Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

50% Skatt på Lønn, Har levert Skattekort, Rettigheter?

TheRealL

Anbefalte innlegg

Hei,

På lønnen for Februar så har jeg blitt trekket 50% skatt, enda jeg har levert skattekort og jeg ble trukket riktig for forrige lønn (Lønna etter Januar).

Jeg leverte Skattekortet i slutten av Januar, det var gått litt over fristen og det ble jeg informert om så det var greit. Ble alikevel positivt overrasket når de ikke hadde trukket 50% av Januar lønna, men 14% sånn som de skulle.

Derimot nå for Februar lønna så har jeg blitt trukket 50% av lønna, imotsettning til 14% som jeg skulle ha blitt trekt. Dette gjør jo at mine faste utgifter går rett vest. Har ting og tang jeg må betale, og når jeg da blir trekt 50% skatt imotsettning til 14% så går jo det hardt utover lønna.

Har jeg noen som helst rettigheter? Kan jeg få tilbakebetalt det som ble betalt for mye i skatt (36%)? Eller må jeg vente helt til JUNI neste år for og få det betalt ut?

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Januar er vel normalt sett regnet med i det forrige skatteåret, så der ble du nok trukket etter det forrige skattekortet.

De har sikkert ikke klart å få ordnet med skattekortet ditt, siden du leverte det litt for seint.

Det ekstra du ble trukket får du nok igjen allerede i mars-lønningen.

Edit: leif

Endret av Kurtis
Lenke til kommentar

Januar er ikke en del av foregående skatteår, men for lønning i januar kan man, dersom man ikke har fått nytt skattekort, trekke etter fjorårets.

Siden januar og februar er en trekktermin mens mars og april er en annen vil man normalt ikke kunne få utbetalt for mye trukket skatt i mars - disse pengene blir overført Skatteetaten i månedsskiftet februar/mars (senest 15. mars).

Lenke til kommentar

Januar er ikke en del av foregående skatteår, men for lønning i januar kan man, dersom man ikke har fått nytt skattekort, trekke etter fjorårets.

Siden januar og februar er en trekktermin mens mars og april er en annen vil man normalt ikke kunne få utbetalt for mye trukket skatt i mars - disse pengene blir overført Skatteetaten i månedsskiftet februar/mars (senest 15. mars).

Sjefen sa han skulle sjekke det opp, får svar på Mandag.

Men hvis pengene er overført til skatte etaten allerede, DA må jeg vel vente til Juni 2011 for og få dem ut?

Lenke til kommentar

Spørs på hvor kreative regnskapsførerne på lønnsavdelingen gidder å være. De terminvise innbetalingene spesifiserer nemlig ikke hvor mye skatt det er trukket for hver enkelt lønnstaker - bare hvor mye som skal innbetales til den enkelte skattekommune.

Men som hovedregel ville jeg nok ha belaget meg på å vente, ja.

Lenke til kommentar

Som et alternativ kan du bestille deg et nytt skattekort (frikort) som arbeidsgiver kan trekke fra over en lønning eller to. Da vil du i hvertfall slippe og vente ett år med å få tilbake på skatten, hvis det blir alternativet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...