Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg til en Caravelle?

Anbefalte innlegg

Hei. Lurte egentlig på om noen kunne hjulpet med anlegg til en eldre caravelle som skal brukes som russebil. Lurer på om vi skal kjøpe 2x Cerwin Vega CLS-12/15 og feste dem til bakdørene eller om vi skal kjøpe vanlige bilhøytalere?

Hva syns dere? Vi er ute etter høy og kraftig lyd, med mye bass. Hadde et vanlig bilbatteri greid å drive høytalere som cerwin vega? Hvis dere kunne kommet med noen forslag til anlegg ellers hadde det vært kjempefint! Vi håper på å holde oss til 6-8 tusen for høytalerene, vi veit dette er ganske lite, men det er tross alt bare 2 måneder :) Er et par cerwin vega høytalere til salgs på finn til 5k, hvilke type forsterker må vi ha til et sånt par høytalere?

MvH og ønske om svar fra: Bjarte og resten av russebil gjengen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk nok engang cossiemk1 :) Virker veldig lovende, men blir det ikke litt lite med 2 par 6x9 høytalere når det er snakk om 4 basser ? Hvor kan man kjøpe kasser til dem, eller er det mulig å sette alle bassene inn i en stor kasse som vi kanskje kan lage selv?

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Det er jo ikke lange turen ^^ Vi holder på å vurdere nå, spørsmålet er jo hvor mye en forsterker til 2x Cerwin Vega CLS-15 kommer til å koste. Noen som kan anbefale en?

Vi tenker også på om vi skal bestille 2stk av de dynabel bassene for da synker jo prisen litt, men er ergelig å hoppe over et sånt tilbud :p har du en ide rundt prisen for materialer for å bygge kasser`?

Lenke til kommentar

Det er flere av medlemmene på bilen som er keene på å kjøpe anlegget du anbefalte. Er bare noen som er usikre pga at det blir en relativt stor invistering i bilen. Hadde du hatt muligheten til å linke et anlegg som kanskje ikke har samme kvalitet som dynabel (kanskje litt lavere pris)?

Hvis vi kjøper dette anlegget, har du forslag til kasser til bassene? Jeg mener er det mulig å bygge alle 4 inn i en stor kasse, sette 2 og 2 sammen eller er det best å ha dem 1 og 1? Hvor stort volum må kassene ha? Og sist, men ikke minst, skal kassene være helt tette eller skal de ha "lufehull" ?

MvH: Bjarte and the gang :p

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Anbefalt lukket kassevolum til bruk i bil fra 35 til 100liter, og av erfaring så kan jeg anbefale 50 liter lukket pr.stk. Man kan godt lage en stor kasse til den, men deler den da innvendig slik at hvert element får hvert sitt kammer.

Det er ikke lett å finne noe billigere enn de subene, men kanskje dere kan finne en sånn forsterker brukt ;)

Lenke til kommentar

Trur vi har bestemt oss for å kjøpe den pakka du linka. Mangler bare ledninger med eller? Hvor kan vi få kjøpt alt vi trenger?

Hvilke type materialer må vi ha for kassene? Funker det med sponplater?

Sponplater funker, men da bør det helst være tykt tror jeg.

Jeg har en hjemmelaga kasse i spon, 20mm tykk. Men husk at

du ikke burde skru ut og inn for mye i spon, helst bare en gang... ;)

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar

Jeg vil foreslår at dere tar kontakt med elutstyr.no, og forklarer hva dere skal ha og spør om dere kanskje kan få en fin pris ink alt ac kabler dere måtte trenge, også kan jo dere reklamere for dem på bilen deres ;)

Dynabel.no har samme utstyret, men har ikke subene på lager nå. Men det kan jo være greit å høre med dem også. Evt sende meg en pm så kan jeg sette dere i kontakt med noen.

Lenke til kommentar

Jeg vil foreslår at dere tar kontakt med elutstyr.no, og forklarer hva dere skal ha og spør om dere kanskje kan få en fin pris ink alt ac kabler dere måtte trenge, også kan jo dere reklamere for dem på bilen deres ;)

Dynabel.no har samme utstyret, men har ikke subene på lager nå. Men det kan jo være greit å høre med dem også. Evt sende meg en pm så kan jeg sette dere i kontakt med noen.

Okei, jeg trur jeg sender en mail eller lignende til elutstyr.no og hører om de har mulighet for å gi oss et tilbud :) (kanskje til og med snike med 2 kasser :p )

Vi snakket litt om byggningen av kassen istad, vi kom frem til å prøve å bygge en helt firkantent rektangulær kasse dobbel. Og en som hadde en liten kant, som vi kunne sette over :)

Tenkte da noe lignende denne underst: http://www.elutstyr.no/product_info.php?products_id=2935&from=kelkoo

Og en slik en over, sånn at det så litt tøft ut: http://www.norgeskjop.no/images/AutoHIFI/Basic_BB2122.jpg

Noen som veit om hvor vi kan finne mål til forskjellige kasser? Det skal jo være en lukket kasse, betyr det at vi må få den helt luftett? Elementene skal vende utover :p ?

Igjen tusen takk for hjelpen :) Svært takknemlig.

Lenke til kommentar

Du må nesten regne ut kassemål selv, bredde x høyde x dybde = volum

Feks: 100cm x 35cm x 30cm = 105 liter, og med en skillevegg inni da, så havner dere på ca 50 liter pr element. Elementene mnteres med magneten inn ;)

Okei. Men jeg tenkte kanskje det var noen som hadde tegna opp mål før? hadde vært litt enklere for oss hvis noen satt med et ark eller lignende hvor alle målene på kassene sto. Problemmet er at vi må ha dem over hverandre, vil dette skape noen problemer for lyd etc? Det skal jo være en lukket kasse, betyr det at vi må få den helt luftett, eller vil det bare si at vi ikke skal ha noe rør ut?

I tillegg lurer jeg på om et vanlig batteri vil greie å drive alt dette? Også hvordan skal vi kunne koble anlegget? Jeg trur jeg skjønner hvordan man skal koble alt til forsterkerene, men der stopper det. Min CD spiller har bare 1 inngang fra bass/forsterker, kommer vi til å trenge en ny en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...