larsmk Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Skal nå ta kopi av 10gb med familiebilder som skal legges i bankboks. Bildene har naturlig nok stor personlig verdi og vil derfor finne den beste måten å lagre dem på over lang tid. Hva velger jeg, lagre dem på minnepinne eller plate? Med hvilket av alternativene er sjansen minst for at noe skal skje med dem? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 kan dette være noe? http://www.cranberry.com/products.php Lenke til kommentar
___ Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Skal nå ta kopi av 10gb med familiebilder som skal legges i bankboks. Bildene har naturlig nok stor personlig verdi og vil derfor finne den beste måten å lagre dem på over lang tid. Hva velger jeg, lagre dem på minnepinne eller plate? Med hvilket av alternativene er sjansen minst for at noe skal skje med dem? Jeg mener å ha hørt at Blu-Ray plater er mer robuste enn hva CD'er og DVD'er noensinne har vært, så det kan jo være et alternativ. Du bør ta to-tre identiske kopier. Hvis Blu-Ray ikke er noe alternativ, ville jeg lagret dataene på harddisker. Werner Lenke til kommentar
larsmk Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 Svenni212000: Det skal jeg sjekke nærmere ut, takker for forslaget! wernie: Blu-Ray blir det nok ikke, da jeg ikke har annet enn DVD-brenner. Vil det være sikrere å lagre filene på en ekstern harddisk i forhold til på minnepinne? Lenke til kommentar
___ Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 wernie: Blu-Ray blir det nok ikke, da jeg ikke har annet enn DVD-brenner. Vil det være sikrere å lagre filene på en ekstern harddisk i forhold til på minnepinne? Harddisker er jo gammel og velprøvd teknologi, mens minnetypen på minnepinner er relativt ny. Det er jo ikke veldig mange år siden at bransjen ble tatt på senga da det viste seg at CD'er ikke varer evig likevel. Men for all del, en minnepinne holder nok data i 3-4 år uten problemer. Men jeg tror det er lurt at man med 3-4 års mellomrom kopierer dataene over på et nytt medium. W Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå