Gå til innhold

hvordan me told og eget firma

mikeee26

Anbefalte innlegg

skal starte en nettbutikk, men er ved at bli lidt svimmel, av alle de regler som følger.

scenarie 1000 kr

Skal inføre vare fra EU land [ Belgia ] og det er elektronik vare, vet at tollen ligger på 25 % på inføring og frakt, da ligger vi på 1250 kr, skal nevnes at varerne er kjøbt uten moms fra belgia.

fik at vite fra tollen at der er miljøgebyr med ellektrovare som inføres.

Undersøgte det og vet at gebyret ligger på 0.30 % av samlet beløpp, da kommer vi på 1250+0,30 % =1250,3 kr

Jeg ska så selge varen til privat i norge, da må jeg vel ligge 25 % i moms på da kommer vi på 1562,88 kr

Problemet mit er, hvad kan jeg trekke fra i skat ? Er er det toll ,selv om jeg har kjøbt uten moms fra Belgia

Fik at høre det kanske var i toll, men kun 20 %.håber der er nogle der giv et svar får et er svert at fastsettepriser på en nettbutikk, før jeg får sryr på alt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satsen du nevner på 25% er moms og ikke toll. Dette er to vidt forskjellige ting. Driver du butikk hvor du har et momsregnskap vil du kunne få refundert inngående moms (du trekker ikke fra i skatt [som også er noe helt annet]). For momsregnsakp må du ha en viss omsetning. Det er ikke toll på elektronikk.

Husk også at ved salg til private må du innkalkulere utgifter knyttet til reklamasjonsretten (2 til 5 år) i salgsprisen din. Dette sammen med øvrige utgifter du har som strøm, husleie etc.

Lenke til kommentar

tak for svar PerB

Men det vil sige at når jeg kjøber vare fra eu uten moms, så der kan jeg ikke refunderet noget moms fra.

tolden ligger 25 % moms på, det er så fradragsberettet ? Siden det stadig må være inkøbsvare, siden den ikke er i min butikk ennu.

Nu har jeg ikke ramt 50.000 kr merket i omsetning ennu, må jeg da selge varen uten moms ?

Endret av mikeee26
Lenke til kommentar

Du betaler moms ved importen. Og moms er ikke det samme som "told". Mange varer er tollpliktige. Tollen er også momsbelagt ved videresalg.

Og nei. du kan ikke selge varen uten moms.

Hei per ved godt det er moms jeg betaler ved importen, men spørsmålet er om det er fradragsberettet godt nok kun 20 %

Siden jeg ikke selger varen uten moms, og da jeg ikke har ramt 50.000 kr ennu må det vel gå som fortjeneste?

Endret av mikeee26
Lenke til kommentar

Hei per ved godt det er moms jeg betaler ved importen, men spørsmålet er om det er fradragsberettet godt nok kun 20 %

Siden jeg ikke selger varen uten moms, og da jeg ikke har ramt 50.000 kr ennu må det vel gå som fortjeneste?

Du får ikke fradragsrett på mva før du har passert 50.000 i omsetning. Du kan (, om du ikke vil tape penger) selvsagt legge på utsalgsprisen tilsvarende de 25% du må betale i import-mva, men du kan ikke annonsere med at denne prisen er inkludert 25% mva. For privatpersoner som handler fra deg har dette ingen betydning, men om du vil selge disse varene til bedrifter (som forventer å kunne trekke fra mva) er dette en midlertidig (altså inntil du har passert 50.000,- og blitt registrert) konkurranseulempe.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Når man importerer en vare fra utlandet, hvorfor må man betale moms på det når man skal kreve moms når man selger varen videre?

Slik jeg ser det så blir det jo dobbel moms for forbrukeren?

Hvor mye skatt blir det på fortjenesten ved en slik butikk, ca like mye som vanlig inntekt fra en arbeidsplass?

Sitter og leker litt selv med tanken på å starte en nettbutikk på "hobby-basis". Altså veldig lav inntekt, mest sannsynlig under 120.000kr i året.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Når man importerer en vare fra utlandet, hvorfor må man betale moms på det når man skal kreve moms når man selger varen videre?

Slik jeg ser det så blir det jo dobbel moms for forbrukeren?

Om du er mva-registrert, så får du fradrag i mva-regnskapet for den momsen du betaler ved importen, og er du ikke registrert skal du heller ikke kreve noen ekstra mva ved videresalg.

Hvor mye skatt blir det på fortjenesten ved en slik butikk, ca like mye som vanlig inntekt fra en arbeidsplass?

Ja, omtrent. trygdeavgiftsatsen er litt høyere; 11% kontra 7,8% for lønn. Inntektsskatt og evt. toppskatt er lik.

Lenke til kommentar

ok, da så. Ja det hørtes mer fornuftig ut. Høres veldig bra ut med tanke på skatten. Var redd for at den var høyere.

Må man være registrert som en bedrift for å drive en nettbutikk?

Og hvordan er det evt mtp regnskap, er det forskjell på hva som kreves av en privatperson / bedrift?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...