Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kordan ta del i ein diskusjon

Gjest Utenfor

Anbefalte innlegg

Gjest Utenfor

Viss eg står i ein gruppe sammen med andre, kan vere alt i fra 3 personer til ein heil klasse, klarer eg aldri å si noe. Eg berre sitt/står der, som oftest litt utenfor og berre hører på kva dei andre diskuterer. Eg ler når dei ler for å prøve å bli ein del av gruppen, og seier kanskje eit og annet "aah" eller "mm", men eg tar aldri ordet. Viss noen endelig snakker til meg blir eg ofte så overraska at eg berre svarer med eit "hæ" eller eit mhm/nei.

Eg er litt sjenert, men har blitt masse bedre med det i det siste. Grunnen til at eg ikkje sier noe er fordi eg ikkje har peiling på kva eg skal sei. Dei andre prater i vei, men eg veit aldri kva eg skal sei eller når. Viss eg berre snakker med èin annen person går det som oftest veldig bra, bortsatt fra viss personen er like usosial som meg, men med ein gang det kjem fleire folk til gruppen bli eg stum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det akkurat som deg... Tror det kommer an på hva det snakkes om og i hvilken stemning du er i (hvertfall sånn hos meg).

Noen er gode til å snakke, andre er bedre til å lytte.

Men jeg veit om folk som omtrent aldri snakka, men forandra seg totalt og ikke kan slutte å snakke... Tror bare du trenger erfaring med å snakke i grupper.

Lenke til kommentar

Når du hører noen komme med en uttalelse, tar du sikkert stilling til den uttalelsen i hodet ditt? Duer enig eller uenig, eller vet noe mer om saken? Eller hvis du hører en anekdote, assosierer du den kanskje med noe du selv har opplevd en eller annen gang? Hvis ikke, kanskje du har sett noe som ligner på TV? Sett ord på tankene dine.

Lenke til kommentar
Gjest Utenfor

Ja, det spørs litt kva personer eg er med. Det er særlig viss eg ikkje kjenner alle i gruppen, eller eg misliker ein av personene tilstede at eg ikkje finn på kva eg kan sei. Det er ikkje det at eg ikkje tørr å sei noe, men eg har berre ikkje peiling på kva.

@Zarac: Hmm, du er inne på noe trur eg... Eg er ekstremt dårlig på sette ord på tanker og følelser. Ting høres veldig bra ut når eg tenker, men når eg prøver å uttrykke tankene blir det berre rot og tull.

Ein annen ting er også att folk blir gjerne vandt til at eg ikkje seier noko, så når eg først begynner å si noe er det ingen som legger merke til meg og eg blir flau og tier still...

Lenke til kommentar

Det er noe du trenger trening i, kommer du dit hvor du klarer å slippe deg mer løs så vil det komme naturlig.

Så i starten handler det om å presse seg selv, og ha en gi-faen-holdning. Det er bedre å si noe dumt iblant enn å være han som aldri åpner kjeften.

Men det hjelper om du holder deg oppdatert på ting, så du ikke blir stum fordi du faktisk ikke vet noe om temaene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf

Jeg blir ofte taus når det er et emne so ikke interesserer meg. Men om det kommer opp et interessant tema so prater jeg. Dette tror jeg kommer automatisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...