Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Velferdspermisjon for å hente dement bestemor

Monna

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger litt hjelp til en vurdering av lovverket.... Har søkt min arbeidsgiver (som er Forsvaret) om 3 dagers velferdspermisjon for å hente min bestemor i Syden. Hun er dement, og jeg har fått legeerklæring på at hun trenger reisefølge. Denne søknaden har jeg nå fått avslag på.

Begrunnelsen for avslaget er ikke helt lett å skjønne. I avslaget henvises det til Statens personellhåndbok §7.3.22, Forsvarets personellhåndbok §5.1.2 og HTA §22. Videre vises det til verdigrunnlaget i Forsvaret, med påføringer fra Hæren (jeg er ikke i Hæren). Her argumenteres det med ei lang utbrodering om respekt, ansvar og mot - og hvordan hærens medarbeidere skal forholde seg til disse tre faktorene. Selv om jeg legger godviljen til klarer jeg ikke å skjønne hva dette har med min søknad å gjøre... Videre sies det at det ikke er noe i søknaden min som gir sterke føringer på at permisjonen min skal innvilges, og at det ikke er Forsvarets oppgave å finansiere at ansatte henter slektninger etter helseopphold (min bestemor bor i Syden halve året pga at hun har en datter som har tilsyn til henne) i utlandet. Dette er noe som helsevesenet eller pleie- og omsorgstjenesten skal finansiere skrives det videre i avslaget.

Er det noen som har litt peiling på slikt? Er dette en avgjørelse jeg kan påklage, eller er dette et selvsagt avslag? Eventuelt hvilke argumenter kan jeg komme med hvis noen mener at dette er noe arbeidsgiver burde innvilge permisjon til? Arbeidsgiver har nå myndighet til å bruke en skjønnsmessig vurdering i forhold til slike perrmisjoner, og da er det ikke helt lett å vite hvordan en slik sak skal vurderes...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om din bestemor ble dement mens hun var bortreist så kan jeg se grunner for at du skal motta velferdspermisjon for å hente henne.

Derimot var hun dement da hun dro, så bør jo pårørende/foresatte også være klar over at hun skal tilbake og tenkt en løsning på det den gang da!

Det er ikke en arbeidsgivers ansvar å tilrettelegge for at ansatte skal reise i det vide å brede for å hente demente bestemødre.

Velferdspermisjon er for tungtveiende sosiale årsaker skal gi fritak fra jobb som ikke vil falle inn under sykdom.

Om det ikke finnes andre muligheter for å hente henne enn at du drar, så får du søke om fri, av typen ferie, og hente henne ubetalt.

:)

Lenke til kommentar

Statens Personalhåndbok. § 7.3.22 sier: "Når viktige velferds- og omsorgsgrunner foreligger, kan en arbeidstaker tilstås velferdspermisjon med lønn i inntil 12 arbeidsdager."

Hovedtariffavtalen (HTA) § 22 er likelydende. Du nevner ikke om du er sivilt tilsatt i Forsvaret eller vervet - sivilt tilsatte får enklere velferdspermisjon.

Avgjørelsen kan ikke påklages - det er opp til den enkelte enhet å vurdere hva som er viktige velferdsgrunner. Det er ikke dermed sagt at det er umulig for deg å få det, men søknaden din må begrunnes godt. Det er ikke en viktig velferdsgrunn dersom dette er noe du burde ha forutsett, ei heller er det grunnlag for betalt velferdspermisjon dersom det er rimelig å be deg om å ta ut eventuelt betalt ferie du måtte ha.

Lenke til kommentar

Statens Personalhåndbok. § 7.3.22 sier: "Når viktige velferds- og omsorgsgrunner foreligger, kan en arbeidstaker tilstås velferdspermisjon med lønn i inntil 12 arbeidsdager."

Hovedtariffavtalen (HTA) § 22 er likelydende. Du nevner ikke om du er sivilt tilsatt i Forsvaret eller vervet - sivilt tilsatte får enklere velferdspermisjon.

Avgjørelsen kan ikke påklages - det er opp til den enkelte enhet å vurdere hva som er viktige velferdsgrunner. Det er ikke dermed sagt at det er umulig for deg å få det, men søknaden din må begrunnes godt. Det er ikke en viktig velferdsgrunn dersom dette er noe du burde ha forutsett, ei heller er det grunnlag for betalt velferdspermisjon dersom det er rimelig å be deg om å ta ut eventuelt betalt ferie du måtte ha.

Er sivilt ansatt. Må vel bare innse at det å hente en dement bestemor ikke er viktig nok velferds- og omsorgsgrunn - selv med legeerklæring. Dette var noe som viste om. Vi fulgte henne ned, og må også få henne opp. Men det er jo lov å prøve seg :) Skulle bare sjekke med andre som har litt mer peiling enn meg, om hva som er "viktig" nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...