM el. av åpenbare årsaker. Mange av disse vil nok oppleve mye av det samme som meg og etterhvert mot midtsommer vil vi nok se et økende antall klager på defunc hardware som følge av dette.

 

Blir det et massesøksmål vil jeg hive meg på, da det må forventes klokere beslutninger av et selskap som MS. Ikke minst må de kunne informere korrekt om hva slags rutine de faktisk har lagt inn *riste på hodet*.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Uansett er det jo lurt å kjøre Beta/RC utgaver på virtuelle maskiner, og ikke fysiske, så slipper man alle mulige problemer.

Har aldri brukt et beta/RC produkt (av større programvare) på en fysisk pc i min pc tid.

 

Tester utelukket slikt på virtuelle pcer som jeg setter opp på mine to servere, kjørende med VMWare Server 2.x

Lenke til kommentar

Jeg tester hovedsaklig også på virtuelle maskiner, men i dette tilfellet var det ønskelig å teste direkte på hardware som ikke var noe problem i seg selv. Win7 i alle Beta versjoner og RC har fungert ypperlig utenom dette siste momentet.

 

Maskinen kjørte flere lab maskiner i virtuelle maskiner igjen. Som ble tatt ned før 1. mars med viten om forced "misinformed something downish".

 

Jeg bruker alt av vmware workstation 6.5 og 7, server 1.x (likte ikke 2eren i starten), player 3.0.1, esx 3.5 osv. Til labbing. Har brukt vmware så lenge det har eksistert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Var hard-reboots hos meg og det var det på resten av pcene i huset.

Godt å høre fra flere som vet hva som skjer og ikke bare synser om hva de tror skulle skje :thumbup: Men med MS sin feilinformasjon kan man jo delvis forstå de som synser.

 

Sier bare lykke til med saksmålet mot Microsoft. Tror ikke du kommer så langt, men stå på...

Dette handler nok mer om vanlig hardware slitasje mer enn at W7 starter på nytt hver andre time. Enkelt og greit.

Myhken, vi er fortsatt ikke enige på hva som kan skape unødvendig slitasje og belastning for hardware.

 

Dette mener jeg rett og slett er en tabbebeslutning av MS når de mye heller skulle foretatt en "forced shutdown-poweroff" (som de i grunn sier at skal skje, men som ikke er tilfelle) eller "forced logoff" for å oppnå det samme målet/budskapet uten å risikere å skade folks hardware. Ulagrede filer visste vi ville bli skadet/tapt og kunne forholde oss til :).

 

Jeg vil tro at mange har testmaskiner stående med RC uten daglig tilsyn og som heller ikke prioriteres for oppgradering til RTM/OEM el. av åpenbare årsaker. Mange av disse vil nok oppleve mye av det samme som meg og etterhvert mot midtsommer vil vi nok se et økende antall klager på defunc hardware som følge av dette.

 

Blir det et massesøksmål vil jeg hive meg på, da det må forventes klokere beslutninger av et selskap som MS. Ikke minst må de kunne informere korrekt om hva slags rutine de faktisk har lagt inn *riste på hodet*.

Nei, det står at du vil miste alle endringer i programmer du har åpne, og at maskinen vil restarte seg. Det står IKKE at den skal ta en normal shutdown eller reboot.

 

Men jeg har ingen tro på at en reboot eller shutdown skader maskinvaren din uten at det er noe galt med maskinvaren i utgangspunktet.

Etter det jeg husker, så skrudde min laptop seg rett av, ikke reboot, noe som for meg tilsier at det er noe galt med PSU-en din.

Lenke til kommentar

Om andre ikke har tro på det er nå en ting og "galt med maskinvaren i utgangspunktet" skjønner man alle at blir altfor vagt. 12 hard-reboot i døgnet i en ukes tid kan få det meste til å tippe over fra "mulig kan bli et problem", latente problemer til reelle problemer, som er poenget mitt hele veien. Og det er ikke holdbart fra MS sin side.

 

Ellers hører jeg stadig om fler som får hard-reboot fremfor shutdown. Merkverdig er det jo da også at den gjorde og fortsatt lystrer en "shutdown -s" som en poweroff, hvorfor skulle den ikke lystre det med RC timebomb men ellers?

 

Jeg kan ikke huske noe sted hvor det snakkes om restart fremfor at den slår seg av. Mulig det har vært mye fri tolkning av norske journalister :hmm:. Men som i all konstruktiv debatt, link gjerne til kilder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...