Glenn Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Hei. Kjøpte en Samsung LCD-tv på en Expert-butikk i juli 2008. Plutselig for noen uker siden, ville ikke bildet komme på tv'en i det hele tatt. Det kom i ca ett sekund, så ble skjermen helt svart. Sendte inn på reperasjon første gang. Fikk levert tv'en tilbake ca en uke, men med samme problem. Ringte selvfølgelig Expert for å få den reparert på nytt. Dagen etterpå den var levert inn, fikk vi telefon fra serviceverkstedet om at vi kan få ny tv, da de ikke hadde deler for å reparere tv'en. Spørsmålet er da, om jeg kan heve kjøpet på denne tven? Eller må jeg velge en ny i samme butikk? Ønsker gjerne pengene tilbake, da jeg gjerne vil kjøpe ny tv i en annen butikk. Så vidt jeg kan tolke Forbrukerkjøpsloven, kan jeg heve kjøpet ved mangler. Er det noen som vet om denne gjelder da? Lenke til kommentar
JonChris Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Hei. Kjøpte en Samsung LCD-tv på en Expert-butikk i juli 2008. Plutselig for noen uker siden, ville ikke bildet komme på tv'en i det hele tatt. Det kom i ca ett sekund, så ble skjermen helt svart. Sendte inn på reperasjon første gang. Fikk levert tv'en tilbake ca en uke, men med samme problem. Ringte selvfølgelig Expert for å få den reparert på nytt. Dagen etterpå den var levert inn, fikk vi telefon fra serviceverkstedet om at vi kan få ny tv, da de ikke hadde deler for å reparere tv'en. Spørsmålet er da, om jeg kan heve kjøpet på denne tven? Eller må jeg velge en ny i samme butikk? Ønsker gjerne pengene tilbake, da jeg gjerne vil kjøpe ny tv i en annen butikk. Så vidt jeg kan tolke Forbrukerkjøpsloven, kan jeg heve kjøpet ved mangler. Er det noen som vet om denne gjelder da? Butikken/leverandør har 3 avhjelpsforsøk. Hvis butikken/leverandøren ikke kan reparer eller levere samme produkt kan du heve kjøpet. Ettersom du kun har hatt 2 avhjelpsforsøk kan du ikke kreve pengene tilbake hvis de tilbyr deg samme produkt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Butikken/leverandør har 3 avhjelpsforsøk. Hvis butikken/leverandøren ikke kan reparer eller levere samme produkt kan du heve kjøpet. Ettersom du kun har hatt 2 avhjelpsforsøk kan du ikke kreve pengene tilbake hvis de tilbyr deg samme produkt. Nei, butikken har to avhjelpsforsøk for samme mangel. Tredje gang har verkstedet krav på å få mangelen vurdert for å se at det er samme mangel og at mangelen ikke skyldes forhold fra forbrukerens side. I dette tilfellet har butikken hatt ett avhjelpsforsøk og TV'en er nå inne på andre avhjelpsforsøk. Omlevering(ny TV) går inn under avhjelp, så her har butikken sitt på det rene. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Med andre ord...Du har kun krav på en tilsvarende spesifisert tv, IKKE tilsvarende i pris. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Forbrukerkjøpsloven §30 (2) er absolutt ikke den primære hevingsbestemmelsen, synes det er utrolig at ingen har henvist til §23 som omfatter heving. Når det er nevnt, så tror jeg neppe du får godkjent en heving slik du beskriver situasjonen. Det skal litt til ofr at du skal heve kjøpet etter den bestemmelsen. Omlevering av varen skal skje i en tilsvarende vare. En tilsvarende vare betyr at spesifikasjonene og utseende skal være nokså likt. Det skal med andre ord ikke være så mye forskjell før du kan nekte. Hadde den gamle tven lydutgang i front, men ikke den nye, så kan du nekte omlevering. Hadde den gamle tven en spesifikasjon som du ønsket når du kjøpte den, men ikke den nye så kan du også nekte omlevering. Også forskjeller i design kan gjøre det slik at varen ikke er tilsvarende. Uansett så er det en grei deal å få omlevert i en annen tv. Muligens den nye tven vil være litt billigere, men du vil få en splitter ny tv med ny garanti og reklamasjon. Du kan helt sikkert hente ut tven i en annen butikk enn der du kjøpte den hvis du spør litt rundt. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Heldig du er trådstarer, får en ny og bedre TV etter 2 år nesten uten å betale noe som helst. Håper nesten at min TV også skal slutte å virke jeg... . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå