Gå til innhold

Håper på hjelp, så jeg kan ha en fin helg hvertfall.

Anbefalte innlegg

Har jeg motsagt meg selv? Fordi jeg trekker ikke tilbake det jeg sa om at man er en falsk kristen om man ikke tror på bibelens ord. Det er mange som har det for seg at de kan tolke bibelen. De tolker bibelen etter slik de vil at den skal være. Dermed opphever de Guds ord til fordel for sine egne meninger.

For meg er det veldig enkelt. Jeg tror på hvert eneste ord som står i bibelen, jeg tar bibelen helt bokstavelig.

Jeg er det man kan kalle en fundamentalistisk kristen

Du følger alle biblens lover og regler? Håper jeg ikke kjenner deg, og håper jeg aldri er i nærheten av deg!

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg er det veldig enkelt. Jeg tror på hvert eneste ord som står i bibelen, jeg tar bibelen helt bokstavelig.

Hva kaller du denne påstanden da med bibelske vendinger:

Det er ikke noe problem for meg å tro på Jesus. Jeg vet godt hva jeg snakker om.

Jeg har ikke sagt at vitenskapen tar feil når de snakker om Big Bang, fordi jeg vet ærlig talt ikke hvordan Jorden og universet ble til. Men det er totalt uinteressant for meg, fordi jeg vet at det var Gud som skapte universet. Jeg bryr meg ikke om hvordan Gud gjorde det, men det kan godt tenkes at Gud skapte Big Bang.

Fordi det er nettopp der vitenskapen stopper opp. Det er sikkert ikke noe problem for vitenskapen å bevise både det ene og det andre, om hvorfor ting er som de er, men problemet med vitenskapen er at det fins en grense for hva man kan finne ut. Fordi da Gud skapte verden, skapte ham den med vitenskap. Det var Gud som oppfant vitenskapen.

Derfor kan man ikke bruke vitenskap om man skal finne ut hvem som startet Big Bang.

Det er totalt imot all vitenskapelig fornuft at Big Bang bare skjedde!! Det er ikke slik at ting oppstår av seg selv!

Hvor tar du dette fra?

Jeg har lest de fleste sidene i bibelen og jeg kan ikke se at noe av dette er nevnt. Du har flyttet grensen for hva bibelen kan forklare helt tilbake til før "the Big Bang". Her vet du selv at vitenskapen ikke har mulighet til å komme med noe annet en svake hypoteser og det passer deg perfekt.

Med andre ord. Du lyver for deg selv og andre når du påstår følgende: "Jeg tror på hvert eneste ord som står i bibelen, jeg tar bibelen helt bokstavelig.

Jeg er det man kan kalle en fundamentalistisk kristen" sitat slutt.

Pass munnen din!

Du har helt rett i at Big Bang ikke er nevnt i bibelen. Det er derfor jeg ikke påstår det heller. Det er også derfor jeg tilfeldighvis nevner at jeg ikke vet hvordan Gud skapte verden på. Kanskje gjennom Big Bang, kanskje ikke. Hvem vet? Ikke jeg.

Derfor skjønner jeg ærlig talt ikke hva du mener med at jeg lyver for meg selv og andre

Lenke til kommentar

Har jeg motsagt meg selv? Fordi jeg trekker ikke tilbake det jeg sa om at man er en falsk kristen om man ikke tror på bibelens ord. Det er mange som har det for seg at de kan tolke bibelen. De tolker bibelen etter slik de vil at den skal være. Dermed opphever de Guds ord til fordel for sine egne meninger.

Du følger alle biblens lover og regler? Håper jeg ikke kjenner deg, og håper jeg aldri er i nærheten av deg!

Neida, ta det helt med ro. Loven ble opphevet av Jesus så jeg er ingen lovens mann. Jeg lever etter nåde.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Tar du bibelen bokstavelig eller innser du nå at det kan være rom for tolkninger ( for å si det mildt )?

Hva sier du til påstandene til Father George Coyne:

http://www.youtube.com/watch?v=po0ZMfkSNxc

Jeg tar bibelen helt bokstavelig, men det står ikke nevnt noen plass hvordan Gud skapte verden. Verken darwin, evolusjonsteorien eller Big Bang er nevnt i bibelen, derfor kan jeg ikke påstå noen ting om dette. Jeg er åpen for at disse teoriene kan være sanne, men hvilken forskjell gjør egentlig det. Gud har ikke sagt hvordan han gjorde det, så om folk velger å tolke at Gud skapte verden gjennom evolusjonsteorien, så er jo det helt greit så lenge det ikke strider imot Guds ord

Lenke til kommentar

Eh...

"11 Da sa Gud: «Jorden skal la grønne vekster gro fram, planter som setter frø, og trær som bærer alle slags frukt med frø i, på jorden!» Og det ble slik. 12 Jorden bar fram grønne vekster, planter som setter frø, og trær som bærer frukt med frø i, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. "

Dette hendte ikke. Planter ble ikke spontant skapt, planter med blomster/frukt kom til rundt 140 millioner år siden, 3 460 000 år etter at jorden ble skapt.

"19 Og det ble kveld, og det ble morgen, fjerde dag.

20 Gud sa: «I vannet skal det myldre av liv, og fugler skal fly over jorden, under himmelhvelvingen.» 21 Og Gud skapte de store sjødyrene og alt liv som det yrer og kryr av i vannet, hvert etter sitt slag, og alle dyr som har vinger til å fly med, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. 22 Han velsignet dem og sa: «Dere skal være fruktbare og formere dere og fylle vannet i havet, og fuglene skal formere seg på jorden!» 23 Og det ble kveld, og det ble morgen, femte dag.

24 Gud sa: «Jorden skal la alle slags levende skapninger gå fram, fe, kryp og ville dyr, hvert etter sitt slag.» Og det ble slik. 25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt."

Fugler kom ikke før fisk eller "ville dyr". Fugler ER ville dyr. Flaggermuser er forøvrig pattedyr med vinger som muligens kom fram rundt 60 millioner år siden.

Jeg gidder ikke fortsette, du ser hvor dette går. En bokstavelig tolkning av Bibelen og moderne vitenskap kan umulig gå hånd i hånd. Om du ønsker å bruke dette som metaforer, værsågod, men det er en helt annen debatt.

Lenke til kommentar

Eh...

"11 Da sa Gud: «Jorden skal la grønne vekster gro fram, planter som setter frø, og trær som bærer alle slags frukt med frø i, på jorden!» Og det ble slik. 12 Jorden bar fram grønne vekster, planter som setter frø, og trær som bærer frukt med frø i, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. "

Dette hendte ikke. Planter ble ikke spontant skapt, planter med blomster/frukt kom til rundt 140 millioner år siden, 3 460 000 år etter at jorden ble skapt.

"19 Og det ble kveld, og det ble morgen, fjerde dag.

20 Gud sa: «I vannet skal det myldre av liv, og fugler skal fly over jorden, under himmelhvelvingen.» 21 Og Gud skapte de store sjødyrene og alt liv som det yrer og kryr av i vannet, hvert etter sitt slag, og alle dyr som har vinger til å fly med, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. 22 Han velsignet dem og sa: «Dere skal være fruktbare og formere dere og fylle vannet i havet, og fuglene skal formere seg på jorden!» 23 Og det ble kveld, og det ble morgen, femte dag.

24 Gud sa: «Jorden skal la alle slags levende skapninger gå fram, fe, kryp og ville dyr, hvert etter sitt slag.» Og det ble slik. 25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt."

Fugler kom ikke før fisk eller "ville dyr". Fugler ER ville dyr. Flaggermuser er forøvrig pattedyr med vinger som muligens kom fram rundt 60 millioner år siden.

Jeg gidder ikke fortsette, du ser hvor dette går. En bokstavelig tolkning av Bibelen og moderne vitenskap kan umulig gå hånd i hånd. Om du ønsker å bruke dette som metaforer, værsågod, men det er en helt annen debatt.

Det står i bibelen at èn dag kan være 1000 år hos Gud, så det kan muligens forklare tidsproblemet. Når det gjelder hvilke dyr som ble skapt, først så er jeg i likhet med deg tvilende. Jeg tror ikke fult ut på noen av de vitenskapelige teoriene, men jeg kan akseptere at deler av dem kan være riktige

Lenke til kommentar

Ifølge gud er vi alle guds barn

Neida. Kun de som har tro på Jesus kan kalles Guds barn.

Og forresten; det er ikke Gud som brenner folk i Helvete, det er satan som har skapt helvete. Så følger du Satan, vil du komme til å bo der Satan bor.

Hvor har du dette fra?

Her må jeg ta selvkritikk, fordi det stemmer ikke at Satan skapte helvete, men det var Gud som i praksis gjorde det. Men på en måte så var det Satan som var ansvarlig for at helvete ble skapt. Så Satan var dermed en direkte årsak til at helvete ble skapt. Det var det jeg egentlig mente, så jeg tar derfor selvkritikk for måten jeg formulerte meg på.

Men poenget mitt er fortsatt det samme; Følger du Satan vil du ende opp hos Satan.

Lenke til kommentar

Eh.. kan du utdype litt om hvordan Djevelen har ansvar for skapelsen av helvete?

Og hvordan er egentlig dere kristnes syn på skapelsen av Djevelen/Satan? Var det Gud som skapte ham? Det er jo litt.. rart, i og med at Gud + skaperverk er perfekt og godt og alt dette her. Men samtidig er det vel Gud som har skapt alt, er det ikke? Og hva slags skapning er egentlig Satan? En slags gud? Nei.. Gud er jo den eneste guden. Så hva er Satan da?

Lenke til kommentar

Vær så snill og bruk saksen litt når dere quoter, så ikke vi ender opp med milelange poster som er 99% sitat og så et en-linjes svar på slutten. Normalt er det unødvendig å poste mer enn en eller kanskje to generasjoner tilbake, og det er lov å skjære vekk unødige avsnitt i sitatet så lenge man ikke(!) endrer innleggets mening. Bruker dere quotefunksjonen får man i alle fall en link tilbake til det opprnnelige innlegget dersom man vil lese forhistorien.

Geir :)

Lenke til kommentar

Eh.. kan du utdype litt om hvordan Djevelen har ansvar for skapelsen av helvete?

Og hvordan er egentlig dere kristnes syn på skapelsen av Djevelen/Satan? Var det Gud som skapte ham? Det er jo litt.. rart, i og med at Gud + skaperverk er perfekt og godt og alt dette her. Men samtidig er det vel Gud som har skapt alt, er det ikke? Og hva slags skapning er egentlig Satan? En slags gud? Nei.. Gud er jo den eneste guden. Så hva er Satan da?

For å svare på det siste først; Mitt syn på Satan er som bibelen beskriver ham. Det var Gud som skapte ham, derfor er det mange som påstår at Gud og skaperverket ikke er perfekt.

Men hør; Gud skaper ingen levende sjel uten en fri vilje.

Satan var èn av Guds engler som forådte ham. Det brøt ut krig mellom Gud og alle de hellige, med Satan og de englene som fulgte ham. Gud vant overlegent, og kunne derimot ikke han noe samfunn med ham.

På grunn av Satans handlinger så ble ham, og alle hans etterfølgere dømt til evig pine i Helvete.

Slik er det også med oss mennesker, fordi det skal bli en ny krig mellom det gode og det onde, derfor prøver Satan alt han kan for å ta kontroll over mennesker som ikke har tatt imot Jesus. Og tillogmed oss prøver han seg på hele tiden.

Han tror kanskje at han skal klare å vinne, hvis han får mange nok med seg.

Satan er ingen Gud, han er en demon, som en gang var en av Guds engler.

Men hvorfor skapte han Satan slik at han kunne bli ond og føre mange mennesker i avgrunnen?

Svaret får du ved å tenke deg litt om..

Se for deg at du kan enten bestemme, at dine barn skal elske deg, eller du kan la dine barn selv velge om de skal elske deg. Hvilken kjærlighet betyr mest, ut av, den som er programert til å elske deg, eller den som elsker deg av egen vilje?

Lenke til kommentar

Men hvorfor skapte han Satan slik at han kunne bli ond og føre mange mennesker i avgrunnen?

Se for deg at du kan enten bestemme, at dine barn skal elske deg, eller du kan la dine barn selv velge om de skal elske deg. Hvilken kjærlighet betyr mest, ut av, den som er programert til å elske deg, eller den som elsker deg av egen vilje?

Det blir jo helt omvendt... For å komme til himlen må gud elske deg, og det gjør han kun om du tilber og tror på han. Jeg kan ikke tvinge mine barn til å elske meg, men jeg elsker dem av hele mitt hjerte uansett hva de måtte finne på... Hadde gud elsket alle ubetinget hadde vi sluppet inn i himlen uansett, mot vår vilje, rett og slett fordi gud vet hvor godt det er der kontra helvete. Konklusjon; Gud hater de som ikke tilber og tror på han så høyt at han gjerne ser de brenne i helvete.. Er dette en gud som er god?

Lenke til kommentar

For å svare på det siste først; Mitt syn på Satan er som bibelen beskriver ham. Det var Gud som skapte ham, derfor er det mange som påstår at Gud og skaperverket ikke er perfekt.

Men hør; Gud skaper ingen levende sjel uten en fri vilje.

Satan var èn av Guds engler som forådte ham. Det brøt ut krig mellom Gud og alle de hellige, med Satan og de englene som fulgte ham. Gud vant overlegent, og kunne derimot ikke han noe samfunn med ham.

På grunn av Satans handlinger så ble ham, og alle hans etterfølgere dømt til evig pine i Helvete.

Slik er det også med oss mennesker, fordi det skal bli en ny krig mellom det gode og det onde, derfor prøver Satan alt han kan for å ta kontroll over mennesker som ikke har tatt imot Jesus. Og tillogmed oss prøver han seg på hele tiden.

Han tror kanskje at han skal klare å vinne, hvis han får mange nok med seg.

Fri vilje ville betydd at Jesus ikke kunne visst om Judas ville forråde ham, ville det ikke?

Men Jesus visste det allikevel, enten fordi fri vilje ikke finnes, eller fordi bibelen ikke er helt i tråd med sine egne utsagn, og fordi bibelen er piss.

Lenke til kommentar

[quote name='McHalvorsen' date='13. mars 2010 - 12:45' timestamp='1268480748'

Det blir jo helt omvendt... For å komme til himlen må gud elske deg, og det gjør han kun om du tilber og tror på han. Jeg kan ikke tvinge mine barn til å elske meg, men jeg elsker dem av hele mitt hjerte uansett hva de måtte finne på... Hadde gud elsket alle ubetinget hadde vi sluppet inn i himlen uansett, mot vår vilje, rett og slett fordi gud vet hvor godt det er der kontra helvete. Konklusjon; Gud hater de som ikke tilber og tror på han så høyt at han gjerne ser de brenne i helvete.. Er dette en gud som er god?

Det er ikke slik at Gud må elske deg for at du skal komme til himmelen, fordi det gjør han uansett liksom du elsker dine barn. Men Gud er slik at han hater all synd, fordi Gud er det motsatte av synd. I åndeverdenen betyr det at disse er kontraster som ikke kan forenes. Derfor handler det ikke om at Gud ikke vil ha noe med synderen å gjøre, men rettere sagt fordi han ikke kan. Defor fant han en løsning ved å sende Jesus for å straffen vår, slik at vi kan ta imot nåden å bo ilag med ham.

Du synes kanskje det er fornuftig at Gud tar folk inn i himmelen mot deres egen vilje, men husk at menneskene er dømt til helvete pga. det Adam, Eva og det vi gjør av synd idag. Og siden Gud er en rettferdig Gud, så kan han ikke bare late som om ingenting har skjedd.

Så nå har du sjangsen; du kan ta imot nåden Gud har gitt deg, eller ta konsekvensene av syndefallet.

Og husk at det står overalt i bibelen at Gud hater synden, men elsker alle syndere:)

Lenke til kommentar

Fri vilje ville betydd at Jesus ikke kunne visst om Judas ville forråde ham, ville det ikke?

Men Jesus visste det allikevel, enten fordi fri vilje ikke finnes, eller fordi bibelen ikke er helt i tråd med sine egne utsagn, og fordi bibelen er piss.

Det står i Predikerens (forkynneren) 3:15 "15 Hvad der er, det var allerede før, og hvad der skal bli, det har også vært før; Gud søker frem igjen det forgangne"

Det betyr at Jesus viste på forhånd at han skulle bli forrådt av Judas.

Hvis du har lest fortellingen, så vet du at Jesus sa faktisk på forhånd til disiplene at èn av disse skal foråde meg.

Det betyr ikke at du ikke har fri vilje, det betyr bare at Gud vet hva du kommer til å velge.

Men siden du ikke vet hva Gud vet om deg, så velger du selv hva du kommer til å velge

Endret av tmsaa
Lenke til kommentar

Det betyr at Jesus viste på forhånd at han skulle bli forrådt av Judas.

Hvis du har lest fortellingen, så vet du at Jesus sa faktisk på forhånd til disiplene at èn av disse skal foråde meg.

Det betyr ikke at du ikke har fri vilje, det betyr bare at Gud vet hva du kommer til å velge.

Men siden du ikke vet hva Gud vet om deg, så velger du selv hva du kommer til å velge

- Edens hage (Gud må ha VISST at Eva spiste frukte, og likevel latet som om han ikke visste det... smart)

- Syndefloden (Gud angrer på å ha skapt verden)

- Utvandringen fra Egypt

- Stammekrigene som Gud hjalp Moses med (og innimellom feilet i å hjelpe Moses med)

- Englene kommer for å hjelpe Jesus for å hindre at han blir drept, men gir blanke F. i Jesus når han henger på korset, hvor han presterer å si "Far, hvorfor har du forlatt meg?" som tyder på at Jesus != Gud ved siden av også å vise at Jesus ikke vet en dritt om hva Gud tenker.

Lenke til kommentar

- Edens hage (Gud må ha VISST at Eva spiste frukte, og likevel latet som om han ikke visste det... smart)

- Syndefloden (Gud angrer på å ha skapt verden)

- Utvandringen fra Egypt

- Stammekrigene som Gud hjalp Moses med (og innimellom feilet i å hjelpe Moses med)

- Englene kommer for å hjelpe Jesus for å hindre at han blir drept, men gir blanke F. i Jesus når han henger på korset, hvor han presterer å si "Far, hvorfor har du forlatt meg?" som tyder på at Jesus != Gud ved siden av også å vise at Jesus ikke vet en dritt om hva Gud tenker.

Litt av poenget med at Jesus hang på korset var jo at han skulle dø, så hvorfor skulle Gud hjelpe ham?

Gud forlot faktisk Jesus når han hang på korset, fordi Gud overga Jesus til Satan. Selv om at han spurte hvorfor han forlot ham, så var det fordi han mistet kontakten med Gud

Og til dere andre som påstår at hvis Gud vet hva vi kommer til å velge, så har vi ikke fri vilje; det er direkte feil. Gud vet hva du vil velge, men det er ikke han som har bestemt hva du skal velge. Det er du selv som tar det valgene.

Grunnen til at Gud vet hva du velger, er fordi at for Gud er tid irrelevant, tid eksisiterer ikke hos Gud, det som kommer, og det som har vært er nåtid for Gud.

Men bekymre dere ikke for det, fordi dere vet jo selv at dere er i stand til å velge selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...