Gå til innhold

Bordlampe til besvær

McDuck_

Anbefalte innlegg

I mangel av noe annet å gjøre berørte jeg lyspæren til bordlampen et øyeblikk og oppdaget at den var svært varm. Uten å tenke noe særlig over de potensielle konsekvensene forsøkte jeg å dryppe en vanndråpe på den for å se hva som skjedde. Til min overraskelse knuste pæren slik at en bit av den ble kastet gjennom rommet.

Er det noe galt med bordlampen?

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får vel kjøpe en ny lyspære, men faren er stor for at jeg skal finne på å gjøre det samme i et eller annet kjedsommelig øyeblikk i fremtiden.

Grunnen til at det smalt er vel ganske åpenbar, men at den skulle være så varm var relativt sjokkerende.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden vil du gjenta eksperimentet ditt?

Pang sier pære, det blir mørkt og du må kjøpe ny pære, høres ikke ut som om det er veldig lurt å gjøre dette hele tiden.

Det er bare økonomien som setter grensene for hva jeg kan gjøre. Jeg har tre lamper i rommet, så det ble ikke spesielt mørkt heller.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden vil du gjenta eksperimentet ditt?

Pang sier pære, det blir mørkt og du må kjøpe ny pære, høres ikke ut som om det er veldig lurt å gjøre dette hele tiden.

Det kan jo være litt underholdende da...litt.

Lenke til kommentar

At noe kan sprekke og bli ødelagt når man kjøler det hurtig ned er vel noe alle vet.

Det sier seg selv, men det krever selvsagt en viss temperaturforandring. Som du ikke har forstått så er det dèt som er det relevante, ikke at den sprakk. Du lurer deg selv dersom du tror a priori kjennskap til temperaturen på en lyspære er allmenn kunnskap.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Er vel egentlig ikke rart at den blir varm, om det var en glødelampe. 95% av energien utspinner seg faktisk i varme, og dermed er det bare 5% som går til selve belysningen. Nyere lyspærer (f.eks. led) utnytter energien til belysning mer effektivt, og er dermed ikke så varme. Trenger dermed ikke så høy effekt (watt) på slike pærer.

Lenke til kommentar

Klart pæra skal være varm. Varmen fra en glødende tråd av wolfram vil spre seg. En typisk glødepære vil ha en temperatur mellom 1700-3000 grader celcius på tråden. Denne varmen vil spre seg til glasset på pæra og varme det opp. Dog vil ikke glasset bli i nærheten så varmt, men 200-300 grader er ikke unormalt.

Det er også derfor man ikke burde ha løse bordlamper over senga f.eks. Skulle den falle ned i senga (når den er på) mens ingen er til stede er brann et faktum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...