sigvald68 Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) Jeg jobber med et litt merkelig nettsted hvor teksten skal måtte merkes for å leses. For å få til dette har jeg brukt (CSS3 pseudo-element) ::selection. Tanken var at jeg bruker 0pacity (0) for å gjøre teksten helt usynlig når den ikke er merket, og ::selection opacity 1.0 for å gjøre den synlig når det er merket. Så langt har jeg ikke fått ::selection og opacity til å fungere sammen. Noen som vet hva jeg kan gjøre? (Jeg kan selvfølgelig løse det delvis ved å ikke bruke opacity, men samme farge som bakgrunnsfargen, men da kan ikke teksten legge seg over bider og fortsatt være usynlig.) Fra css filen: .oneColLiqCtrHdr #container #header2 p #highlight { opacity: 0.0; font-family: Georgia, "Times New Roman", Times, serif; color: #FFF; font-size: 0.8em; font-weight: normal; font-variant: normal; line-height: 25px; font-style: normal; text-align: justify; cursor: text; } .oneColLiqCtrHdr #container #header2 p #highlight::selection { opacity: 1.0; color: #000; font-size: 0.8em; font-weight: normal; font-variant: normal; line-height: 25px; font-style: normal; text-align: justify; cursor: text; } Endret 12. mars 2010 av sigvald68 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Merk at Internet Explorer, som har den største markedsandelen av nettlesere, ikke støtter ::selction. Og i Gecko (som bl.a FireFox er bygget på) må man bruke moz-prefikset siden støtten er eksperimental: en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_layout_engines_(Cascading_Style_Sheets) Ellers så trenger du ikke deklarere alt på nytt for selection, kun det som endrer seg, f.eks opacity og color: .oneColLiqCtrHdr #container #header2 p #highlight::selection { opacity: 1.0; color: #000; } En alternativ løsning kan være :focus som betyr at brukeren må klikke inni f.eks div-taggen med teksten for at den skal bli synlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå