LucarioX Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) Fant en gammel, ubrukt XP-disk i kjelleren, noe som minnte meg på at jeg egentlig savner XP litt. Kun brukt Vista og Win7 de siste årene privat. Er det mulig å dualboote XP og Win7 på en maskin der jeg allerede har Win7? Hørt at jeg da må reinstallere Win7 først også, noe jeg har lite lyst til. Takker for alle svar Endret 14. mars 2010 av LucarioX Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Blir litt problematisk å installere XP etter Windows 7 på samme pc ja. Kan du ikke heller bare bruke XP Mode? Har du Pro/Ultimate kan du laste det ned herfra: http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx Har du Home Premium eller lavere, kan du bruke denne metoden: http://samfunn.myhken.com/?p=974 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 Takk for svar mykhen! Virtuelt er dessverre uaktuelt, har allerede prøvd det og det fungerte dessverre dårlig til mine bruksområder. Er det helt nytteløst med XP og Win7 på samme maskin? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Sier ikke at det er nyttesløst, men du kan ikke installere det eldste operativsystemet først, da får du trøbbel med oppstart av W7. Så uten noe 3.parts programvare, så må du først installere XP på en partisjon/harddisk, så installere W7 på en annen partisjon/disk, så endre bootloaderen til W7 til å gi deg en valgmulighet til å starte enten det ene eller det andre. Men det finnes jo bootloader programvare der ute, har ikke testet dette noe særlig, men de skryter jo av at du kan ha en hel masse OS på samme pc. Så MÅ du ha begge deler, bør du finne en bootloader som lar deg gjøre akkurat det. Kanskje det koster litt, men det vet jeg ikke så mye om. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 Hmm, tror du denne metoden fungerer med Windows 7 også? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Burde jo funke med W7 også, men kan jo ikke love noe... Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 Tenkte jeg skulle prøve dette nå, men installasjonsprogrammet til XP finner ikke harddisken min. Kan det være fordi XP-disken er fra 2001 og mangler nødvendige drivere til en nyere maskin? Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 Funket dårlig dette. Må visst ha SATA driverne til Intel PM965 i .inf format slik at jeg kan slipstreame driverne inn i XP-installasjonen. Problemet er jo at jeg ikke finner disse driverne i .INF format Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 14. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2010 Da var dualboot mellom Windows XP og Windows 7 i boks. Hva jeg trenger nå er Service Packs og drivere. Noen som vet hvor jeg kan laste ned SP1, SP2 og SP3? Funket ikke å laste dem ned fra Microsoft.com mens jeg bruker Windows 7 Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Litt i seneste laget men.. Personlig synes jeg det ryddigste er å ikke la Windows ta seg av dualbooting. Man står da fritt til å installere og reinstallere systemer i hvilken rekefølge man ønsker, og alle systemene er helt uavhengige av hverandre. Fremgangsmåten er som følger: Sett opp de system partisjonene man trenger. (Trenger man flere senere så er ikke det noe problem) For hvert system som skal installeres Bruk en partisjonsbehandler (f. eks. Acronis) og sett partisjonen til det systemet som skal installeres til synlig & aktive, og alle andre system partisjoner til skult & innaktiv. Når maskinen booter er det kun den synlige & aktive partisjonen som vises, og den kommer opp som stasjon C: (uansett om det er partisjon 1, eller 2, eller 3 eller..). Så er det bare å boote fra CD/DVD og installere på vanligvis. Så er det tilbake i partisjonsbehandleren og vise og aktivere neste systempartisjon, og å installere neste system. Og, så må man ha en boot loader/manager. Finnes mange av disse. Det bootloaderne gjør er rett og slett å sette den partisjonen som skal bootes til synlig & aktiv, og de andre system partisjonenen til skult (noe man også kan gjøre manuelt med en partisjons behandler). Jeg liker OSL2000 ( http://www.osloader.com ). Den installerer seg i boot sektoren på harddisken, og trenger ingen egen diskpartiskjon (noe noen bootloadere trenger). Den er helt enkel uten noe fiksfaks. Det jeg liker aller aller best er at OSLO2000 kan settes i skult modus. Maskinen starter da direkte i valgt standard systemet, uten at det vises noen meny som står og venter i så så mange sekunder. De gangene man ønsker å få opp menyen holder man nede en tast på tastaturet når maskinen starter. Et problem med OSL2000 og andre bootloadere som installeres i boot sektoren er, egentlig ikke et problem med bootloaderne, men at Windows f** ta meg ikke greier la bootsectoren være i fred. Når windows installeres (både xp, vista, og seven) så overskrivers bootsektoren slik at bootloaderen forsvinner. (Hvorfor i hulest kan ikke windows holde innenfor den partisjonen den for tildelt uten å måtte rote rundt på hele disken. ) Så da må bootloaderen reistalleres, eller bootsektoren hentes tilbake fra backup (hvis man gjør som meg og tar backup) Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 14. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2010 Takk for godt innspill, skal ta det til etteretning neste gang Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Glemte en ting.. XP SP3 (trenger ikke SP1 og SP2) http://download.microsoft.com/download/d/3/0/d30e32d8-418a-469d-b600-f32ce3edf42d/WindowsXP-KB936929-SP3-x86-ENU.exe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå