WaRFaiR Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) Heisann! Jeg vurderer å bygge på med vannkjøling på en av mine PC. Har ikke noe spesielt erfaring med dette fra tidligere, annet enn ferdig sett og lukkede løsninger. (TT BigWater og Siberian Tiger). Ønsker ikke noe glorete greier med masse farger og tull, først og fremst god og stille kjøling. Pris er ikke så viktig, men har satt en soft-limit på 4000. Riggen er slik i dag: Kabinett: Corsair Obsidian 800D CPU: Intel i7 920, socket 1366. HK: Gigabyte GA-X58-UD5 RAM: 12GB (6x2) Corsair Dominator DDR3 GFX: ATI Radeon 5870 Har funnet et knippe komponenter som virker greit, kom gjerne med kommentarer. CPU-blokk: Swiftech Apogee XT (socket 1156/1366) GPU-blokk: aquagratiX (ATI Radeon HD 5850/5870 - RV870) Chipset/Mosfet-blokker: EK-FB KIT GA X58 - Acetal Trippel-rad: Alphacool NexXxos Extreme III (rev. 2) Men så stopper det... - Hva trenger jeg av slanger og nipler? - Forslag til pumpe og vanntank? - Anbefalinger av vifter og viftekontroller? - Er det stort poeng med vannkjøling av chipset/mosfet? På forhånd, takk for innspill Endret 12. mars 2010 av WaRFaiR Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 La meg foreslå dette oppsettet: https://www.aquatuning.de/shopping_cart.php/showkey/efac0ab5d964f78e26468d84edabe432 Her har du - Den beste CPU-blokka til i7 - En god og billig 3x120 radiator - GPU-blokk av høy kvalitet - Pumpe med kombinert tank, for bedre ytelse og enklere montering - 3 stillegående Nexus-vifter. De er ikke optimale på radiator, men gjør jobben. - En 4 kanals viftekontroller - 1/2 slanger (i tillegg kommer nipler med samme dimensjon) Dette er et klasseoppsett som ikke koster skjorta. Eventuelt kan du gå for en bedre radiator, selv om det per def. ikke er nødvendig Vannkjøling på HK er ikke et must, om du ikke skal klokke mye. Lenke til kommentar
WaRFaiR Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 La meg foreslå dette oppsettet: https://www.aquatuning.de/shopping_cart.php/showkey/efac0ab5d964f78e26468d84edabe432 Her har du - Den beste CPU-blokka til i7 - En god og billig 3x120 radiator - GPU-blokk av høy kvalitet - Pumpe med kombinert tank, for bedre ytelse og enklere montering - 3 stillegående Nexus-vifter. De er ikke optimale på radiator, men gjør jobben. - En 4 kanals viftekontroller - 1/2 slanger (i tillegg kommer nipler med samme dimensjon) Dette er et klasseoppsett som ikke koster skjorta. Eventuelt kan du gå for en bedre radiator, selv om det per def. ikke er nødvendig Vannkjøling på HK er ikke et must, om du ikke skal klokke mye. Dette ser bra ut Jeg ser du valgte 5770 GPU-blokk, jeg har 5870, men fant samme blokk for riktig kort. Hvilken type og størrelse nipler bør jeg bruke? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Får bare beklage det. Går litt i surr noen ganger 1/2 er det som ser penest ut etter min mening. 3/8 er litt mindre, og kan være pent det også. 3/8 er dessuten mye lettere å trekke opp i kabinett. Det blir en smakssak Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hvis du vil være på den sikre siden kan du kjøpe 7/16" slanger og bruke de på 1/2" fittings. Det anses vel som noe av det sikreste. Det passer derimot ikke på kompressnipler. Har selv 1/2" på slangene mine og det ser heftigst ut etter min mening. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Hvis du vil være på den sikre siden kan du kjøpe 7/16" slanger og bruke de på 1/2" fittings. Det anses vel som noe av det sikreste. Det passer derimot ikke på kompressnipler. Har selv 1/2" på slangene mine og det ser heftigst ut etter min mening. Hvordan kan det være nødvendig og bruke 7/16 slanger. Kretsen blir ikke raskere enn det smaleste punktet. Tipper at cpu-blokka di eller gpu blokka har mindere gjennomstrømnings vei en det du har i slangene, så det er det vel egentlig ganske unødvendig å ha så store slanger...Er jo ganske grei fysikk Lenke til kommentar
hokuspokus111 Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Hva skal du frem til? Jeg sa ikke noe av det du sa i innlegget ditt, har ikke satt det er best med 1/2" når det gjelder ytelse, kun utseende. Du lurer på hvorfor det kan være nødvendig med 7/16" slanger? Jo, slangene sitter mye bedre over niplene = mer sikkerhet. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Hva skal du frem til? Jeg sa ikke noe av det du sa i innlegget ditt, har ikke satt det er best med 1/2" når det gjelder ytelse, kun utseende. Du lurer på hvorfor det kan være nødvendig med 7/16" slanger? Jo, slangene sitter mye bedre over niplene = mer sikkerhet. Skal ikke frem til noe som helst. Beklager hvis jeg var for skarp mot deg, men jeg viste ikke at du var så hårsår Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Hvordan kan det være nødvendig og bruke 7/16 slanger. Ikke nødvendig, men sikrere. Man trenger ikke være like nøye med klemmer/strips, selv om det er anbefalt å bruke det uansett. 7/16 vs. 1/2 har nada å si for flow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå