Phoenix8 Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) Istedet for å kjøpe en helt ny maskin, har jeg bestemt meg for å tyne det lille jeg har igjen av maskinen før jeg gidder å kjøpe en helt ny maskin. Har følgende specs: Q6600 GTX 260 8 Gb ram XFX 780i Så det jeg lurte på er, jeg spiller akkurat nå Battlefield: Bad Company 2 og det er ganske bra fps men jeg merker allikevel at jeg trenger litt bedre. Er det da mulig å overklokke hva det enn måte være for å få opp FPS et par hakk? Endret 12. mars 2010 av Phoenix8 Lenke til kommentar
Phoenix8 Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 hva bør jeg overklokke? cpu eller skjermkort eller begge deler? Lenke til kommentar
MR2_Magne Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 q6600 skal vel overklokkes til 3.6 ganske lett? grafikk kortet har vel også endel å gå på regner jeg med. Men husk først å ta en skikkelig støvsuger jobb inni pcen da. Fjerning av støv og kaniner i kjøleribber er et must... Gammel pc... mange kaniner... Lenke til kommentar
Phoenix8 Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 haha ok takk for det :!: får begynne å støvsuge litt da men angående temperaturer, er det noen maksgrense for cpu og gpu? cpu ligger på 30C nå Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Det varierer fra cpu til cpu og gpu til gpu. Et kjapt google-søk eller en visitt på produsentens hjemmeside gir deg svaret på dette. Er idle-temp på CPU 30*C kan du slappe helt av - det er veldig bra uansett. OBS! Støvsuging er ikke helt anbefalt, men om du gjør det så: -Skru selvsagt av all strøm osv! -Hold igjen/stikk noe inn i viftene når du støvsuger, slik at viftene ikke spinner rundt pga. luftsuget! -Ikke dunk borti sarte elektroniske deler! -Noe jeg har glemt? Lenke til kommentar
Phoenix8 Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 -Ikke dunk borti sarte elektroniske deler! Dette har jeg lært av erfaring Lenke til kommentar
Phoenix8 Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 men kunne trengt litt hjelp her, er nokså grønn på området, men hva har rammen å si for cpu klokk? altså jeg har ram brikke som viser på cpu-z pc6400(400MHz) hva har dette å si? kan jeg kun klokke med 400 MHz? Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Skru ned rammens hastighet litt, til 300mhz elns i bios(heter QSB/FSB i mitt bios). Kjør så på med f.eks 10 eller 20 i multiplier, noe som er lett å gange med. Etter det, kjør på med fsb. Øk med 10-20 hver gang. Når du får blåskjerm, skru opp vcore et par hakk.. og følg med på temperaturer. Når du er nådd ditt mål på f.eks. 3,5ghz. Ta en prime95 test i noen timer og sjekk maxtempen. Maxtemp liker ikke jeg over 65 grader, personlig. Tåler vel oppimot 80-90 før den blir totalt ødelagt. Idletemp har lite å si, så lenge 100% load temp er akseptabel. Max 65-70c vil jeg anbefale. Kos deg. Lenke til kommentar
Phoenix8 Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 men bør minne frekvensen og cpu fsb være 1-1? altså feks jeg minker minne frekvensen først for å overklokke, men når jeg er ferdig å over klokke så øker jeg dem? kanskj høyere enn det det var eller til det samme nivået som cpu fsb er? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 sett minnet ned når du klokker cpuen og så øker du minnet når du har fått cpuen stabil...så du er sikker på at minnet ikke stopper deg:) Lenke til kommentar
Phoenix8 Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 hei, jeg stresser felt med å få det til å funke, setter minnet ned til 400 MHz som er det laveste, må jeg øke timings og? det er 5-5-5-15 nå. Strevde noe jævlig isted å prøve å fikse det men klarte å komme til windows loade skjermen også fryste det. Prøver på 1200 MHz som blir 2.7GHz. Prøvde å øke VID eller core voltage til 1.4V men det stod som current 1.35V men funket fortsatt ikke. Er redd for å øke dette noe mer men hvor mye er maks liksom? bør jeg øke volten mer eller kan det være noe annet som er gale? Bruker G0 stepping noe som skulle visst være bedre enn B3 men funker enda ikke Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 780i er ubrukelig Du må vel opp med NB-spenninga, tenker jeg. Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Vi fiksa det.. han hadde en merkelig minnebug, som gjorde at om minnet ble mer enn 80mhz (120mhz) underklokka nekta det å kjøre.. syke greier.. Han endte på 3ghz, der stoppa kjølinga han helt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå