Gå til innhold

Viktig å lade en nykjøpt mobil?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer litt ann på telefonen, noen er ladet og noen er ikke.

Jeg ville anbefale å lade den helt opp først, bruke den til den "dør" og repetere dette et par ganger for at batteriet skal få en god start og forhåpentligvis lenger levetid!

Lenke til kommentar

Det å lade opp batteriet helt, og så tappe det tomt, er faktisk en gammel misforståelse. Det henger igjen fra den gangen Nikkel-Cadmiumbatterier var i bruk, og disse skulle toppes helt, og tømmes nesten helt. Det var en seriøs misforståelse ang. det å tømme batteriene helt, for verken NI-CD eller NI-MH tåler å tømmes 100%. Derimot skal de tømmes til minimalt 1.0-1.1v per celle. Egentlig skulle man lade batteriene når telefonen begynte å klage over lite strøm, men mange gjorde altså slik selgerne anbefalte, og lot telefonene stå til de slo seg av. Det er SVÆRT mange år siden mobilprodusentene begynt å bruke Lithium-Ionbatterier, og disse trives faktisk best med å ikke tømmes 100%. De er også regelrett immune mot skadene som kan oppstå ved flekklading. Selvsagt vil mange krangle og påstå annet, men med litt research vil du finne ut at dette er tilfellet. Merkelig nok finnes det like mange svar, som spørsmål...

Kort fortalt: Du trenger ikke lade helt, og så tømme helt. Vanligvis kommer også batteriet ferdigladet fra fabrikken.

Lenke til kommentar

Jeg gjør som Corleone sier - bruker den uten å lade først - men hvis det viser seg at batteriet ikke er ladet fra fabrikken så er det bare å slenge den på lading til den er ferdig og passe på at den ikke lader seg helt ut de neste 2-3 ladingene. Det gjør ikke noe om man kladd-lader, men det er ikke anbefalt å la den stå tilkoblet konstant.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har det ikke noe å si hvordan du lader den, lithiumbatterier tar ikke skade av måten du lader det på. Corleone kan ha rett i at de trives best uten å tømmes helt, det vet jeg ikke helt.

Endret av program
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har det ikke noe å si hvordan du lader den, lithiumbatterier tar ikke skade av måten du lader det på. Corleone kan ha rett i at de trives best uten å tømmes helt, det vet jeg ikke helt.

Man "dreper" litt av batteriet når man tømmer batteriet helt for strøm.Det kan faktisk få permanent skade. Som regel klarer telefonen å skru seg av før batteriet tømmes helt, men det er lurt å ikke sjangse for mye på det. Er den nesten helt tom for strøm og det ikke er krise så skrur man den av.

Forøvrig så er det bare å bruke telefonen med en gang man har kjøpt den. Er uheldigvis alt for mange kunder i butikken jeg jobber som tror på den "lade før bruk" greia fremdeles. Også mange mobilselgere som tror dette og sier det til kundene sine.

Lenke til kommentar

Så jeg kan sette mobilen min på lading hver natt uten at det har noe å si?

Du bør ikke lade oftere enn det trenges, da dette vil kunne korte ned levetiden på batteriet. Vanligs har et Li-Ion-batteri en levetid på ca.500 fulle ladesykluser, dvs. full lading og full tapping. Hvis du allikevel trenger en lading daglig, bør du også kjøre en full cycle (hvor du topper og tømmer batteriet) kanskje 1-2 ganger i måneden.

Man "dreper" litt av batteriet når man tømmer batteriet helt for strøm.Det kan faktisk få permanent skade. Som regel klarer telefonen å skru seg av før batteriet tømmes helt, men det er lurt å ikke sjangse for mye på det. Er den nesten helt tom for strøm og det ikke er krise så skrur man den av.

Jeg liker å innbille meg at mobilprodusentene også har vært smarte nok til å ha automatisk cutoff på batteriene sine. Dette er svært vanlig på Li-Ion-batterier, men jeg skal selvsagt ikke late som om jeg vet om det er tilfellet på mobiltelefoner. Slike cutoff-kretser holder spenningen innenfor laveste og høyeste spenning (ca.3,1-4,2v per celle). Der er allikevel slik du sier, ingen nødvendighet å tømme batteriet helt, da cutoff'en bare er en sikkerhetsmekanisme.

Lenke til kommentar

Jeg er forbauset over at ladereglene fra 90 tallet fremdeles lever i beste velgående blant mange folk.

-Litium batterier blir levert ladet til ca 3.7-3.8 V. Dette tilsvarer ca 40-50% av full kapasitet.Det er bare å bruke batteriet med en gang. Dette er dette spenningsområdet batteriet liker seg best i!

Dette er illustrert i tabellen under fra batteryuniversity.com som viser sammenhengen mellom temperatur og kapasitet:

parttwo-34.gif

Litium batterier er ferskvare og bør oppbevares i kjøleskapet eller fryseren hvis de skal lagres lenge.

Geir(med fryseren full av litium :D )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...