Gå til innhold

no disk is found

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter nesten 12 måneder uten problemer med XP, så mistet jeg to disker. Følgende feilmelding: General Protection Fault.

Koblet ut en disk og omvendt, sjekket ide-kabler; ingenting hjalp. Stilte tilbake Bios (som ikke fant harddiskene).

Får nå melding om : No Disk is found. (Men jeg ser dem :D )

Hadde i forkant lastet ned nye Nvidia drivere og oppdatering av XP.

Har litt problemer med strømkabelen inn i maskinen, må rikke litt på den for å få strøm, eller kanskje det er BIOS batteriet som må skiftes?

Har lest alle (nesten) posteringene om harddiskfeil, prøvd noe, men siden BIOS ikke finner harddiskene står jeg fast. Noen forslag.

frawo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ultimate verktøy for å sjekke en disk finner du for nedlasting hos diskprodusenten. Men hvis ikke BIOS finner disken så er den vel død.

At du har problem med strømkabelen høres litt suspekt ut, hvis det står og "gnistrer" litt i kontakten så er det farlig for elektronikken. Da er det nærliggende å tro at det er det som er årsaken.

Lenke til kommentar

Du burde vel lett høre om diskene får strøm, når de starter opp lager de jo som relgel litt gvinende lyd. Ta av kabinettdøren og lytt.

Jeg tror neppe to disker har tatt "kvelden" samtidig. Kan du ikke prøve noen andre strømplugger, ev. prøve CD-spiller etc. i de strømpluggene som er problematiske? Husk det finnes strømfordelere å få kjøpt.

Jeg ville rådet deg til å koble vekk alt mulig av CD-spillere, harddisker og lignende fra hovedkortet. Deretter prøver du med en harddisk. Ta også å prøv en ny IDE kabel. Husk at master skal sitte i enden av 80-leders IDE kabler (ATA 66 og nyere). PÅ IDE kabel til CD spiller, så brukes gammeldags 40-leders, men det skader selvsagt ikke å bruke 80-leders. Du kan ha fått en brekk eller dårlig kontakt i IDE kabelen. Hvis mulig, prøv (lån) en annen.

Lenke til kommentar
Hei.

Etter nesten 12 måneder uten problemer med XP, så mistet jeg to disker. Følgende feilmelding: General Protection Fault.

Koblet ut en disk og omvendt, sjekket ide-kabler; ingenting hjalp. Stilte tilbake Bios (som ikke fant harddiskene).

Får nå melding om : No Disk is found. (Men jeg ser dem :D )

Hadde i forkant lastet ned nye Nvidia drivere og oppdatering av XP.

Har litt problemer med strømkabelen inn i maskinen, må rikke litt på den for å få strøm, eller kanskje det er BIOS batteriet som må skiftes?

Har lest alle (nesten) posteringene om harddiskfeil, prøvd noe, men siden BIOS ikke finner harddiskene står jeg fast. Noen forslag.

frawo

var litt rart at du mistet begge diskene.

jeg hadde litt pro med diskene,med da jeg bytte ide-kabel ble det bra.

da jeg hadde bare 250 watts tower,måtte jeg koble ut den ene disken får

og få nok strøm.

er enig med hårek,kan være strømforsyningen som ikke er helt inntakt.

hvis du kan prøve disken/diskene dine på an annen pc,får du vite om di fungerer eller ikke

Lenke til kommentar
Du burde vel lett høre om diskene får strøm, når de starter opp lager de jo som relgel litt gvinende lyd. Ta av kabinettdøren og lytt.

Jeg tror neppe to disker har tatt "kvelden" samtidig. Kan du ikke prøve noen andre strømplugger, ev. prøve CD-spiller etc. i de strømpluggene som er problematiske? Husk det finnes strømfordelere å få kjøpt.

Jeg ville rådet deg til å koble vekk alt mulig av CD-spillere, harddisker og lignende fra hovedkortet. Deretter prøver du med en harddisk. Ta også å prøv en ny IDE kabel. Husk at master skal sitte i enden av 80-leders IDE kabler (ATA 66 og nyere). PÅ IDE kabel til CD spiller, så brukes gammeldags 40-leders, men det skader selvsagt ikke å bruke 80-leders. Du kan ha fått en brekk eller dårlig kontakt i IDE kabelen. Hvis mulig, prøv (lån) en annen.

Hei. Tok pinseferie med grillmat og rødvin. Bedre enn å knote med PCer.

Begge harddiskene starter opp. IDE kablene er OK, alt har virket i et års tid. Etter å rotet litt rundt i BIOS, så finner den begge harddiskene under oppstarten, men ikke senere (eget dosprogram som søker etter IDE driver).

Har prøvd oppstartdisken til Win89, går via DOS, men kommer ikke inn på C eller den andre disken (floppy, dvd og brenner går greit). FDISK finner partisjonen og det er mulig å slette den, men det hadde vært artig å få det til på annen måte. Dessuten er disk 2 fortsatt borte.

(disk 1 med XP: 20 IMB master med DVD-spiller som slave, disk 2: 80 Maxtor koblet på ekstra IDE kort helt alene)

Skiftet BIOS batteri, uten at det hjalp.

Strømforsyningen er OK, 340. Skal prøve HD1 på en annen maskin.

Lenke til kommentar
Har prøvd oppstartdisken til Win89, går via DOS, men kommer ikke inn på C ....

Kanskje du har NTFS på C:? Det er jo en velkjent grunn til at man ikke kommer inn med DOS.

Jepp, det har jeg (velkjent for alle andre :roll: ).Er det noen andre programmer som slipper meg inn via floppy?

Forøvrig er disken prøvd på en annen maskin, kommer ikke inn på den der heller. Den har vel tatt kvelden (selv om den blir funnet i BIOS?). Ja, ja, får vel kjøpe en ny en....noen forslag?

Lenke til kommentar

Merkelig nok naboen inn og trengte hjelp til PC. Han trodde at et virus hadde kræsjet alt, men det viste seg at han hadde samme problem som meg (og mange andre ser jeg i forumet): harddisken hadde tatt kvelden (antagelig).

Han hevdet hardnakket at dette skjedde idet han åpnet et vedlegg i e-posten. Finnes det viruser som kan gjøre harddisker ubrukelige?

Har kjøpt Maxtor 40 (7200) ATA 133 for kr 800,- på Elkjøp. Men ser at det finnes 80GB som er billigere på nettbutikker, ...lurt meg selv igjen?

Takk for hjelpen.... :yes:

Frawo

Lenke til kommentar

Hei

Installerte XP Pro på nytt. Den fant harddisken, surret og gikk en drøy halv time. Nå fungerer alt..

Jeg ser at siste oppdatering av Nvidia er borte, jeg har en mistanke om at det var den som lagde krøll.

Noen som kan bekrefte det?

Iallefall så er alt på plass (brenner back-up av alt...).

Leverte forøvrig tilbake Maxtor'n til Elkjøp, bestilte ny fra en nettbutikk.

Frawo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...