Gå til innhold

Feste krydder til cashewnøtter

Anbefalte innlegg

Har latt meg inspirere av Sørlandschips' nye cashewnøtter med krydder, og har kjøpt meg en pose usaltede cashewnøtter. Spørsmålet er bare: hvordan får jeg festet krydderet til cashewnøttene? Steke med olje er kanskje en mulighet, men da blir det vel ikke like sunt.

Noen idé om hvordan dette kan la seg gjøre på en sunn måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Javel.

Du kan jo f.eks se på forholdet mellom omega-6 og omega-3-syrer i de fleste vegetabilske oljer. Det burde være nok til å avbevise at de fleste oljene er sunne.

Det gjeld olivenolje også. Men, olivenolje har visstnok ein del positive effekter i forhold til andre oljer.

Lenke til kommentar

Sørlandschips sine store cashewnøtter med havsalt og pepper overgår det meste av snacks. Helt nydelig! De er heller ikke druknet i olje, som mye annen slags nøtter som selges.

Angående olje, så gjelder den gode gamle regelen; alt med måte. Og mengden olje man får i seg med en pose Sørlandchips cashewnøtter er godt innenfor "med måte".

Foreslår Vita Hjertego' når det gjelder olje. Da får du litt av hvert, og så lenge du ikke drukner nøttene i oljen så trenger du overhodet ikke bekymre deg. Dryss over ditt favorittkrydder og nøttene kan faktisk fremdeles anses som et halveis sunt mellommåltid.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Det er for så vidt sant. Jeg har aldri rukket å lese meg opp på hva som gjør olivenolje så spesiell.

Nå har ikke jeg så alt for mye greie på oljer og fettsyrer generelt men jeg kan prøve å forklare. Arrester meg gjerne dersom jeg feilinformerer :)

Olivenolje er muligens sunnere en flere andre oljer, det skal være sagt, men det betyr nok ikke at det bare er bra. F.eks. den flasken extra-virgin olivenolje jeg har her hjemme ineholder 15% mettede fettsyrer. Som du helt sikkert vet er det de mettede fettsyrene som ikke er bra.

Grunnen til at olivenolje og flere andre vegetabilske oljer er å annbefale er at de produserer i hovedsak høy-tetthets lipoproteiner. Smør og mye annet fast fett produserer mye lav-tetthets lipoproteiner som ikke er bra. Når jeg sier fast fett så mener jeg ikke alt fast fett. Du kan få flerumettede fettsyrer i fast form også, dersom de er på trans form.

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Jeg har på ingen måte tatt standpunkt til hele opplegget med mettet fett. Jeg har dog STØRRE grunn til å tro at det ikke er så farlig som de fleste skal ha det til grunnet dårlig forskning på området.

Nå må du ikke glemme at smør og animalsk fett produserer MER HDL enn LDL, og det faktum at det er en subgruppering av LDL igjen.

Jeg så kjapt gjennom et par vitenskapelige artikler, og får inntrykk av at det er fenoler som gjør olivenoljen så gunstig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...