Gå til innhold

Spørsmål angående salg av bilder

Anbefalte innlegg

Heisann!

Håper noen av dere litt mer etablerte kan hjelpe meg litt nå...

Jeg vil først og fremst presisere at jeg er klar over mine bilders kvalitet ikke er der oppe, men i det siste har jeg fått endel forespørsler angående salg av mine bilder. Det er ikke bare folk jeg kjenner, også venners venner.

Jeg er litt i tvil om hvordan den beste fremgangsmåten er nå i begynnerfasen. Jeg har ikke har printemuligheter for de størrelsene det er snakk om. Hvordan gjør folk det?

Selger dere filene, isåfall, hva kan man si er fornuftig pris for filer med bilder jeg vet skal holde bra kvalitet på iallefall opp til 100cm i lengste retning?

Tenkte at det jo er en mulighet å bruke et firma jeg selv har brukt ved en anledning og som har meget høy kompetanse på utskrifter (i Sverige vel og merke, ProFormat.se) Men er litt usikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det de ønsker å bruke bildene til?

Hvis de vil ha de på veggen, så bør du være dem som printer de ut og rammer de inn på en fin måte. Legg på en hundrings eller to i forhold til det du betaler.

Skal du selge filer, så tror jeg du bør prise deg litt dyrt. Og ha en klokke-ren kontrakt.

Lenke til kommentar

Takk for svar Tomsi!

Ja det er til å ha på vegg.

Den første personen (veninne) som ønsket det ga jeg beskjed at hun kunne få største oppløsning Jpg med lovnad om ikke spre den videre for 200 kroner fila. Det var ingen problem pga hun vil ikke at andre skal ha de bildene på sin vegg. Hun skal visstnok ha 4-6 bilder.

Den andre personen ,som jeg ikke kjenner, vil ha et stort bilde på lerret og jeg er usikker på fremgangsmåte. Og om jeg evt burde forandre taktikk

I tillegg vet jeg noen flere personer som har ymtet frempå, og da tenker jeg det er greit å vite sånn høvelig hva jeg skal bruke som fremtidig fremgangsmåte...

Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå at du skriver ut et par bilder i de teknikkene du kan tenke deg å selge de. Det ser ut som du har funnet en leverandør, så da burde gå gå lett.

Så bruker du de prisene du må betale med et fornufitg påslag og selger de ferdige. Litt mer administrasjon, men du beholder kontrollen på filene. Tror det er viktig i disse dager.

Lenke til kommentar

Værsåsnill og ikke bruk japanfoto o.l ihvertfall når du printer. Da kan du like så greit selge bilde filene ^^

I en ideell verden burde man seff bare bruke spesialbutikker som tar 1000 kroner for en enkel 50x70-utskrift med tilsvarende høy kvalitet.

I den virkelige verden dog så steiler folk nå man presenterer slike priser for noe de selv ser koster en hundrelapp eller to hos 'billigforstørrelsebutikkene'. Så i mange tilfeller er alternativet rett og slett ikke å selge bildene i det hele tatt.

En (ikke nødvendigvis god) løsning kan da være å selge filene til folk og så får de selv bestille fra den billigløsningen de foretrekker. Da slipper man også å være den som får all kjeften hvis kvaliteten ikke holder mål :)

PS: På canvas (som er det eneste jeg har sendt bort på et par år - alt opp til A2 får jeg kjørt via en kamerat (og inntil A3+ gjør jeg selv) er faktisk japanphoto ganske bra. Testet 3 canvasleverandører for et halvt års tid siden og selv om japanphoto var desidert billigst (kostet vel under halvparten av den dyreste leverandøren) så var de ikke den dårligste - og da sendte jeg identiske filer til de 3 ulike leverandørene jeg testet ut.

Selvfølgelig bør man tilstrebe best mulig kvalitet, men hvis smertegrensen hos kjøper er f.eks. 2500,- så gidder jeg ikke å ta bryet med å bestille/klargjøre en canvasprint hvis kostnaden for meg er 2000,- slik at den som faktisk gjør printejobben sannsynligvis tjener langt mer enn meg.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Proformat.se printet iallefall ut dette

post-179066-1268511433,4612_thumb.jpg

for meg i 100x50cm meget godt utført, og om jeg bruker den utførelsen til dette vil nok de ligge lengst fram i køen av diverse nettfirma som gjør slike jobber. Jeg VET at disse går nøye inn for saken, og det kommer ferdig på 18mm kilramme (eller 35mm om man vil) for opptil 150kr i frakt og med bra priser..

Ikke for å reklamere for dem, men de imponerte meg iallefall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...