Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg til en Caravelle?

Anbefalte innlegg

Da var anlegget i boks, kassa er ferdig bygd og elementene er på plass :new_woot: Mangler bare å koble opp alt sammen nå, og det har vi tenkt til å gjøre i morgen :thumbup:

Noen som har peiling på alle instillingene som var på monoblokka ? Noen forslag eller hint, på instillinger ? Var sjukt mange av dem serru :p

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville stilt LPF (Low Pass Filter) på maks 60 hz, da spiller subben bare "sub-bass", da er det vanskeligere å lokalisere subben (høre hvor det kommer fra), går da i ett med resten av anlegget. Still gain passe høyt, ikke så høyt at alt vibrerer hele tia men så høyt at du kan kjenne at det "trøkker" litt på basstromma. Hvis du har Subsonic Filter (den fjerner de frekvensene som du vil filtrere bort), sett på mellom 15 og 20 hz - lavere frekvenser enn det hører du ikke, så det er ikke vits i å belaste subben for det. Har du flere innstillinger? "Bass boost", "Low boost", e.l. kan du skru av (0 db).

Lenke til kommentar

Jeg ville stilt LPF (Low Pass Filter) på maks 60 hz, da spiller subben bare "sub-bass", da er det vanskeligere å lokalisere subben (høre hvor det kommer fra), går da i ett med resten av anlegget. Still gain passe høyt, ikke så høyt at alt vibrerer hele tia men så høyt at du kan kjenne at det "trøkker" litt på basstromma. Hvis du har Subsonic Filter (den fjerner de frekvensene som du vil filtrere bort), sett på mellom 15 og 20 hz - lavere frekvenser enn det hører du ikke, så det er ikke vits i å belaste subben for det. Har du flere innstillinger? "Bass boost", "Low boost", e.l. kan du skru av (0 db).

Okei, da prøver vi det :) Funker ikke Bass boost? Har det på i bilen min ettersom jeg har stilt ned bassen på cd-spilleren veldig mye. kan vi ta på bass boost etter at vi har spilt anlegget en god del? (spilt det varmt) Skal vi stille noe på Phase?

Lenke til kommentar

Okei, da prøver vi det :) Funker ikke Bass boost? Har det på i bilen min ettersom jeg har stilt ned bassen på cd-spilleren veldig mye. kan vi ta på bass boost etter at vi har spilt anlegget en god del? (spilt det varmt) Skal vi stille noe på Phase?

Joda, bass boost funker, men det er best å ikke bruke den for å

få best mulig lydbilde. Den "booster" bassen rundt f.eks. 50 hz,

da er det bedre å bruke gain som styrer volumet på alle frekvensene.

Phase can du la stå på 0. Er litt usikker på dette, har med plassering å gjøre.

Husk at når du bare stiller "bass nivået" på CD-spilleren, så gjelder det ALLE høytalere...

Lenke til kommentar

Vi har tydlighvis fått feil Y-ledd, har fått 2x 2hann - 1hunn =( Da må vi kjøpe nye y-ledd som koster 500 kr for et par . . . . Hvordan skal vi egentlig koble opp med yledd? Skal vi sette 1 i rød og 1 i hvit også bare ta 2x rød RCA inn i den ene og 2x hvit RCA i den andre?

Lenke til kommentar

Vi har tydlighvis fått feil Y-ledd, har fått 2x 2hann - 1hunn =( Da må vi kjøpe nye y-ledd som koster 500 kr for et par . . . . Hvordan skal vi egentlig koble opp med yledd? Skal vi sette 1 i rød og 1 i hvit også bare ta 2x rød RCA inn i den ene og 2x hvit RCA i den andre?

500,-?? Jeg ga vel "bare" 179,- kr stykket for mine...

Men du skal ikke koble de sånn som du beskriver,

hvit er venstre og rød er høyre i stereoen din.

Når du gjør en hvit til to, så er begge de to

hvite - og da er begge venstre signaler og

skal inn i hvite plugger på forsterkeren

(ikke bry deg om fargene på Y-leddene).

Lenke til kommentar

500,-?? Jeg ga vel "bare" 179,- kr stykket for mine...

Men du skal ikke koble de sånn som du beskriver,

hvit er venstre og rød er høyre i stereoen din.

Når du gjør en hvit til to, så er begge de to

hvite - og da er begge venstre signaler og

skal inn i hvite plugger på forsterkeren

(ikke bry deg om fargene på Y-leddene).

koster 249 kr stk på bilextra som er det eneste vi har her i Holmestrand. Kan kjøre til Tønsberg og kjøpe disse: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Forsterkere/Y-adapter-RCA-2-4-Han-Hun/

Vi får nesten prøve oss frem, var helt ny til bilstero for 1 år siden, dette blir min tredje bil :) Men den mest avanserte også da . . . Skal vi følge fargene på den jeg linka til?

Lenke til kommentar

De du linker til er feil, du skal ha disse: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Forsterkere/Y-adapter-RCA-2-4-Hun-Han/

Og da skal de 4 hannpluggene inn i forsterkeren.

Oh, takk skal du ha :) vi har alltid trudd at y-ledda skal inn i Cd-spilleren vi, ikke forsterkeren. Så da har vi jo riktig y-ledd, men vi har 2x 1hunn og 2hann. Vi skjønner ikke helt hvordan de skal kobles, men det finner vi sikkert ut (håper jeg :innocent: )

Der redda dere oss for et par hundrelapper :)

Lenke til kommentar

Det er fult mulig vi tar oss en tur når det stopper opp :p Problemmet er at y-leddene er så korte at vi må ha forsterkerene oppå hverandre. Skal vi koble det første y-leddet inn i begge hvite og det andre inn i begge rød?

Lenke til kommentar

Holder til i Holmestrand, Vestfold.

Idag har vi kobla forresten, brukte 4 timer på å få alt på plass. Fikk subben og 2 stk 6x9 høytalere til å funke, men vi viste ikke at vi kom til å trenge 4stk y-ledd. Får bare 2 kanaler til å funke på 6x9 forsterkeren, trenger 1stk RCA kabel til for å få den andre kanalen til å funke, trur jeg !?

Vi er veldig fornøyd med trøkket på bassen da, trur det ene trommehinna mi har gått føyken. Vi har satt gain ganske høyt også har vi den remote power tingen på 50% :) Takk til Cossie for å sette sammen, men blir vanskelig å koble opp 2 stk y-ledd til. er det noen annen mulighet?

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...