StHans Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Hei! Har et strøm problem i huset mitt, når jeg skrur på noe så enkelt som et lys eller kobler multimetret mitt på i sikringsskapet så virker det som at strømmen på en måte blir slått ut i noen millisekunder. Hører jeg på musikk og skrur på et lys så stopper musikken i 0,5 sek kanskje, veldig kort iallefall. Tror dette også har skylden for at kjøleskapet, fryseren, vaskemaskin og en pcskjerm har blitt ødelagt iløpet av 1 år. Når jeg kobler på multimeteret så måler jeg 231V, prøvd å skru av lys mens det er koblet til men den merker ikke at strømmen blir borte på en måte, siden det er så kort. det som er det rare er at lyset blinker ikke da, men merker det på forsterkeren. Moren min sier at hun også har hørt at vaskemaskinen får en type klikkelyd når hun skrur lyset på. Vi har også vært plaget med at spotlightsene i gangen ofte går, men tror det da er flere grunner ettersom at de er koblet rett på 230V uten dimmer og at de ikke får en "softstart" når vi skrur de på. og itillegg får mye vibrasjon fra ytterdør. Jeg er nyutdannet elektriker selv men verken jeg eller noen i bedriften har hørt om dette før (selv ikke sjefen som har vært elektriker i 30 år). Noen som har en anelse om hva dette kan være? Har forresten ikke jording i kontaktene heller (bortsett fra våtrom) siden dette er et såpass gammelt hus at hovedsikringen til og med er på mørkeloftet. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 vet ikke noen av kollegaene din hva det kan være? jeg er ikke utdannet elektriker men har jobbet endel med måling og kalibrering og i den sammenheng hatt problemer med noen enheter som trekker litt mye power får kalibrerte enheter til gå "of center" og spenningsfølsome ting til å blinke ut og inn, f.eks. miste bildet på tven ikke lyden, forsterker som blinker av, lys som dimmer fort ned og så tilbake til vanlig. merket dette problemet med en nabo som hadde kraftig trefase sag vær gang den ble slått på blinka det i vårt hus. nå bor jeg i en gammel leilighet, når oljeovnen min slår seg på eller av så blinker lyset som er tilkoblet samme krets. du vil nok aldri klare å måle slike spikes med vanlig multimeter du må vanligvis ha litt mer spesifikke måleapparater, du får jo tak i noen som kun overvåker slike spenningsfall. Lenke til kommentar
StHans Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 vet ikke noen av kollegaene din hva det kan være? jeg er ikke utdannet elektriker men har jobbet endel med måling og kalibrering og i den sammenheng hatt problemer med noen enheter som trekker litt mye power får kalibrerte enheter til gå "of center" og spenningsfølsome ting til å blinke ut og inn, f.eks. miste bildet på tven ikke lyden, forsterker som blinker av, lys som dimmer fort ned og så tilbake til vanlig. merket dette problemet med en nabo som hadde kraftig trefase sag vær gang den ble slått på blinka det i vårt hus. nå bor jeg i en gammel leilighet, når oljeovnen min slår seg på eller av så blinker lyset som er tilkoblet samme krets. du vil nok aldri klare å måle slike spikes med vanlig multimeter du må vanligvis ha litt mer spesifikke måleapparater, du får jo tak i noen som kun overvåker slike spenningsfall. De har da kommet med forslag men ingen gode.. det som er at enheten trenger ikke trekke mye watt, 10W er nok. det som forundrer meg. itillegg er trafoen rett at med huset vårt. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 De har da kommet med forslag men ingen gode.. det som er at enheten trenger ikke trekke mye watt, 10W er nok. det som forundrer meg. itillegg er trafoen rett at med huset vårt. poenget her er at alt som går på samme krets kan påvirke ditt elektriske anlegg men skal forstyrrelsen komme utenfra huset så må den vanligvis være veldig kraftig eller strømnettet dårlig dimmensjonert iforhold til bruk. ta mitt tidligere eksempel med varmeovnen, når den går så kan man merke på taklyset(60W) hvis man slår av og på leselys(25W) men vis den står av merkes ingenting. det elektriske er fra ca 1980 for å få spikes som gir utslag så trenger det ikke være en kraftig kilde men hvis ikke du har det så må du ha strekt yttelsen til kretsen det gjelder, eller generelt strømnettet i huset så det har små marginer igjen å gå på. det er noe som stort sett er merkbart i litt eldre hus/leiligheter som ble oppført før vi ble så avhengig og vant til at alt skal gå på strøm. ikke bare varmtvannstank, komfyr, frys og kjøleskap siden du er elektrikker hvorfor prøver du ikke bare å bytte ut kabelen i den kretsen du har problemer med? mulig det hjelper. Lenke til kommentar
StHans Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) Takk for infoen Begynner å skjønne nå at jeg skulle fulgt litt bedre med i teoritimene på skolen å ikke bare vist dyktighet på det praktiske.. sikkert strømnettet her i huset som er elendig. for det er ikke en spesiell kurs jeg har problem med, kan flytte forsterkeren rundt i huset å fortsatt få samme "feil". når jeg skrur av lyset som er koblet til kurs 1 så merker jeg det på forsterkeren som er koblet til kurs 6. men har bestemt meg for å kjøpe en offline ups for å løse problemet. Endret 12. mars 2010 av ShaddowX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå