Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lovlig styling på EU kontroll?

Anbefalte innlegg

Hei. Bare lurte på noen ting da jeg har eu kontroll om noen få mnd.

Er det lov å ha karbon panser og en uoriginal karbon spoiler på bilen? Kan jeg få den ikke godkjent før jeg har visst bilen med originalt panser og spoiler (med tanke på f.eks. dårlig sikt) ?

Og hva kan skje hvis de finner ut at motoren er større enn den som er på vognkortet? Sjekker de motoren i det helle tatt på kontrollen?

Takk for svar på forhånd!

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva kan skje hvis de finner ut at motoren er større enn den som er på vognkortet?

Du får kjøreforbud. Det er også viktig å vite at er du i en trafikkulykke og de oppdager at motoren ikke er godkjnt for bilen din kan du få avkortet forsikring og må selv dekke store beløp av de skader som har oppstått (dette uavhengig av skyld - ettersom bilen oppfattes som uforsikret).

Lenke til kommentar

Og hva kan skje hvis de finner ut at motoren er større enn den som er på vognkortet?

Du får kjøreforbud. Det er også viktig å vite at er du i en trafikkulykke og de oppdager at motoren ikke er godkjnt for bilen din kan du få avkortet forsikring og må selv dekke store beløp av de skader som har oppstått (dette uavhengig av skyld - ettersom bilen oppfattes som uforsikret).

kjøreforbud... nå ja... du er grovt unøyaktig i din uttalelse PerB

det er ikke så enkelt du, hvis motoren er original for modellen men ikke for den spesifikke bilen og bien er eldre en ti år i norge så skjer det ingenting(så langt du har gjort dette skikkelig og byttet bremser og slikt), godt eksempel er eldre volvoer som har hatt stående godkjenning fra volvo med hva som må gjøres for at de er med på motorbytte på bilene de har produsert. dette er noe som vegvesenet har vært greit med på iallefall tidligere.

men selvfølgelig har du satt inn en bigblock V8 med 300HK i en gammel sonata uten videre modifikasjoner så ja da får du kjøreforbud hvis de legger merke til det.

hvis du er i en trafikkulykke og de kommer frem til at det er din skyld og grunnen til at ulykken oppsto kan knyttes til trimmingen drekte så ja da kan du få forkortning og bli erstatningsansvarlig, hvis ikke så trenger det ikke få noen konsekvens.

Lenke til kommentar

Ok, så to ulike svar. Men vet dere om de sjekker motoren når den er på godkjenningen ?

ja de kikker på motoren sånn for å se om den lekker olje og litt slikt div mener jeg. så vis du har byttet til en merkbart anderledes motor så vil du kunne få feil på EU kontrollen.

men det er veldig ann på kontroløren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...